Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästskit  (läst 787 gånger)

Vitpeppar

  • Gäst
Hästskit
« skrivet: 05 maj-22 kl 15:10 »
Jag har en fundering om hästskit. Jag har egna hästar och mockar dagligen deras hagar för att hålla mask och rator borta. Alltså min undran är när tappar bajset helt sitt näringsvärde? Vissa högar är ju bara som luft, torra o lätta. Tillför dessa något om dom används som gödning i trädgården?

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Hästskit
« Svar #1 skrivet: 05 maj-22 kl 15:14 »
Det tillför kanske inte så mycket näring men jag skulle ändå använda det som jordförbättring ifall det inte innehåller några konstigheter. Maskarna älskar hästskit!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hästskit
« Svar #2 skrivet: 05 maj-22 kl 19:48 »
Det är en utmärkt gödsel till odling. Det är inte så mycket kväve i den. Men andra mineraler och gödningsämnen, så gödslar du med hästskit får du en bra skörd.
kretslopp

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Hästskit
« Svar #3 skrivet: 05 maj-22 kl 21:17 »
När är bästa tiden att gödsla med hästskit (brunnen)? Kan man lägga på mer färsk skit på hösten så det rinner ner i plantorna under vintern?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hästskit
« Svar #4 skrivet: 05 maj-22 kl 21:28 »
När är bästa tiden att gödsla med hästskit (brunnen)? Kan man lägga på mer färsk skit på hösten så det rinner ner i plantorna under vintern?
Gödsel har bäst effekt på växande gröda. Att tillföra en massa näring under höst och vinter gör att det mesta av nyttigheterna rinner bort med regn samt snösmältning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser