Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässjat hö  (läst 1212 gånger)

sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
Hässjat hö
« skrivet: 30 jun-19 kl 09:28 »
Jag har läst en del gamla trådar om hässjat hö, men undrar ändå lite, känner mig osäker.

Jag har ett par hässjor som jag hade tänkt ta in idag, det har varit upphängt i 1 vecka nu och känns torrt. Vi har haft varmt (upp mot 30 grader) och blåsigt. Det låg någon dag och torkade innan jag hängde upp det så det var halvtorrt när jag hängde upp det. Är det för tidigt att ta in tror ni? ska bli lite ostadigare väder sedan enligt SMHI så jag tänkte att det skulle bli lagom idag.

Har bara hässjat en gång tidigare så har inte så stor vana av det. Sedan förvaring har jag tänkt att ha lite luftspalt under det och lite emellan så det inte ska ligga alltför packat inne utan lite luftigt. Har ej fläkt.

PetrusT

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Hässjat hö
« Svar #1 skrivet: 30 jun-19 kl 10:00 »
Hej!
1 vecka låter lite kort, men hann det torka bra och ni haft bra torkväder kan det kanske räcka. Annars skadar det inte att det hänger uppe längre.
Vi brukar låta det sitta uppe i närmare 3 veckor.
Men de fyller vi vår höskulle väl, och har det inte så löst packat.
Du ska ta några strån och böja dom fram och tillbaka. Bryts de av efter ca 10 böjningar bör det vara tillräckligt torrt.
Var i landet finns du?
Lycka till!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser