Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Costus rot  (läst 2328 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Costus rot
« skrivet: 14 okt-21 kl 19:23 »

Jag kan inte hitta denna rot eller olja i Sverige. Vet inte om jag vågar beställa på Amazon. Någon som har kolla på detta?

Såg att det fanns forskning på att använda detta mot covid 19 tillsammans med bla omega 3. Costus ska förbättrar lungorna.


https://www.drlauraskitchen.com/natural-remedies-of-the-middle-east-costus-root/

https://sve.medicineh.com/27-costus-44475

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Costus rot
« Svar #1 skrivet: 14 okt-21 kl 23:26 »
En rot som botar cancer och covid-19?

Botar förkylning bättre än antibiotika?

Förkylningar beror på virus, antibiotika hjälper inte mot virus....

Enligt påståenden från diverse herbalister?

"När det låter för bra för att vara sant, så är det sällan det"

Var är den vetenskapliga forskningen?

Vaccin mot Covid-19 har visat sig mycket effektiva för att radikalt minska risken för svår sjukdom, sjukhusinläggning och död. Dessutom så sprider den som trots vaccin blir smittad (oftast endast mycket lindrigt sjuk) mindre viruspartiklar omkring sig.

Vaccinet är gratis.

Gör något roligt för pengarna, istället för att köpa en rot, som sannolikt inte hjälper ett dugg.

Många naturmediciner, där tillförlitlig forskning saknas, är bara ett sätt att att tjäna pengar på att exploatera oron hos folk.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Costus rot
« Svar #2 skrivet: 14 okt-21 kl 23:51 »
Mest intresserad av den som bra för lungorna. Jag har astma.   :)

Det andra var bara en passus.

Tycker det var så konstigt att denna rot inte fanns att få tag på i hälsokostbutikerna/internet utom på ebay och amazon.

Ashwagandha tex finns ju överallt. Sover som en stock och drömmer som aldrig förr. Verkligen bra grejer.  Yess
« Senast ändrad: 14 okt-21 kl 23:57 av getalina »

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Costus rot
« Svar #3 skrivet: 15 okt-21 kl 00:28 »
Jag kan inte hitta denna rot eller olja i Sverige. Vet inte om jag vågar beställa på Amazon. Någon som har kolla på detta?

Såg att det fanns forskning på att använda detta mot covid 19 tillsammans med bla omega 3. Costus ska förbättrar lungorna.


https://www.drlauraskitchen.com/natural-remedies-of-the-middle-east-costus-root/

https://sve.medicineh.com/27-costus-44475
Tror örten heter Kungsskära på svenska om det kan vara till någon hjälp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Costus rot
« Svar #4 skrivet: 15 okt-21 kl 04:09 »
Letade efter plantor och frön av Kungsskära så man kanske kunde odla själv men hittar inget där heller.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Costus rot
« Svar #5 skrivet: 15 okt-21 kl 07:44 »
Den verkar vara väldigt hotad (bland annat pga överexploatering) så kanske bra att vara försiktig med var man köper den: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5793cfb8162705d7650e2178/1526067827704/Handel-hotade-arter-naturmedicin.pdf

Ingen människa är illegal

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Costus rot
« Svar #6 skrivet: 15 okt-21 kl 14:36 »
Ja jag vill ju helst köpa den i en svensk affär som garantera både äkthet och att den är odlad.  :)

Verkar inte som att varken det ena eller det andra finns tyvärr.

Utbudet på obskyra sidor passar man sig för. Det kan ju i bästa fall vara något ofarligt som malen björk men man vet inte vad för skit dom annars kan kränga på folk. Har hört om bantnings kapslar fulla med sågspån!!  :-X

George Donets

  • Inlägg: 7
SV: Costus rot
« Svar #7 skrivet: 16 nov-22 kl 01:06 »
Jag har inte just den ingefäran, men jag har Costus woodsonii och Costus spiralis. Mina står i marken och fryser tillbaka om vi sjunker under 32 grader, men de har alltid kommit tillbaka på våren. Din ingefära är listad som zon 11, så att sätta den i en stor behållare är förmodligen bäst och skydda den mot kyla. Jag bor förstås i Florida, så de får ganska mycket regn och fukt. När det gäller höjd är alla mina plantor ganska olika, men Costus spiralis kan bli ganska här hög, drygt två meter eller mer, och jag är beredd på att din ingefära kan bli upp till två meter.
Jag vet inte om Costus Barbatus doftar, men ingen av mina doftar, men man kan äta de gula blommorna, de påminner om söta tårtor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser