Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dra upp Hästkastanjer inomhus  (läst 1511 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
dra upp Hästkastanjer inomhus
« skrivet: 16 jun-20 kl 05:48 »
utan mycket direkt solljus, har bara några timmar på e.m i detta rum.

jag har gjort några försök och det första gick bra, om jag kommer ihåg saken korrekt. det var strax innan påsk, tror jag, som jag plockade hästkastanjenötter som hade legat på backen under några träd hela vintern. det hade inte kommit ut nån grodd eller vad det heter. sen inomhus och även utanför lägenheten så lade jag i plåtlådor med jord och det kom väl upp grejjer efter en månad eller så. vid två månader så såg de fortfarande friska ut och kanske 20 cm höga. dröjde inte länge innan de som jag hade inomhus började vissna, så jag ställde ut dem med de andra som än idag ser friska ut, men det ser inte ut som de återhämtar sig. b-la så lade jag hästkastanj i blomlådan där det växer lite olika saker som jag bara slängt dit, ser rätt kul ut.

sen för nån vecka sedan såg jag att där jag tidigare varit och plockat nötter inte vart klippt så det hade börjat växa (dock inte alls lika höga som de blivit i mina tester) så jag drog upp några efter det hade regnat, så nötterna följde med enkelt utan att gräva. satte dem i jord inomhus men kanske 4 av 5 har vissnat kraftigt.


har även några stora plåtburkar fulla med hästkastanjenötter som jag sparat sedan påskas. i ena burken så lade jag dem i strandsand, någon med bara jord och en annan utan någonting men vattnas ibland lite. en med bara jord som jag hade lock på började snart mögla..

är en amatörodlare så är det nån som har ett tips så tas det tacksamt emot. jag har inget "mål" så att säga kan vi säga utan vill bara lära mig.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: dra upp Hästkastanjer inomhus
« Svar #1 skrivet: 16 jun-20 kl 09:33 »
I boken sätt kärnor,frön och knölar av Eva Rönnblom får du massor av tips

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: dra upp Hästkastanjer inomhus
« Svar #2 skrivet: 16 jun-20 kl 10:03 »
I boken sätt kärnor,frön och knölar av Eva Rönnblom får du massor av tips
tack, enligt hemsida så finns den första versionen (släppt 2004) inne på mitt närmaste bibliotek.

går nog förbi senare idag och tittar i den.
« Senast ändrad: 16 jun-20 kl 10:13 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: dra upp Hästkastanjer inomhus
« Svar #3 skrivet: 16 jun-20 kl 10:20 »
Hästkastanj är skuggtålig, men inte så tålig att de kan växa inomhus i ett fönster med bara sol ett par timmar. Man förstår det inte riktigt när man är inomhus, men det är lika mörkt som i den djupast granskog. När du sedan flyttar ut plantorna får de plötsligt väldigt mycket ljus, mer än de kan hantera när de är vana vid mörker. Dessutom får de ultraviolett ljus, som de inte får från solsken filtrerat genom ett glasfönster.

Att odla dom i sand eller vatten funkar inte, de vill ha mullrik jord med mycket näring.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser