Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad utbildar man sig till...  (läst 3538 gånger)

Fridolf

  • Gäst
Vad utbildar man sig till...
« skrivet: 27 aug-04 kl 12:42 »
...om man vill ha pengar nog att ha en gård med några vänner, ha ett arbete som gör nytta för andra människor, och inte vill ha dödens CSN-lån i hasorna?

Går i framtidsförvirring?

Kramar

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Vad utbildar man sig till...
« Svar #1 skrivet: 30 aug-04 kl 22:32 »
undersköterska/mentalskötare

=är en utbildning på gymnasienivå, som är ett år och som man kan få rekryteringsbidrag för, samt att det är lätt att få jobb, hyfsat betalt för en så kort utbildning, gångbart i hela landet och en skitkul utbildning som ger en kompetens att jobba med många olika saker!!!
+ att man hjälper andra människor.....! ;D
Live simply......so that others may simply live.

Sara

  • Gäst
Re:Vad utbildar man sig till...
« Svar #2 skrivet: 04 sep-04 kl 09:18 »
Jag har ingen utbildning alls, har bara jobbat, jag har jobbat med allt från mentalsjukvårdare till avbytare, snickare, guide mm, mm. Ibland har jag varit städare eller tagit hand om gravt förståndshandikappade. Jag har inte alltid kunnat "välja" jobb men numera har jag så bra meriter/erfarenhet av arbeten som vårdare(psyk eller äldre omsorg) så nu kan jag få jobb nästan vart som helst. Om man inte är så kräsen i början och är villig att jobba och inte helt dum i huvet ;) så lär man sig och kan gå vidare till ett nytt jobb så småning om. Kämpa på är mitt råd. Lev med så få fasta kostnader som möjligt och spara pengar, en stuga på landet med ett uthus som man kan fixa till och lite mark som mam kan odla upp är inte så dyrt, det kan man joba ihop till.
Lycka till!

jo

  • Gäst
Re:Vad utbildar man sig till...
« Svar #3 skrivet: 08 sep-04 kl 14:53 »
Du kan jobba på Emmaus-Björkå i småland (nära Åseda), om du vill bo där i närheten.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Vad utbildar man sig till...
« Svar #4 skrivet: 18 dec-04 kl 21:29 »
Jag läste byggteknik på 2år, varav 8 mån praktik (betalt 85kr timmen) och klarade mig på studiebidraget. Har nu ett jobb med lön på 19700, fri mobil, bärbar data och milersättning till och från jobbet. Ganska ok faktiskt!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mira

  • Gäst
Re:Vad utbildar man sig till...
« Svar #5 skrivet: 01 feb-05 kl 23:28 »
jag utbildar mig (alldeles snart) inom biologi och geovetenskap. På den utbildningen som tar 3-4 år bör man få ett hyfsat väl betalt jobb som gör gott. Jobba för greenpeace mot lite mer pengar än rekryterarna..?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, Hantverkare92, skräptanten, Sonesson.mikael@gmail.com, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser