Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Avvänja lammen?  (läst 1709 gånger)

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
Avvänja lammen?
« skrivet: 06 feb-14 kl 10:45 »
Jag var på informationskväll om lamning igår och en veterinär pratade bland annat om vikten av att skilja av lammen från tackorna för att spara på hennes juver. Kan annars ge stockning i framtiden. Lyckades inte få ett klart svar på när det skall göras mer vi ca 20-30 kg vikt på lammet. Det här var nytt för mig och jag undrar hur folk gör med detta?

Själv har jag lamning i april och tacklammen går med tackan tills jag släpper baggen i början november. Bagglammen skiljs av mitten augusti.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Gullregn

  • Gäst
SV: Avvänja lammen?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-14 kl 11:13 »
10 år med får och aldrig hört detta. Var med på ett annat lantbruksforum för får i många år och hörde aldrig någon prata om detta. Men jag kan ju ha fel :)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Avvänja lammen?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-14 kl 16:29 »
Jag gör det i den åldern ungefär, mest för att få tackorna i lite bättre hull inför betäckningen, men lika mycket för att kunna ge lammen lite bättre bete och ev om det behövs lite kraftfoder. Tackorna brukar studsa av glädje någon vecka efter de glömt av lammen. Är ju dock ett väldigt bräkande i 24 tim precis när man delar dem.

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
SV: Avvänja lammen?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 16:38 »
Håller med bladhis, jag och de flesta som jag känner som håller på med får gör även så.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Avvänja lammen?
« Svar #4 skrivet: 07 feb-14 kl 06:01 »
Däremot skiljer jag inte bagg och tacklamm, det gjorde jag första året bara. När man sen skulle samla ihop och köra lammen på slakt var det ju som en bikupa när bagg och tacklamm kom ihop igen, gör jag aldrig om. Baggen går med lammen tills de är borta. Brukar vara lagom att de sista lammen åker när baggen skall släppas till.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Avvänja lammen?
« Svar #5 skrivet: 07 feb-14 kl 22:00 »
Tack för svar. Men vid vilken ålder ungefär separerar ni dem?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Avvänja lammen?
« Svar #6 skrivet: 07 feb-14 kl 23:31 »
3 - 4 månader. Går säkert tidigare om man absolut vill. Det får någon annan svara på.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Avvänja lammen?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-14 kl 10:51 »
Hej. Jag har gutefår.
Mina bagglamm får lämna sina mammor när dom blir 4 månader. Systrarna går kvar tills dom säljs eller tills baggen släpps in för betäckning på hösten (25 okt)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser