Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kartgallra äpple  (läst 3145 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Kartgallra äpple
« skrivet: 24 maj-18 kl 18:42 »
Har ett Aroma med kopiösa mängder kart. Ska en gallra karten redan när de är små eller hur stora ska de vara?  Hur många kart kan vara kvar på varje "klase" och hur stort mellanrum mellan karten? Har skakat grenarna och petat bort de kart som inte blivit rediga men det är på tok för många kvar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Kartgallra äpple
« Svar #1 skrivet: 28 maj-18 kl 06:49 »
Undrar också detta! Första året med flera stora gamla äppelträd och jättemycket kart. Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så självgallrar sig äpplen något, så att man kan vänta typ tills slutet av juli med att gallra själv, lite beroende på sort. Stämmer det?

Jag vet ju inte vilken sort mina träd är än så, finns någon tumregel?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kartgallra äpple
« Svar #2 skrivet: 28 maj-18 kl 07:04 »
Är det väldigt mycket kart skulle jag nog, oavsett vad som sägs, börja gallra lite direkt. Visst tappar träden lite kart allteftersom men tar man endel nu så blir det mindre att ta senare. För mig handlar det helt enkelt om att när karten blir större och jag ser hur mycket som behöver göras så orkar jag inte börja efterom uppgiften blir oöverstiglig.
Genbank för Gotlandshöns

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kartgallra äpple
« Svar #3 skrivet: 23 maj-20 kl 16:51 »
Aroma är en sort som inte brukar behöva kartgallras, men i ditt fall behövs det tydligen. Ger ditt  aroma så mycket varje år ?
Det finns ett visst relationstal mellan antalet frukter och antalet löv som behövs för att ge äpplena en bra storlek och utveckling. Fotosyntesen sker som bekant i löven.
Jag tror att det ligger på 8 löv per äpple för Aroma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim, Valpen001

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser