Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa vegetabilska fettet?  (läst 2292 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Bästa vegetabilska fettet?
« skrivet: 24 aug-20 kl 21:34 »
Hej,

Undrar vilket ni anser vara den bästa vegetabiliska fettkällan utifrån ekologiska, etiska, hälsomässiga och ekonomiska hänsyn. Vi använder mycket kokosolja men vägrar köpa något annat än krav+fair trade av den varan som ju produceras i tredje världen och då är det ett högt kilopris. Plus lång frakt vilket känns dumt. Svensk kallpressad rapsolja har en bismak som sällan passar till det som ska ätas/lagas. Varmpressad finns ej ekologisk (inte svensk iaf). Olivolja äter vi mycket men passar ju inte heller att ha i allt.

Några åsikter?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-20 kl 22:04 »
Svensk, KRAV-märkt rapsolja finns visst!

Den går att köpa i de större COOP och ICA affärerna åtminstone, i mitt närområde. Alltså mindre landsbygdsstäder.

Jag köper sådan, istället för bulk rapsolja som man inte riktigt vet varifrån den kommer.

Den smakar sådär neutralt, som förväntar sig av varmpressad rapsolja.

Skicka med första länken jag som dök upp när jag googlade efter att studerat etiketten på flaskan här hemma:

https://www.matspar.se/produkt/varmpressad-svensk-rapsolja-naturell-krav-500-ml-kloka

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-20 kl 09:40 »
Håller också på rapsolja. Tycker inte smaken märks i maten, annat än då om man använder den kall i sallader t.ex. Men just där kanske jag föredrar olivolja just för smaken. Annars är det ju mycket som talar för raps/ryps, både i fråga om hälsa (omegafettsyraproportionen) och miljö. Förutsatt att den som du säger är ekologisk.

Kokosolja är väl en öppen fråga. Ibland framhävs den som ett bättre alternativ till palmolja, men mer och mer pekar det väl mot att om allt som innehåller palmolja i stället ska tillverkas med kokosolja, så blir användningen totalt ohållbar. Och hälsomässigt är det ju rätt hårt fett.
« Senast ändrad: 25 aug-20 kl 09:47 av Be »
Ingen människa är illegal

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #3 skrivet: 25 aug-20 kl 14:30 »
Jag är försiktig med vegetabiliska oljor, brukar vara mycket omega-6 i, som i längden kan ge låggradig inflammation.

Vi använder mest olivolja. Man vänjer sig vid smaken. :P Bli inte lurad när du väljer extra virgin olivolja bara.

I övrigt är vi inte rädda för naturligt mättat fett (smör, ister, talg).

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #4 skrivet: 25 aug-20 kl 15:37 »
Svensk, KRAV-märkt rapsolja finns visst!

Den går att köpa i de större COOP och ICA affärerna åtminstone, i mitt närområde. Alltså mindre landsbygdsstäder.

Jag köper sådan, istället för bulk rapsolja som man inte riktigt vet varifrån den kommer.

Den smakar sådär neutralt, som förväntar sig av varmpressad rapsolja.

Skicka med första länken jag som dök upp när jag googlade efter att studerat etiketten på flaskan här hemma:

https://www.matspar.se/produkt/varmpressad-svensk-rapsolja-naturell-krav-500-ml-kloka

Vad bra, tack för tipset! Har bara sett en från Belgien innan, som dom har på hemköp och willys. Den här du tipsar om var dubbelt så dyr som den - som i sin tur är dubbelt så dyr som konventionell. Men förhoppningsvis är det kvalitet man betalar för - och det är ändå billigare än kokosolja!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-20 kl 17:00 »
Det lär finnas en KRAV-godkänd rapsodlare/oljefabrikör utanför Örnsköldsvik (tror det är i trakten av Överhörnäs eller något sånt).

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #6 skrivet: 25 aug-20 kl 19:42 »
Det lär finnas en KRAV-godkänd rapsodlare/oljefabrikör utanför Örnsköldsvik (tror det är i trakten av Överhörnäs eller något sånt).

Det finns många som gör KRAV-märkt rapsolja men av någon anledning är det i stort sett ingen som varmpressar den (varmpressning ger neutral smak). Kanske för att varmpressning anses fulare - men jag tror definitivt det finns en marknad så mycket varmpressad rapsolja som säljs i Sverige. Högst märkligt. Har för mig det finns en annan tråd i detta ämne på forumet.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #7 skrivet: 25 aug-20 kl 19:43 »
Och hälsomässigt är det ju rätt hårt fett.

Vad menar du med rätt hårt fett? ???

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #8 skrivet: 26 aug-20 kl 10:04 »
Vad menar du med rätt hårt fett? ???

Det man i allmänhet brukar mena med hårda fetter, dvs. de har en stor andel mättat fett (och ställer man dem svalt blir de konkret hårdare, till skillnad från mjukare fetter som håller mer flytande också om de står svalt). Eller vad var det du var osäker på?  :)
Ingen människa är illegal

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #9 skrivet: 26 aug-20 kl 11:02 »
Ingen har svarat linfröolja eller solrosolja. ???  Urtekram påstår att deras ekologiska kallpressade solrosolja har neutral smak.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #10 skrivet: 26 aug-20 kl 20:20 »
Det man i allmänhet brukar mena med hårda fetter, dvs. de har en stor andel mättat fett (och ställer man dem svalt blir de konkret hårdare, till skillnad från mjukare fetter som håller mer flytande också om de står svalt). Eller vad var det du var osäker på?  :)

Ok. Kände inte till begreppet hårda fetter bara. Ser att du är bosatt i Finland - när jag googlade "hårda fetter" kom det anmärkningsvärt många finska sidor så kanske används termen mer i Finland... ::)
Förstår vad du menar nu iaf!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #11 skrivet: 27 aug-20 kl 12:14 »
Ok. Kände inte till begreppet hårda fetter bara. Ser att du är bosatt i Finland - när jag googlade "hårda fetter" kom det anmärkningsvärt många finska sidor så kanske används termen mer i Finland... ::)
Förstår vad du menar nu iaf!

Ja vete sjutton, kanske är det en finlandism!  :D 8)
Ingen människa är illegal

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #12 skrivet: 27 aug-20 kl 19:21 »
Varmpressade oljor är även raffinerade.
Vid raffineringen försvinner bland annat lecitin och vitamin E.
När det gäller val av fett/olja är smakhållbarheten viktig.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #13 skrivet: 28 aug-20 kl 18:51 »
Ingen har svarat linfröolja eller solrosolja. ???  Urtekram påstår att deras ekologiska kallpressade solrosolja har neutral smak.

Solrosolja känns spontant som en bra olja och Urtekrams har tydligen europeiskt ursprung. Dock läser jag på nätet att solrosolja har högt omega 6 vilket tydligen inte är jättebra.

Kanske är det raps ändå som vinner. Ekologisk vill säga. Frågan är då om man ska köpa kallpressad och stå ut med bismaken, eller varmpressad och eventuella näringsmässiga nackdelar det innebär.


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Bästa vegetabilska fettet?
« Svar #14 skrivet: 28 aug-20 kl 19:50 »
När det gäller bismak hos rapsolja, får man också se upp med att det finns många olika sorters raps. En del sorter som är framtagna just för att göra matolja av, har mindre bismak än andra.  De rapssorter som smakar mest illa, är de som är avsedda för att kunna leverera en bra teknisk rapsolja (dieselbränsle, sågkedjeolja mm) och ge bra avkastning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser