Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaghack till mindre bete med sly  (läst 2851 gånger)

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
Slaghack till mindre bete med sly
« skrivet: 10 jul-21 kl 19:51 »
Jag tittar på en mindre slaghack till mina beten, totalt ca 4 ha. De är inte använda på ca 20 år så mycket sly, vass och högt gräs.
Planen är att ta ner gräs/sly och därefter stängsla för får. Ett par skiften ska också plöjas för nya vallar.

Har tittat på en slaghack som räcker till min traktor på 30hk. Vad jag kan se får det bli en mindre ca 100 - 150 cm.
Ser att t.e.x Lindberg och Kellfri har en del i den storleken.

Vore verkligen tacksam för lite råd om detta då jag är helt grön på slaghack :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #1 skrivet: 10 jul-21 kl 21:26 »
1. Slaghackar drar extremt mycket effekt, 30 hk orkar nog inte mer än max en meter, och då får du köra sakta.

2. En puts med horisontella knivar drar väsentlig mycket mindre effekt, din traktor orkar nog en 120 cm puts i god fart. En sån puts tar upp till en tummes tjocklek utan problem, dock kan du behöva köra över samma yta två ggr för att få det att se ok ut.
3. Slaghackar är dyra och ömtåliga jämfört med putsar med horisontellt roterande knivar.
4. Kellfri kräver att du är händig och kan reparera eller har bra känningar på reparationer.
Jag har en Kellfri släntklipp (slaghack på arm som går att luta), en Kellfri betesputs med horisontella knivar, en (minns inte namnet) bättre betesputs 180 cm med horisontella knivar, en slagklippare (minns inte namnet) bättre kvalité och haft en 1 m slaghack. Jag har lite erfarenhet. Visserligen är 4 ha inte så mycket men du kommer att få spel på att hacka det med en 30 hk traktor.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #2 skrivet: 11 jul-21 kl 12:16 »
Tack för kloka råd.

Ska kolla upp betesputs, horisontell.
Det är ju lite knepigt att orka med en mindre 2w traktor. Det är gott om sten på Småländska höglandet men förstår att putsen inte är då känslig.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #3 skrivet: 11 jul-21 kl 12:27 »
Det kan vara idé att hyra in någon med maskin som röjer hagen en gång. Kan vara värt pengarna och så är det inte lika akut att skaffa en slaghack för egen del. När vi flyttade hit var våra hagar halvt igenvuxna med slån, törne, björnbär och en massa slyträd. En bonde i närheten som brukar röja vägrenar kom hit och röjde bort det mesta och sedan dess har djuren hållit undan det som kommer upp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #4 skrivet: 11 jul-21 kl 15:46 »
Det är gott om sten på Småländska höglandet men förstår att putsen inte är då känslig.
Aj, aj, aj... Inga maskiner gillar sten. Varken slaghacken/vetikalklipparen eller den vanliga med horisontellt roterande knivar men det blir än dyrare att laga vertikalklipparen.
Ska du köra i sten är det nog bara kättinslyaggregat som klarar det och då blir det mycket pengar. Finns nån billig variant på Kellfri att sätta bakom traktorn men har aldrig sett dem i aktion i verkligheten.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #5 skrivet: 11 jul-21 kl 18:20 »
Jag träffade en trevlig herre utanför Älvsbyn för ett par år sedan och han hade för 15-20 år sedan tagit över ett litet ställe som varit helt igenvuxet.
De första åtgärderna han gjorde var att stängsla och släppa dit får.
Dom gjorde processen väldigt kort med allt slyet, sedan gick han helt enkelt ut och plockade det som var kvar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #6 skrivet: 11 jul-21 kl 18:30 »
Aj, aj, aj... Inga maskiner gillar sten. Varken slaghacken/vetikalklipparen eller den vanliga med horisontellt roterande knivar men det blir än dyrare att laga vertikalklipparen.
Ska du köra i sten är det nog bara kättinslyaggregat som klarar det och då blir det mycket pengar. Finns nån billig variant på Kellfri att sätta bakom traktorn men har aldrig sett dem i aktion i verkligheten.

Det var en sådan kättingröjare som bonden som röjde vår hage hade. Vi har också lite väl gott om sten i våra hagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #7 skrivet: 11 jul-21 kl 21:48 »
Jag gillar också tanken att fåren får agera slyröjare. Dock bara tre tackor nu i höst så de får jobba på  :laugh:

Ska även kolla angående kedjeröjare. Tänker även att röjsågen med gräsklinga kan funka på mindre skiften. Det är mest högt gräs man vill få bort så att betet blir mer smakligt för fåren.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Slaghack till mindre bete med sly
« Svar #8 skrivet: 11 jul-21 kl 22:00 »
Jag tror du får bättre resultat med röjsågen än med något från Kellfri, tror inte det tar längre tid heller om du kollar hur mycket reparationer som krävs på billiga slaghackar och betesputsar när marken inte är perfekt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser