Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorv på Asterix  (läst 1736 gånger)

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
Skorv på Asterix
« skrivet: 19 feb-21 kl 12:07 »
Hej alla !
Nybörjare på detta forum.
Problemet är skorv på potatis som vi troligen fick genom hästgödsel, lackskorv som slutresultat.
Efter att skörden minskat år för år satsade vi på en annan sort istf Vicking och Fakse.

Köpte på Granngården Asterix sättpotatis som fick ligga ca. 5 veckor i ljuset för att få fina groddar.
Valde en ny växtplats där det inte odlats potatis de senaste 30 åren, skörden blev otroligt riklig, över 20 potatisar/sättpotatis i många fall.
Dessvärre skorv på alltför stor del av skörden, satte även några Asterix i närheten av gamla växtplatsen, där blev skorveländet ännu värre men riklig skörd.

Nya växtplatsen består av relativt grovkornig sand som fick gräsklipp nån gång under sommaren och extra vatten lite då och då.

En förklaring till skorven skulle vara att Asterixutsädet bar på silver- eller pulverskorv eller att PH-värdet blir för högt av gräsklipp plus att det är för lågmullhalt.

Vad göra: har inte några nya växtplatser, gräsklipp och guldvatten(från växtätare) höjer PH-värdet.
Skulle sågspån från vedkapning plus nässelvatten kunna få upp mullhalten och sänka ph-värdet ?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorv på Asterix
« Svar #1 skrivet: 19 feb-21 kl 20:10 »
Vi odlar Asterix-potatis och Amadin-potatis. Vi har gjort det i många år, skorv har förekommit emellanåt när vi  har kalkat eller askat landen. Jag tycker inte det är något större problem. Skorven  sitter ju mest bara i skalet.
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Skorv på Asterix
« Svar #2 skrivet: 19 feb-21 kl 22:35 »
Jag kan ana TS problem.

I min landsände för 20 år sedan var Asterix vanlig i affärerna o på torgen. Nu mera ser man den aldrig, utom kanske i 1kg plastförpackning märkta delikatess.

Synd, det är en riktig god potatis.

Men jag lade också märke till att den hade skorv som ibland täckte nästan hela potatisen, och när man skulle ha bort mycket skorv så blev det betydligt mindre kvar av potatisen. Kan ha gjort att den sålde mindre och odlarna slutade med den.

Skall kolla med en mycket odlingskunnig bekant.

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Skorv på Asterix
« Svar #3 skrivet: 19 feb-21 kl 23:13 »
Asterix lär vara en favorit i restaurangkök tack vare sitt starka som gör att den bättre tål den omilda behandlingen.

Den täta blasten är imponerande, 23 stänglar på en planta, lika många potatisar. Den högsta var vid blomningen  90 cm för att senare bli inte fullt så hög.

.
Vi odlar Asterix-potatis och Amadin-potatis. Vi har gjort det i många år, skorv har förekommit emellanåt när vi  har kalkat eller askat landen. Jag tycker inte det är något större problem. Skorven  sitter ju mest bara i skalet.
Då kan teorier som jag läst mig till stämma, dvs att Asterixskorvar gillar högt PH.
 Vad mer än nässelvatten kan ge lägre PH ?

Har för mig att sågspån, flis o.d. kan hämma tillväx första åren, kanske inte värre än att det går att leva med det, för mull behövs ju för att bla. binda vätska i sanden.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Skorv på Asterix
« Svar #4 skrivet: 20 feb-21 kl 10:11 »
Som regel är ju jorden så starkt buffrande att pH är ganska svårt att påverka hur gärna man än vill. När det gäller vad som sänker resp höjer pH är det väl enklast att du dammar av kemikunskaperna från skolan. Allt som är surt sänker pH, allt basiskt (alkaliskt) höjer pH.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Skorv på Asterix
« Svar #5 skrivet: 20 feb-21 kl 22:36 »
Hittade till en skrift på nätet från 2015, "Förebyggande av skorvproblem i potatisodling i sydvästra Finlandskustområde" av Oskar Ekholm. Ett examensarbete för agrolog-examen.

26 sidor, + 2 bilagor.

www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/88681/Slutarbete.pdf;jsessionid=813D18426CBBC68D8B4A877AAF18529D?sequence=1

Skriften börjar med vad potatisskorv är, och berättar att det inte finns en utan flera sorter, vilka de är samt sjukdomscykel.

Vidare genomgång av forskningsläget.

Sedan kommer det intressanta, enkätsvar från 15 potatisodlare kring skorvproblematiken.

Asterix var en av de sjutton sorter de odlat.

Vad jag tar till mig från rapporten:

Att skorv ofta beror på mer än en faktor (vilket skulle kunna förklara varför TS inte kommer tillrätta med problemet trots plats/jordbyten)

Några av faktorerna som ger skorv:
ph i jorden, mikrober i jorden, jordens fuktighet under knölbildnigen (inbegriper bevattning), potatissortens allmänna egenskaper, kvalitén på utsädet, växtföljd.

Enkätsvaren visade att lättare jordar oftare hade problem med skorv än tyngre (Stämmer med egen odlingserfarenhet, aldrig haft skorvproblem, odlat på medeltunga och tunga jordar)

Utformningen av odlingsbädden. Varför? citat:
Genom att packa bänken får man ett mer anaerobt klimat.Skorvbakterien är nämligen en aerob  organism  som  inte  tycker om  fukt  och  därmed  missgynnas  av  hög  markfuktighet. Det  har  visat  sig  att  hög  markfuktighet  och  där  med  låg  syrehalt  minskar  sporulering

Vissa av odlarna i enkäten verkade köra med rullar för att kompaktera jorden i odlingsbäddarna.

Jämn fuktighet i jorden. Lätt jord + torka var tydligen den värsta kombinationen. Därefter lättare jord + mycket vatten under kort tid + efterföljande torka.

Undvika gräs i jorden och halm ovanpå, då detta anaeroba förhållanden som gynnar sportillväxten för skorven. (egen fundering: skulle kunna innebära att odling med marktäckning ökar skorven !?!)

Undvika högt ph i jorden.

I jorden undvika låga halter av magnesium, kalium, mangan och bor.
Inte tillföra för mycket kalk.

Bifogar en illustration från skriften. Det verkar som det lilla diket på toppen av odlingsbädden är gjort med ett kupredskap.

Obs!  Obs! Obs!  Detta korta referat är ganska subjektivt. Läs gärna den lilla skriften i sin helhet. Texten är lätt att förstå.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorv på Asterix
« Svar #6 skrivet: 21 feb-21 kl 09:18 »
Min far odlade matpotatis till avsalu. (1925 -1963) Emellanåt odlades det på mossmark. Då blev potatisen väldigt fina och helt utan skorv. Men lagringshållbarheten blev dålig, dom blev blötare och ruttnade lättare. Dom smakade inte heller så bra.

Vanlig giftodlad potatis sprutas för att dom inte ska få skorv. Så jag är skorvtollerant och tycker inte det är något stort problem. Just Asterix har andra bra egenskaper som att den inte blir så fort drabbad av bladmögel. Den håller sig också bra i lager.
kretslopp

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Skorv på Asterix
« Svar #7 skrivet: 21 feb-21 kl 12:35 »
Min far odlade matpotatis till avsalu. (1925 -1963) Emellanåt odlades det på mossmark. Då blev potatisen väldigt fina och helt utan skorv. Men lagringshållbarheten blev dålig, dom blev blötare och ruttnade lättare. Dom smakade inte heller så bra.

Vanlig giftodlad potatis sprutas för att dom inte ska få skorv. Så jag är skorvtollerant och tycker inte det är något stort problem. Just Asterix har andra bra egenskaper som att den inte blir så fort drabbad av bladmögel. Den håller sig också bra i lager.


Hittade till en skrift på nätet från 2015, "Förebyggande av skorvproblem i potatisodling i sydvästra Finlandskustområde" av Oskar Ekholm. Ett examensarbete för agrolog-examen.

26 sidor, + 2 bilagor.

www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/88681/Slutarbete.pdf;jsessionid=813D18426CBBC68D8B4A877AAF18529D?sequence=1

Skriften börjar med vad potatisskorv är, och berättar att det inte finns en utan flera sorter, vilka de är samt sjukdomscykel.

Vidare genomgång av forskningsläget.

Sedan kommer det intressanta, enkätsvar från 15 potatisodlare kring skorvproblematiken.

Asterix var en av de sjutton sorter de odlat.

Vad jag tar till mig från rapporten:

Att skorv ofta beror på mer än en faktor (vilket skulle kunna förklara varför TS inte kommer tillrätta med problemet trots plats/jordbyten)


Nej nån kemisk bekämpning är inte aktuell.



Har inte hunnit läsa hela examansarbetet, intressant fast man måste vara medveten om att dom som bedömer  tar stor hänsyn tiil hur det är skrivet, inte enbart om allting stämmer mot kända fakta.

Stort tack, skall läsa vidare.

Vill själv rekommendera en bok som jag har "Potatis-mycket mer än Bintje" av Stefan Olson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser