Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hjälpa" höna o kycklingar?  (läst 1263 gånger)

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
"Hjälpa" höna o kycklingar?
« skrivet: 13 maj-11 kl 15:00 »
Hej!
Har en isbarhöna som ligger på ägg, nu är det dag 22 och jag hör hur det "knackar" under henne - uppenbarligen någon som vill komma ut!

Hon har varit avskild från flocken i 1½ vecka och inte ätit eller druckit någon gång! Mat och vatten står ca 2-3 dm från hennes rede. Plus att jag lagt lite mat precis utanför redet.  Jag har även erbjudit henne ur handen och hon är ganska tam  - ändå äter hon inte. Jag vill helst låta henne sköta detta själv - men bör jag lyfta på henne och kolla läget eller ska jag vänta tills imorgon, dag 23?

Ska jag hjälpa någon kyckling om jag ser att det är hål på något ägg? Eller bör man bara ha is i magen... Vill så gärna ha kycklingar...




betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: "Hjälpa" höna o kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 15:14 »
Hej!
Har en isbarhöna som ligger på ägg, nu är det dag 22 och jag hör hur det "knackar" under henne - uppenbarligen någon som vill komma ut!

Hon har varit avskild från flocken i 1½ vecka och inte ätit eller druckit någon gång! Mat och vatten står ca 2-3 dm från hennes rede. Plus att jag lagt lite mat precis utanför redet.  Jag har även erbjudit henne ur handen och hon är ganska tam  - ändå äter hon inte. Jag vill helst låta henne sköta detta själv - men bör jag lyfta på henne och kolla läget eller ska jag vänta tills imorgon, dag 23?

Ska jag hjälpa någon kyckling om jag ser att det är hål på något ägg? Eller bör man bara ha is i magen... Vill så gärna ha kycklingar...

Hav tålamod!!!  ;D Det gäller att inte störa för mycket precis under kläckning så att luftfuktigheten rubbas. Försök hålla ut =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Hjälpa" höna o kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 15:15 »
Ha is i magen. Pillar du på äggen i förtid så har de inte dragit in gulesäcken, och då dör de nästan alltid. Med ruvhönor är det lätt att räkna fel på dagarna, om hon varit uppe och gått en del i början så räknas inte de dagarna. Det är alltså helt normalt att det tar längre tid än 21 dagar från det att man först ser att hönan ligger på äggen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
SV: "Hjälpa" höna o kycklingar?
« Svar #3 skrivet: 13 maj-11 kl 15:39 »
TACK för snabba svar.  Då väntar vi lite till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare (1 dolda)
Stengrim, Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

Enkelt boende
i Övrigt om bygga & bo
[Idag kl. 07:35]


Hitta ämnen
i Teknisk support
[Igår kl. 14:50]


Tid att klippa tuja
i Övrigt om odling
[01 maj-24 kl 19:47]


Tenngjutning
i Metall
[01 maj-24 kl 10:01]


Ersätta hushållspapper med ... vad?
i Textil
[30 apr-24 kl 00:07]


Konsistens på ägg
i Höns: Sjukdomar och skador
[29 apr-24 kl 17:43]


Rädda svetspinnarna
i Metall
[29 apr-24 kl 00:58]


Tunn eldfastplåt
i Metall
[28 apr-24 kl 23:14]


Kommer vedeldning att beskattas?
i Uppvärmning
[28 apr-24 kl 22:14]


Rostfri skruv i ek?
i Trä
[28 apr-24 kl 22:07]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser