Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?  (läst 1173 gånger)

jacka

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
jag är 17 år och bor hemma med min pappa ute på landet. vi har massor med plats för höns och redan bra baser för att bygga ut små hus på tomten till hönshus. han har pratat om att skaffa höns tidigare och det har gjort mig riktigt sugen. han är dock väldigt mycket prat och väldigt lite göra. jag har börjat ta upp att skaffa höns men han verkar inte vilja faktiskt skaffa några. jag har läst på om höns och hur jag skulle kunna bygga ett hönshus på bästa sätt, är väldigt engagerad och vill börja självhushålla så mycket som möjligt så jag blir redo för att helt kunna självhushålla när jag kan ta över huset. han tycker det är riktigt coolt att vi börjat odla saker även fast det bara är två små odlingar som vi har så han skulle verkligen tycke om att ha höns men han är lite kalla fötter.

jag har gjort en powerpoint presentation med några av mina argument men det känns lite svaga så vill fylla på. vilka tips som helst uppskattas!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-21 kl 09:31 »
Börja med att söka tips och bygga hönshuset. Sen är det bara att välja om ni vill börja med kycklingar eller en färdig grupp.

Tänk på att höns gärna går fritt och er odling är då i farozonen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-21 kl 10:16 »
Höns i lagom mängd är bra att ha. Man får ägg, nytta av matrester, får gödsel till odlingarna och de larmar när något händer. Höns är inte heller dyra. En stor fördel är också att det blir liv på "gården", och att man lär sig om en annan livsform. Det finns alldeles för många människor som inte förstår djur det minsta.

Att bygga är ju kul det med, och hönshus behöver ju inte kosta så mycket så det är lagom byggprojekt att träna på. Sätt igång så får du säkert med farsgubben på ett hörn när han ser att det börjar hända grejer. Men se till att fråga lite, för här har jag en dotter som sätter igång utan att kolla vad hon får bygga av och var hennes anläggningar får stå... Och har du svårt att bestämma dig var bästa platsen är, så gör hönshuset flyttbart.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-21 kl 14:00 »
Flyttbart hönshus är bra. Då kan man också ha flyttbara hägn. De både äter och gräver snabbt upp rastgården.
En uttjänt släpvagn brukar inte kosta så mycket. Se bara till att däcken är i hyfsat skick.
Har man höns behöver man ingen kompost. De äter eller sliter ut det mesta. Sen har man både ägg och fin odlingsjord.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-21 kl 18:58 »
Kanske din far är en sån som må känna eld i baken för att nåt ska ske. Det är ännu tidig höst. Skaffa några så kanske han får fart. En hel del människor behöver en pekpinne i livet för att saker ska ske.
Höns är inte kräsna. Ge dom en pinne att sitta på under sömn och nånting att gömma ägg i.
Annars ska du gå vägen genom hans kamrater. Nån ser väl händig ut? Sätt dig ner och beklaga situationen när dom dricker kaffe.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-21 kl 19:04 »
Fast är man 17 år kan man bygga själv. Och ta hand om höns.

Som sagt, höns är inte kräsna.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-21 kl 22:14 »
Fast är man 17 år kan man bygga själv. Och ta hand om höns.

Som sagt, höns är inte kräsna.
Och ganska goda om och när man tröttnar på dem
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-21 kl 23:06 »
Och ganska goda om och när man tröttnar på dem

Eller får för många...


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #8 skrivet: 09 sep-21 kl 10:15 »
Din far har en fantastisk tonåring som vill ha några höns.
Önskelistorna brukar innehålla betydligt dyrare grejer.

jacka

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #9 skrivet: 09 sep-21 kl 11:13 »
Fast är man 17 år kan man bygga själv. Och ta hand om höns.

Som sagt, höns är inte kräsna.

absolut! vill bara inte göra något jag inte får. kan enkelt ta hand om några fler djur kan bara bli lite svårt om jag börjar fixa och han blir sur över det. skaffade förut möss utan att fråga honom och då blev det lite sura miner haha

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur får jag min pappa med på traven att skaffa höns?
« Svar #10 skrivet: 09 sep-21 kl 14:04 »
Du skall ha honom med utan att han har något val. Typ - Var tycker du att hönshuset skall stå? Tror du att Falurött blir bra? Skall vi bygga för 5 eller 10 höns? Skall vi ha skjutlucka till hönsingången eller sidohängd dörr? Skall vi ha Orpington eller Hedemora?

Lycka till och låt honom vara med, men lägg bara fram sådana förslag som du själv kan tänka dig att välja bland, så blir det bra ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser