Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 8354 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
Bilfunderingar
« skrivet: 24 jul-20 kl 07:40 »
En tråd för att samla ihop våra bilfrågor till en tråd. Jag tycker de ofta är intressanta men försvinner i djupet av Undrar-tråden.

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #1 skrivet: 24 jul-20 kl 07:47 »
Jag söker en Saab 95 från tidigt 70-tal. En kombi. Men det verkar vara svårt att hitta exemplar som går att använda och köra med. Jag menar inte som bruksbil utan söndagsbil.

Går det att hitta exemplar som fungerar eller måste man köpa flera och plocka delar? Kanske bygga upp den igen?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #2 skrivet: 24 jul-20 kl 08:35 »
Man ser dom till salu ibland, men det är inte ofta. De allra flesta rostade nog bort för 30-40 år sedan. Men nog borde det gå att hitta något på blocket nu i höst när folk vill bli av med sina sommarbilar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bilfunderingar
« Svar #3 skrivet: 24 jul-20 kl 08:38 »
Det handlar väl om vad du är villig att betala. Ligger en 76a på Blocket för 35' så kan du tänka dig ge runt 40-50' så kommer du nog hitta vad du söker. Gå med i någon saab-klubb/forum och lägg ut lite krokar. Ha inte bråttom så kommer du finna set du söker.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #4 skrivet: 24 jul-20 kl 10:11 »
Det handlar väl om vad du är villig att betala.

Ja, så är det alltid. Men jag kan tänka mig att betala mer för att få ett finare exemplar.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Bilfunderingar
« Svar #5 skrivet: 24 jul-20 kl 10:26 »
det är eftertraktade bilar men de finns. måpnga renoveras idag och det dyker upp ett o annat exemplar på annons,främst blocket men också facebook marketplace. En renoverad bil kan kosta uppmot 50 tusen mest beroende på att många vill ha just en SAAB. Ibland dyker dock renoveringsexemplar upp. Det kräver att köparen har de kunskaper som behövs för att få bilen i stånd. rost var ju vanligt på SAABarna. Har själv haft flera ex på 70-80-tal. hyfsade vardagsbilar men redan då hopplöst föråldrade. men idag som söndagsbil kan det vara kul. Har annars snöat in på engelskt då de alltid haft intressanta bilar och en bredd på sin produktion. Kör engelskt idag och har gjort så sedan 30 år tillbaks. min söndagsbil är en Rover 75,sista Rovermodellen som byggdes,hög kvalitet och en inredning som får en att tappa andan.Givetvis med en utrustningsnivå därefter,barskåp o tv,kylskåp och det mesta som en ny bil idag har. Min är dock 20 år gammal. Köpte en sådan där hund som sitter på instrumentbrädan o nickar. Den lär aldrig slitas ut då den aldrig rör sig. Fjädringskomforten är för bra. Brukar skratta åt den reklamfilm som Citroen kör på tv. Tjejen som blir besviken på sin Huladansare som aldrig rör sig i familjens bil men överflyttad till skolbussen blir det hallabaloo. Känner igen mig.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #6 skrivet: 24 jul-20 kl 10:33 »
Min relation till Saab 95 är egentligen bara att vi hade en sån som liten. Satt i bagaget och myste. :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Bilfunderingar
« Svar #7 skrivet: 24 jul-20 kl 10:33 »
En tråd för att samla ihop våra bilfrågor till en tråd. Jag tycker de ofta är intressanta men försvinner i djupet av Undrar-tråden.

Tack! Jag tänker tvärtom, att Undrar-tråden försvinner i bilsnacket. Bättre så här!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #8 skrivet: 24 jul-20 kl 10:52 »
Vi hade också en saab 95 när jag var barn. Min far satte en avkortad sådan kaross på en volvo valp-ram. Vi åkte överallt med den sedan, en gång var vi i Danmark. Fanns inte nog med säten så jag fick åka i bagaget. Var lite annat på åttiotalet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #9 skrivet: 24 jul-20 kl 12:18 »
Det stora problemet när det gäller att hålla en Saab V4 igång idag är att det börjar vara brist på motorer i användbart skick. Motorn är ju som bekant tillverkad av Ford, och måste betraktas som en lågprismotor som aldrig var tänkt att få särskilt lång livslängd. De största svagheterna är dels lager för balansaxeln  och dels att topplocken är gjorda av gjutjärn av ojämn och ofta rätt dålig kvalitet. Dessutom kostade man inte på sig insatsventilsäten utan de är bearbetade direkt i gjutjärnet. Detta gör att det är stor risk att ventilerna äter sig in i materialet i toppen, även om man använder blyersättning i bensinen eller kör på E85. Problemet lär ha funnits redan på den tid bensinen var blyad. Och förutom ventilsätesbekymren är det inte helt ovanligt med sprickor i topplocken.

Det är synd att Ford slutade tillverka V4-motorn någon gång 1979/80. Motsvarande V6-motor tillverkades ända fram till 1995, och omkring 1988 fick den en omkonstruktion som avhjälpte i stort sett alla tidigare brister (det var nödvändigt för att klara kraven på produktansvar för avgasrening, som började dyka upp då). Det hade varit intressant för många Saab-ägare om V4-motorn hade funnits i ett utförande som var moderniserat på motsvarande sätt.

Det är inte helt ovanligt att dagens V4-ägare konverterar sina bilar till någon helt annan motortyp för att kunna hålla dem igång.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Bilfunderingar
« Svar #10 skrivet: 24 jul-20 kl 14:03 »
Min relation till Saab 95 är egentligen bara att vi hade en sån som liten. Satt i bagaget och myste. :)
hade inte föräldrarna fler bilmärken? SAAB är ju inte direkt någon höjdare i något avseende. Mina föräldrar hade också en SAABkombi något år. Känner igen sätet i bakluckan. Ville man sitta men hur tänkte konstruktören egentligen. Dödsfälla vid påkörning bakifrån. Annars var det mest Fordar och Oplar i min barndom. någon vw 1600 kommer också upp i minnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #11 skrivet: 24 jul-20 kl 15:07 »
Saab 95 var mycket populär bland "grönavågare" på 70-80-talet, och jag kan mycket väl tänka mig att en hel del barn växte upp med en sådan.

V4:an var ju överhuvudtaget aldrig något under av krocksäkerhet. När grundkonstruktionen togs fram och sedan gradvis utvecklades under 1940-50-60-talet, så var det ytterst få bilkonstruktörer som brydde sig mer om den saken än vad som behövdes för att tillverkaren skulle kunna stå för några skrytrader om säkerhet i reklambroschyrerna. Och när vi väl var inne på 1970-talet och myndigheterna började ställa krav på krockprov, så var det i många år endast frontalkrock mot mur som testades, andra krockfall fanns liksom inte.  Så jag är inte ett dugg förvånad över att den där lösningen med extrasäten ansågs acceptabel. Det såg ju likadant ut i många andra kombibilar på den tiden också - t ex Peugeot 404, Mercedes Safari, Citroën D-modeller.

I VW 1600 och 411 kombi, var det populärt bland barn att sova i bakre bagageutrymmet, ovanpå motorluckan. Betydligt bättre värme där än i resten av kupén. Och i äldre typ 1 (bubblan) kunde man bädda ner småbarn i "bakfickan", alltså utrymmet bakom baksätets ryggstöd.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #12 skrivet: 24 jul-20 kl 17:07 »
jag köpte en saab 95 från 70-talet lär det nog vart, på nån parkering mellan Kungälv och Göteborg för ~20 år sedan. har för mig det var en "till salu" lapp på bilen bara. var inte så mycket meck med den vad jag kommer ihåg, eventuellt böt jag en koppling. eller så var det bara massa tjöt om att det är enkelt på såna..

nu hittade jag bara en på blocket och det var renoveringsobj. för 5000kr och det var kanske precis samma jag betalade då.

en volvo 740 som jag hade hade under de åren körde jag förresten sönder motorn på (en kylarvattenslang som gick sönder, gammal!) men tro det eller ej, jag bytte motorn på en helg tsm med en kompis som knappast hade mer bilmeck-vana än mig (men däremot en vass dator-meckare!) och jag hade aldrig gjort något liknande projekt i bilväg någon gång innan, även om jag stått och glott på många skrotbilar. det gäller bara att det är välsignat så löser det sig! vi byggde upp en ställning av plankor för att kunna lyfta motorerna. faktiskt så precis när vi var klara med bilen så smäller jag igen huven och så ringer telefonen, och så var det en avdelningschef på volvo som berättade att jag fick jobbet (hade varit på intervju där nån vecka tidigare).

sen var det en annan sak som hände på precis samma plats, flera år efteråt. precis vid ett äppleträd på farsans tomt står jag med ett gäng kattungar som vi hade tagit hand om då de låg hos sin avlidna kattmamma och försökte dia henne men det gick ju föga så de hade börjat skrika något enormt. så dess ägare hade hittats iaf och stod där nu också och så säger hon typ att de ska avlidas men då säger jag väl att det går inte utan jag tar hand om dem istället och det gick bra tyckte hon kanske, så ringer telefonen rätt snart och jag står på samma ställe som sagt och på andra sidan luren är det en gammal barndomskompis som jag inte hört från något år eller något, och säger att han ska ge mig tre tusen kronor för en gammal skuld typ.. det hade räckt precis till kastrering av kattungarna då det var tre stycken, men det gjordes iaf inte så det blev efter några år snart mångdubbelt fler av dem. :)

sen glömde jag visserligen  att byta kylarslang på 740'n i samband med att jag bytte motorn, så körde sönder motorn igen på samma sätt efter ett tag, men såna fel är ju extremt löjliga. klart man ska byta slangar och lite el-grejjer när man ändå är i gång. den "nya" motorn köpte jag för nån hundring och det var väl en nedgradering från B20 till B18 det rörde sig om ev. men fästena var precis samma iaf.
« Senast ändrad: 24 jul-20 kl 17:24 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #13 skrivet: 24 jul-20 kl 17:11 »
Hur lyckas du köra sönder motorn på en 740 för att en kylarslang brustit? Jag har plågat b230 mycket utan vatten när vattenpumpen var dålig, och den överlevde ändå. Och man kan ju stanna en stund om man ser att temperaturen går upp.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #14 skrivet: 24 jul-20 kl 17:17 »
Hur lyckas du köra sönder motorn på en 740 för att en kylarslang brustit? Jag har plågat b230 mycket utan vatten när vattenpumpen var dålig, och den överlevde ändå. Och man kan ju stanna en stund om man ser att temperaturen går upp.
det var bara något år efter jag hade fått körkort typ. eventuellt så funkade inte givarna eller mätaren till temp eller så struntade jag bara i att titta på den.

lätt att man blir fartblind!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bilfunderingar
« Svar #15 skrivet: 24 jul-20 kl 17:40 »
jag köpte en saab 95 från 70-talet lär det nog vart, på nån parkering mellan Kungälv och Göteborg för ~20 år sedan. har för mig det var en "till salu" lapp på bilen bara. var inte så mycket meck med den vad jag kommer ihåg, eventuellt böt jag en koppling. eller så var det bara massa tjöt om att det är enkelt på såna..

nu hittade jag bara en på blocket och det var renoveringsobj. för 5000kr och det var kanske precis samma jag betalade då.

en volvo 740 som jag hade hade under de åren körde jag förresten sönder motorn på (en kylarvattenslang som gick sönder, gammal!) men tro det eller ej, jag bytte motorn på en helg tsm med en kompis som knappast hade mer bilmeck-vana än mig (men däremot en vass dator-meckare!) och jag hade aldrig gjort något liknande projekt i bilväg någon gång innan, även om jag stått och glott på många skrotbilar. det gäller bara att det är välsignat så löser det sig! vi byggde upp en ställning av plankor för att kunna lyfta motorerna. faktiskt så precis när vi var klara med bilen så smäller jag igen huven och så ringer telefonen, och så var det en avdelningschef på volvo som berättade att jag fick jobbet (hade varit på intervju där nån vecka tidigare).

sen var det en annan sak som hände på precis samma plats, flera år efteråt. precis vid ett äppleträd på farsans tomt står jag med ett gäng kattungar som vi hade tagit hand om då de låg hos sin avlidna kattmamma och försökte dia henne men det gick ju föga så de hade börjat skrika något enormt. så dess ägare hade hittats iaf och stod där nu också och så säger hon typ att de ska avlidas men då säger jag väl att det går inte utan jag tar hand om dem istället och det gick bra tyckte hon kanske, så ringer telefonen rätt snart och jag står på samma ställe som sagt och på andra sidan luren är det en gammal barndomskompis som jag inte hört från något år eller något, och säger att han ska ge mig tre tusen kronor för en gammal skuld typ.. det hade räckt precis till kastrering av kattungarna då det var tre stycken, men det gjordes iaf inte så det blev efter några år snart mångdubbelt fler av dem. :)

sen glömde jag visserligen  att byta kylarslang på 740'n i samband med att jag bytte motorn, så körde sönder motorn igen på samma sätt efter ett tag, men såna fel är ju extremt löjliga. klart man ska byta slangar och lite el-grejjer när man ändå är i gång. den "nya" motorn köpte jag för nån hundring och det var väl en nedgradering från B20 till B18 det rörde sig om ev. men fästena var precis samma iaf.
Spelar väl egentligen ingen roll men fick du dit en b18 i 740 utan större problem så hade du nog gud på din sida. [emoji6]

B20 satt sist i 240 1976.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #16 skrivet: 24 jul-20 kl 18:23 »
Såg inte ens att det stod B20/B18. Det var nog en nedgradering från B230 till B23 i såna fall.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bilfunderingar
« Svar #17 skrivet: 24 jul-20 kl 20:41 »

Och när vi väl var inne på 1970-talet och myndigheterna började ställa krav på krockprov, så var det i många år endast frontalkrock mot mur som testades, andra krockfall fanns liksom inte.  Så jag är inte ett dugg förvånad över att den där lösningen med extrasäten ansågs acceptabel. Det såg ju likadant ut i många andra kombibilar på den tiden också - t ex Peugeot 404, Mercedes Safari, Citroën D-modeller.



Japp, och detta krockskydd för fronten fungerade!   Var 1976 frampassagerare i en 95:a som på landsväg  i 70-80km/tim 'sned-frontalkrockade' med en annan bil som gjorde en mycket ogenomtänkt vänstersväng. Vi var bältade i 95:an, och kunde stiga ur helskinnade. Inte nog med det, försäkringsbolaget reparerade bilen!

Har därför en stor aktning för denna bil :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #18 skrivet: 24 jul-20 kl 22:06 »
Hur lyckas du köra sönder motorn på en 740 för att en kylarslang brustit? Jag har plågat b230 mycket utan vatten när vattenpumpen var dålig, och den överlevde ändå. Och man kan ju stanna en stund om man ser att temperaturen går upp.

Jag har en gång blivit anlitad för att bogsera hem en 940 med B200FT efter ett liknande haveri. Övre slangnippeln på kylaren hade spruckit, mitt i en lång och brant uppförsbacke med husvagn efter. Motorn torde ha gått på fullgas när den blev utan kylvatten.
Det blev i alla fall byte av topp, den gamla var för skev för att plana - det var t o m så illa att kamaxellagren inte längre linjerade. Övriga noterbara värmeskador var att motortempgivaren gick sönder och en av spridarna började kärva och krångla, den gick dock att få ordning på genom ultraljudstvättning.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #19 skrivet: 24 jul-20 kl 22:14 »
Jag har en gång blivit anlitad för att bogsera hem en 940 med B200FT efter ett liknande haveri. Övre slangnippeln på kylaren hade spruckit, mitt i en lång och brant uppförsbacke med husvagn efter. Motorn torde ha gått på fullgas när den blev utan kylvatten.
Det blev i alla fall byte av topp, den gamla var för skev för att plana - det var t o m så illa att kamaxellagren inte längre linjerade. Övriga noterbara värmeskador var att motortempgivaren gick sönder och en av spridarna började kärva och krångla, den gick dock att få ordning på genom ultraljudstvättning.
Men den måste ju ha gått en stund efter att vattnet försvann, den blev väl inte så varm på ett ögonblick?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1237 gäster, 7 användare (3 dolda)
von tratt, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser