Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78826 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Redskap till jordfräs
« skrivet: 02 jul-11 kl 17:41 »
Funderar på olika redskap till jordfräsen,t.ex fungerar en potatisupptagare en grej med en plognos med typ gallerspröt efter sig? Om någon testat hojta gärna till,gott att slippa gräva upp knölarna.  :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 17:03 »
Nu har jag hittat en sida med en potatodigger,även en ritning på den,bara att bygga  ;D.

http://www.store.tiller-bg.com/product/23/potato-digger.html

. Gissar jag får tynga jordfräsen bra,hyggligt stora hjul har jag iallafall.  :)

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #2 skrivet: 09 jul-11 kl 19:11 »
Kallsmidde ihop ett exemplar som på länken,kom inte ner i jorden  :o  ;D .  Får nog vara något spetsigare typ som en framdel av en kupplog  8) .

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #3 skrivet: 10 jul-11 kl 10:52 »
Testade med att göra en spetsigare variant av potatisupptagaren,då verkade det kunna fungera  :) . Sedan är det bara att fixa någon form av hjulvikter,kanske kan gamla bromsskivor med cementfyllning  fungera, borde bli bra.  8)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 23:51 »
Fick tag i ett par ventilerade bromsskivor,vägde 6kg styck som jag monterade på fälgen. Utrymmet som blev över fyllde jag med ren betong  :o . Blir original homemaid hjulvikter billigt  :D,köpa hjulvikter kostar skjortan 6-700kr  :o(:)

pålle

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 00:08 »
Nu har jag hittat en sida med en potatodigger,även en ritning på den,bara att bygga  ;D.

http://www.store.tiller-bg.com/product/23/potato-digger.html

. Gissar jag får tynga jordfräsen bra,hyggligt stora hjul har jag iallafall.  :)
Med en sådan plog så tror ja att det hade vare bättre att byggt om den lite och satt en schettlads häst fram för är gaska säker på att det är en bättre dragare fram för plogen :) förlåt låta  bli lite  ot men kunde inte låta bli.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #6 skrivet: 12 jul-11 kl 18:57 »
Med en sådan plog så tror ja att det hade vare bättre att byggt om den lite och satt en schettlads häst fram för är gaska säker på att det är en bättre dragare fram för plogen :) förlåt låta  bli lite  ot men kunde inte låta bli.
Säkerligen har du rätt,blev totalknas när jag testade  :o . Nu har jag byggt om den till en spetsigare variant som nog skall fungera  :D . Provade att väga ett hjul efter förtyngning med en fiskevåg graderad till 12kg,men den bottnade  :o så gissar en hjulsida väger ca 15 kg. Nu är jag nog uppe i en halv Shettisvikt eller kanske en miniShettisvikt  ;D .

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #7 skrivet: 15 jul-11 kl 22:58 »
Hittade en video på You tube där det skördas potatis med en potatisupptagare kopplad till en tvåhjulstraktor. Verkar inte vara så lätt uppgift  :o,ser att han skjuter på maskinen bra+att han tyngt varje sida med ca 30kg.
BCS 730 with 8 HP Kohler Magnum pulling a Mainline potato plow

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 14:12 »
Testade med potatisupptagaren idag,bara spann ner sig. Tur man inte köpte en sådan mackapär iallafall  ;D   . Behövs säkerligen flera hundra kilo för att det ska funka bra. Funderade på järnhjul men då är nog risken stor att dom spinner som fräsklor  :D . Får ha maskinen till det den är bra på,helt enkelt fräsa.  8)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #9 skrivet: 27 jul-11 kl 16:53 »
Någon som har erfarenhet av att styra en strattonförgasare manuellt med typ gasvajer? Eller är precisionen för dålig i dom? Tycker det är irriterande med regulatorfunktion,går liksom inte att smyga igång maskinen utan så fort den känner motstånd så gasas det på som bara den  :o .

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #10 skrivet: 27 jul-11 kl 18:09 »
Gasa som bara den........... ??? Då kanske någon varit och fibblat. ::)

Med rätt fjädrar, i rätt hål så ska man kunna ställa VARVTALET, med eller utan wire.  Många vill ha extra fräs på grejerna och varvar sönder motorn.

Nu skiljer det lite mellan en B&S och B&S, så jag kan va fel ute också. Det är inte heller så lätt att beskriva. Borde va lättare om man har grejerna framför sig.  För att öka eller minska max.-varvet brukar det räcka med att böja lite på en plåt som en av fjädrarna sitter fast i. Så ställa det aktuella varvet med vire.
Varvtalsregulatorn ska alltså fungera både för ett specifikt varvtal samt max.-varvet.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 20:04 »
Lite fibbel verkar det vara  :o,ställer jag gasen lågt så verkar dödaren ligga och spöka en sån där liten nästan fyrkantig mojäng med elsladdar till,sitter väl en brytare i den,ska studera det en dag lite närmre,mycket närmre.  :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #12 skrivet: 31 jul-11 kl 14:03 »
Studerat ditt inlägg noga ToA, mixtrat med maskinen,fixar jag bort typ dödaren som är kopplad till fjädersystemet och då gasen får jag riktigt låg och fin tomgång utan att den dör och då blir det som du skriver.  :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #13 skrivet: 31 jul-11 kl 15:07 »
Ja nog passar dödaren på en speciell knapp eller tändningslås.
Antar din maskin är av nyare modell och ska kunna användas även av de som har tummarna i armhålorna.

Probbet är att då kan den inte användas av sånna som du å jag! ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #14 skrivet: 31 jul-11 kl 15:13 »
Ja nog passar dödaren på en speciell knapp eller tändningslås.
Antar din maskin är av nyare modell och ska kunna användas även av de som har tummarna i armhålorna.

Probbet är att då kan den inte användas av sånna som du å jag! ;D
  ;D  ;D  ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #15 skrivet: 17 apr-13 kl 22:43 »
...Så då har man provat ett nytt redskap till jordfräsen  :D ...en typ av dozerblad...en planka som man fäster där bak på jordfräsen...tog en plankstump på ca 90cm ...fräsklorna på sedan bara tuta och köra...blir riktigt jämnt och snyggt efteråt...slipper kratta  8) ...billigt redskap att göra,fungerar kanon  :) ....länk till sida med bild på en Merry tiller med dozerblad bak,jämnar ut sand vad man kan se ...skrolla ner lite på sidan..

http://forums2.gardenweb.com/forums/load/tools/msg0413155215217.html

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #16 skrivet: 23 apr-13 kl 17:16 »
...Hittade en typ ryss tror jag, som gör egna hjul o grejor till sin jordfräs ... Sedan kan man skriva in hans namn i sökrutan så kommer fler tillverkade prylar fram ....

Самодельные грунтозацепы "зубастые".

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #17 skrivet: 23 apr-13 kl 19:59 »
Jag har en gammal (20 år?) Stiga jordfräs. Ganska liten.

Har flera gånger funderat på om man kan använda den till mer än fräsa jorden. Liten tvåhjulstraktor?

Jag har inga mer verktyg eller delar till den. Bara fräs.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #18 skrivet: 23 apr-13 kl 20:02 »
Jag har en gammal (20 år?) Stiga jordfräs. Ganska liten.

Har flera gånger funderat på om man kan använda den till mer än fräsa jorden. Liten tvåhjulstraktor?

Jag har inga mer verktyg eller delar till den. Bara fräs.
Du kan väll skaffa en potatiskup till den eller göra en rentutav .

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #19 skrivet: 23 apr-13 kl 20:12 »
Du kan väll skaffa en potatiskup till den eller göra en rentutav .


Nja, så mycket potatis tror jag inte vi kommer odla.. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser