Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättning i badrum  (läst 1309 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Sättning i badrum
« skrivet: 20 feb-22 kl 17:01 »
Bor i ett lägenhetshus. Dusch/toa som hör till min lägenhet är litet, 1x1m. Renoverades för 25år sedan, fick nytt kakel o s v för 25 år sedan i samband med stambyten.

För fem år sedan märkte jag att det ibland knäppte i kakel(klinker) golvet när jag rörde mig.

Något år senare såg jag att det blivit en liten vertikal spricka vid wc-stolens fot, framsidan.

Idag har sprickan ökat till 10cm.

Jag har tittat på golvkaklet men hittar ingen påtaglig spricka, bara en liten som verkar ytlig och inte ligger intill wc-stolen. Kan ju vara att ev spricka ligger i golvkaklet som täcks av wc-stolens fot.

Kanske inte jättebråttom att fixa, sprickan i wc-stolen verkar ju inte öka jättefort. Men jag antar att på sikt kan den spricka eller bli läckage.

Så jag behöver sätta ny toa-stol. Men det känns inte bra att sätta ny stol utan att fixa grundproblemet, den nya lär väl börja spricka den med.

Huset är från sent 1930tal och brf, så jag ansvarar själv. Frågan är om jag måste byta golvkaklet, och för hela golvytan?  Eller går detta att komma runt, t e x genom någon plast/gummi packning mellan ny stol och det befintliga golvet?

Dimension golvkaklet 10x10cm, mindre än väggkaklet som är 15x15cm.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Sättning i badrum
« Svar #1 skrivet: 20 feb-22 kl 19:42 »
Om du sätter in en ny stol och limmar den med 3 mm distans till golvet så klarar den rörelsen utan problem, och punktbelastningen på klinkersen minskar.

Väger du 150 kg så får du sätta dig lugnt och stilla...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sättning i badrum
« Svar #2 skrivet: 20 feb-22 kl 20:29 »
Tack för svar!

Har god marginal till de 150, får dricka våldsamt mycket pilsner om jag skall nå dit.

Att sätta limfog borde ha den fördelen att det inte blir något ingrepp i befintligt 'våtrumsskikt'.

Enda komplikationen skulle vara ifall det visar sig vid borttagandet av toa-stolen att under denna något enstaka golvkakel är totalsprucket. Vilket kan tarva en åtgärd. Men som kanske inte behöver innebära att hela golvytans kakel behöver ersättas?!

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Sättning i badrum
« Svar #3 skrivet: 20 feb-22 kl 20:56 »
Det viktiga är ju att tätskiktet är oskadat, om nån golv platta dold under vc är sprucken har ingen betydelse
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Sättning i badrum
« Svar #4 skrivet: 20 feb-22 kl 21:22 »
Om tätskiktet under kaklet är det ursprungliga från 1930-talet, så består det förmodligen av ett tjockt lager asfalt. Och det spricker inte i första taget. Så det är nog inte mycket att oroa sig över.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sättning i badrum
« Svar #5 skrivet: 20 feb-22 kl 21:53 »
Om tätskiktet under kaklet är det ursprungliga från 1930-talet, så består det förmodligen av ett tjockt lager asfalt. Och det spricker inte i första taget. Så det är nog inte mycket att oroa sig över.

Nej, det  är inte original tätskikt från 1930tal.

Vid stambyte + nykakling slutet 1990tal så kollade jag när man rev bort golvet. Ingen asfalt. Tunt cementgolv under kaklet.

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sättning i badrum
« Svar #6 skrivet: 20 feb-22 kl 21:56 »
Om du sätter in en ny stol och limmar den med 3 mm distans till golvet så klarar den rörelsen utan problem, och punktbelastningen på klinkersen minskar.

Väger du 150 kg så får du sätta dig lugnt och stilla...

Följdfråga: befintlig toastol är fäst med 2 skruvar/bultar på var sida. För att 3mm distans skall svälja sättningar, bör då man inte helt undvika att skruva den nya stolen i golvet?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sättning i badrum
« Svar #7 skrivet: 20 feb-22 kl 22:21 »
Följdfråga: befintlig toastol är fäst med 2 skruvar/bultar på var sida. För att 3mm distans skall svälja sättningar, bör då man inte helt undvika att skruva den nya stolen i golvet?

Enligt vår rörmokare så limmar man alltid toastolar numera. Alltså undviker helt att skruva. Vi gjorde om två badrum för några år sedan och båda toastolarna är limmade och utan skruv. Vet inte om det svaret är någon hjälp till dig här i och för sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Sättning i badrum
« Svar #8 skrivet: 20 feb-22 kl 23:09 »
Det kanske blivit ett krav, eller norm, eftersom det är krav på täta tätskikt och att det oftast finns golvvärme i badrum. Men det finns stolar med skruvhål att köpa fortfarande, det kan ju faktiskt finnas de som inte har limbart golv men ändå behöver byta stol.

När man limmar en stol så gäller det att få till jämnt limlager. Jag lade fyra silikonbitar med 2-3 mm tjocklek under, så att limmet inte pressades ihop. Skall man få bort stolen i framtiden är det ju smidigt om tråden får plats mellan kakel och klinkers.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sättning i badrum
« Svar #9 skrivet: 21 feb-22 kl 14:28 »
Bra info, tack!

Fortsätter fråga på samma område.

Även om badrummet regelbundet städats, så har silikonfogen fläckvis mellan golv o väggkakel blivit tråkig gråsvart.

Vad att göra?  borsta med tandkräm med mycket vitmedel?  lägga på mera silikon? byta ut helt?

Likadant har det kommit missfärgningar på en del av murfogarna till golvkaklet. Går det att fräscha upp?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Sättning i badrum
« Svar #10 skrivet: 21 feb-22 kl 16:44 »
Att siliconfogar möglar med tiden är inget konstigt, byt till ny mögelresistent våtrumssilicon eller hårdfog om det visuella stör.

Rengöring, kanske med klor kan nog fräscha upp de hårda fogarna, om de är ojänna eller fogen släppt kan de krafsas ur och bytas.

När ett våtutrymmen fyllt 20år är nog den ekonomiska livslängden slut men om tätskikt, genomföringar och golvbrunn fortfarande är i gott skick kan det ju absolut vara värt att lägga lite extra tid och kraft  på rengöring och omfogning så bruksvärdet behålls och man undviker ett onödigt, miljöbelastande och kostsamt badrumsbyte.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sättning i badrum
« Svar #11 skrivet: 21 feb-22 kl 21:51 »
Bra tips o synpunkter, tack.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Sättning i badrum
« Svar #12 skrivet: 21 feb-22 kl 22:21 »
Använd överhuvudtaget inte silikonbaserade tätningsmassor, de ställer bara till problem. Om inte annat så genom s k silikonsmitta, som kan ställa till stora problem att få t ex lim eller färg att fästa på andra ytor i samma lokal.  Det finns så många andra kemikalier att göra fog- och tätningsmassor av att det inte finns någon anledning att använda silikon annat än då man behöver dess speciella egenskaper (t ex att tåla extremt låga och höga temperaturer, eller att vara pålitligt elektriskt isolerande i högspänningssammanhang).

Ska man trots allt använda silikon så bör man i första hand använda en tvåkomponentstyp. Om man måste använda enkomponent, så kolla att det är en sort som INTE luktar ättika medan den härdar, i så fall finns det chans att den är av bättre kvalitet. De silikonmassor som är ljust rödbruna (ungefär tegelröda) till färgen och inte kan levereras i någon annan färg, brukar vara bättre än de som säljs genomskinliga eller färgade i diverse olika kulörer.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sättning i badrum
« Svar #13 skrivet: 21 feb-22 kl 22:41 »
Ok... den här aspekten var mer komplicerad än vad jag visste.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Sättning i badrum
« Svar #14 skrivet: 22 feb-22 kl 10:20 »
Använd överhuvudtaget inte silikonbaserade tätningsmassor, de ställer bara till problem. Om inte annat så genom s k silikonsmitta, som kan ställa till stora problem att få t ex lim eller färg att fästa på andra ytor i samma lokal.  Det finns så många andra kemikalier att göra fog- och tätningsmassor av att det inte finns någon anledning att använda silikon annat än då man behöver dess speciella egenskaper (t ex att tåla extremt låga och höga temperaturer, eller att vara pålitligt elektriskt isolerande i högspänningssammanhang).

Ska man trots allt använda silikon så bör man i första hand använda en tvåkomponentstyp. Om man måste använda enkomponent, så kolla att det är en sort som INTE luktar ättika medan den härdar, i så fall finns det chans att den är av bättre kvalitet. De silikonmassor som är ljust rödbruna (ungefär tegelröda) till färgen och inte kan levereras i någon annan färg, brukar vara bättre än de som säljs genomskinliga eller färgade i diverse olika kulörer.
Om man nu ska försöka hålla liv i och fräscha upp ett befintligt >20årigt våtrum är nog våtrumssilicon rätt mtrl att täta hål efter bef toa och limma den nya med. I övriga fogar skulle iaf jag föredra hårdfog.
Siliconsmitta och tvåkomponentsprodukter är inget jag skulle fördjupa mig i och oroa mig för i ett sådant projekt utan se till att skaffa ett bra silicon och en fungerande skelettpistol tex  Tremco illbruckFA180 a 85kr och den enkla skelettsprutan av samma fabrikat för ca49kr.

Bauhaus är en leverantör som ofta har bra priser på toastolar och deras Gustavsberg Nordic är ju ett helt ok val för under 1900kr
Gör man jobbet själv och handlar där priset är vettigt kostar det alltså ca 2000kr och lejer man bort det till Bauhaus får man räkna med 4000kr eller kanske 6-7000kr om man anlitar Comfort
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser