Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räv  (läst 3156 gånger)

trassla

  • Gäst
räv
« skrivet: 18 aug-09 kl 07:35 »
Mina getter är nu 5 månader, och jag undrar om det finns någon risk för att räven som springer omkring här på tomten tar mina getter?  De är i och för sig aldrig ute när jag  är inne, men den kan ju ta sig in till dem och gå in i gethuset när dörren är öppen. Kan tala om att det är en stor rackare till räv, har aldrig sett en sådan stor räv.

Sussilo

  • Gäst
SV: räv
« Svar #1 skrivet: 18 aug-09 kl 14:57 »
Kan inte tänka mig att en räv skulle kunna dra iväg med en 5 månaders killing. Däremot kan den säkert skrämma vettet ur killingarna där inne i ladan/stallet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: räv
« Svar #2 skrivet: 18 aug-09 kl 22:17 »
Hur stor då?  Även här finns något stort, som vi inte vet vad det är.  Kan rävar korsa sig med hundar, eller hur är det egentligen? ???

Och skada killingarna kanske den kan.  Skillnad om det finns vuxna getter i flocken.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: räv
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 21:43 »
Vad jag vet så kan räv och hund inte korsas med varandra. Deras DNA är inte tillräckligt lika. Samma sak som med harar och kaniner.
Det är nog bara en riktigt stor, skabbfri räv du har därhemma. Har haft en hane här som var ganska rejäl.

trassla

  • Gäst
SV: räv
« Svar #4 skrivet: 20 aug-09 kl 07:11 »
Den är ungefär lika stor som min schäferhane.  Så den är rejält stor. De andra rävarna är enligt mina ögon normalstora. Eftersom jag inte har större getter så får de helt lita på sig själva.

Sussilo

  • Gäst
SV: räv
« Svar #5 skrivet: 20 aug-09 kl 09:25 »
Rävar brukar väl inte komma i närheten av en normal schäferhanes storlek??? Är det möjligen en lösspringande hund eller en varg du har inpå knuten? Vad säger grannar eller andra som kanske sett denna räv?
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 13:48 av Sussilo »

trassla

  • Gäst
SV: räv
« Svar #6 skrivet: 20 aug-09 kl 12:22 »
Någon tervueren eller varg är det inte (alltså ingen hund). Har haft den springande inne på tomten och sett den på väldigt nära håll. Flera som har sett den säger att de aldrig har sett en sådan stor räv.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: räv
« Svar #7 skrivet: 20 aug-09 kl 13:43 »
Möjligen läge att försöka fotografera den där jätteräven, och skicka in till folk som kan?  Kan det finnas något på tomten som kan fungera som mätsticka?




En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: räv
« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 13:44 »
Vi hade en räv här förra året som var enorm för att vara räv. Fin var den. Röd , välnärd, skabbfri och orädd. Man kom den så nära som tre meter innan den slank iväg in i skogen. Helt klart en enorm räv. Men man var tvungen att fråga sig "VAD I HELV***??!!"

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: räv
« Svar #9 skrivet: 20 aug-09 kl 13:50 »
Månne en stadsräv som käkat macdonaldskött med tillväxthormoner i? =D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: räv
« Svar #10 skrivet: 20 aug-09 kl 14:54 »
Vi har också haft en gigantisk räv i sommar, äldre hanar med gott om mat som är frisk kan nog bli stor...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: räv
« Svar #11 skrivet: 20 aug-09 kl 15:16 »
Kom igen...en räv så stor som en schäferhanne...nästan lika stor som en varg då..finns inte på kartan 2/3 av en shäfers storlek är en gigantisk kromosomräv. ;)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: räv
« Svar #12 skrivet: 20 aug-09 kl 17:04 »
Ajja, alltid är det någon som ska gneta  ::)

Vilverin: Hah! Det ska väl vara hormonerna den fått i sig via mina höns då.

trassla

  • Gäst
SV: räv
« Svar #13 skrivet: 20 aug-09 kl 17:55 »
Han kanske har käkat anabola ;D. Även jägaren har sett den, det är tydligen en äldre hane som flera andra har skrivit om. Visst är det svårt att tro, att en räv kan vara nästan lika stor som en schäferhane (nu mäter jag efter min hane, och de är också olika i storlek)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: räv
« Svar #14 skrivet: 20 aug-09 kl 23:33 »
Nä, nu VILL jag se en bild!!!  Med någon bakgrund där sedan en schäfer kan stå, eller en meterlång linjal, eller ... ja, vadsomhelst som ger en uppfattning om den faktiska storleken.  Om den är så orädd, då ska det väl gå att fotografera den!!!  ?
(PS, det var visst förra året den orädda räven visade sig.  Men rävar är oftast ganska orädda, kanske det går att "mäta" den på något annat sätt?
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 23:38 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: räv
« Svar #15 skrivet: 20 aug-09 kl 23:40 »
Orädda rävar blir ännu oräddare.  Rävar är opportunister, och tar för sig där det finns mat.  STÄNG LUNCHRESTAURANGEN!!!

Medan tid är.

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: räv
« Svar #16 skrivet: 21 aug-09 kl 07:14 »
Enl. SKK:s rasinfo är mankhöjden för schäferhane 60-65 cm och vikten 30-40 kg, för tikar 55-60 cm och 22-32 kg.  Trassla kan sina djur och vet vad hon har sett. Det skulle vara intressant med ett foto av räven med något jämförande föremål på samma foto. Låt oss vara rädda om den goa och generösa stämning som finns här på gettavlan, till skillnad från en del andra tavlor/trådar på alternativ.nu  Ironiska eller spydiga kommentarer, jag citerar ingen, tillför inget till diskussionen, utan kan i stället såra och skrämma bort människor från forumet.
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 07:35 av Sussilo »

pålle

  • Gäst
SV: räv
« Svar #17 skrivet: 21 aug-09 kl 08:36 »
Ras stadard varevel intefrågan omm uttan stor schäfer  åredär bäfsett omm ras standar jer ja inte mycke för har hafft flera stora schäfrar på 70-78 mvh

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: räv
« Svar #18 skrivet: 21 aug-09 kl 10:52 »
Enl. SKK:s rasinfo
Tack, Sussilo,för ett konstruktivt inlägg och en bejakande ton i samtalet här på gettavlan.  Ditt inlägg är ett exempel på den ton som jag hoppas även fortsättningsvis ska få råda på gettavlan.  Inlägg som avviker från detta, i ton och stil, finner jag inte ens värda att kommentera.  Jag menar att vi ska vara rädda om det öppna och positiva samtalsklimat vi har haft på gettavlan, och förhoppningsvis kommer att fortsätta att ha.

Med vänlig hälsning

Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: räv
« Svar #19 skrivet: 21 aug-09 kl 11:28 »
Här kommer ett svar i extremt positiv och mjuk ton:

Rödräv Hane Vikt: 7-9 kg i extremfallet 11,7 kg(svenskt rekord)
Schäferhane 30-40 kg

Men det är ju troligt med en rödräv som är större än 3-4 ggr det svenska rekordet.

Som alla vet så är räven lågställd i förhållande till en schäfer så för att den ska ha samma mankhöjd så krävs det ju att den väger uppåt 50 kg.

Kort sagt det var ingen räv eller så har det skett en kraftig missbedömning av storleken... 8)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser