Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaker igen  (läst 1053 gånger)

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
Grönsaker igen
« skrivet: 20 jul-20 kl 13:07 »
Hej igen,
Jag har frågat om grönsaker tidigare och fått många bra svar.

Nu måste jag fråga om era ankor får grönsaker varje dag?
Jag har hittills gett dem sallad, romansallad, tomater och gurka 2 ggr/dag,
utöver basfodret.

Är det överdrivet? Det blir dyrt i längden, när vi inte har odling själva  ;)

Hälsningar
Maria

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Grönsaker igen
« Svar #1 skrivet: 20 jul-20 kl 14:35 »
Vi ger maskorosor, nate, groblad, gräs och kirskål. verkar onödigt att ge dem dyra grönsaker när naturens förråd fungerar fint.
På vintern kan man ju fundera på att ge grönsaker men en säck med hackad lucern uppblött torde fungera bra. Kanske höboss om du har det.

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Grönsaker igen
« Svar #2 skrivet: 20 jul-20 kl 15:21 »
Hej Efwa!
Tack så mycket för svar  :)
Nate har vi ont om men jag ska kolla nere vid ån.
Det andra finns det ju gott om, så det får bli skördande till kvällen.
Mina "ankisar" har nu levt i hagen hos oss, varje dag.
De känner igen min röst och börjar låta så fort de hör den.
Tror du/ni att jag kan ta ut dem på promenad på vår enorma tomt, vid det här laget? Har haft dem i två veckor och de är stora, inga ullbollar, det var de inte heller när vi hämtade dem.
Jag vill så gärna att de ska få gå fritt på dagarna när jag är hemma.
Så, så länge de är i sin hage, ska de ha grönt varje dag, de har sin gräsmatta som de nappar i men sniglarna som var talrika där de är nu, har förstått att de inte ska snigla sig dit  ;)
Hälsningar
Maria

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Grönsaker igen
« Svar #3 skrivet: 20 jul-20 kl 21:49 »
Tyvärr är jag lika nybörjare som du, så jag vet mycket lite om ankor rent praktiskt.

Däremot angående ”grönsaker” gör jag som med hönsen och som jag sett på Youtube så det kan jag dela med mig om.  ;D

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Grönsaker igen
« Svar #4 skrivet: 20 jul-20 kl 22:37 »
Tack Efwa,
Ikväll, innan sänggående fick de maskros och groblad, det fungerar  :)
Mina ankor blir instängda på natten, vi har räv i närheten.
Hälsningar
Maria

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Grönsaker igen
« Svar #5 skrivet: 20 jul-20 kl 22:44 »
Tror du har vant dem vid dig med råge, så mycket god mat som du gett dem ;D De kommer nog att följa dig och vara lite lagom lydiga, men ha gärna en bit bröd i fickan för säkerhets skull.

Här hemma går det rätt bra att locka på ankorna, frun får alla fågelskrällen till sig med en gång. Jag är nog inte lika populär, så när jag flyttar ankorna brukar jag ta en vägpinne eller en räfsa och gå efter dem. Pinnen är för att styra dem då armarna inte räcker till för att de skall ändra riktning. Det är lättast att fösa dem om man inte stressar dem utan att de får gå i anktakt, vilket kan vara irriterande när det regnar och de har stannat vid dammen.

Och gör som Efwa, ta det som är gratis och gott till dem.

 

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Grönsaker igen
« Svar #6 skrivet: 20 jul-20 kl 23:53 »
Hahaha, TACK  :)
Imorgon tar vi en promenad, så får jag se vad som händer, jag vill ha ut dem ur hagen nu, dit kan de komma tillbaka och bada i sin bassäng, med glassmotiv  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser