Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga och svetsa med armeringsjärn  (läst 7404 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #20 skrivet: 17 maj-19 kl 20:53 »
Har man bara tid och håller sig framme, kan man köpa svetsar billigt.

Häromdagen köpte jag en sån här fast nyare (gul) för 10 kr (colaburk) på återvinningen.
Få förunnat...med flyt kan det gå...  Yess

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #21 skrivet: 17 maj-19 kl 21:28 »
Jag fick en gång en fullt fungerande Kemppi 180 ampere likriktare gratis. Den var utannonserad som "bortskänkes". Han skulle byta ned sig till en billig kinesmig....... jag förstår inte.....

Jag hade redan en bra sticksvets så jag gjorde en byteshandel med en kamrat som behövde Kemppin. Han använder den än i dag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #22 skrivet: 17 maj-19 kl 23:13 »
Jag fick en gång en fullt fungerande Kemppi 180 ampere likriktare gratis. Den var utannonserad som "bortskänkes". Han skulle byta ned sig till en billig kinesmig....... jag förstår inte.....

Jag hade redan en bra sticksvets så jag gjorde en byteshandel med en kamrat som behövde Kemppin. Han använder den än i dag.
.Mera flyt  Yess

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #23 skrivet: 17 maj-19 kl 23:36 »
Instämmer i att man ska undvika att betala för mycket för svetsar.  De två dyraste svetsar jag har köpt, var dels en riktigt dålig enfas-MIG (märke Cebora, den döptes snart till "Häftpistolen") som köptes för 300 kr på en loppis när jag var 18, och dels en enfas MMA tyristorstyrd svetslikriktare Luna Thytronic R120s som jag köpte för 500 kr, för ca 10 år sedan. Anledningen till att betala för den var att det följde med en TIG-tillsats.

Svetsbeståndet för närvarande är följande:
Trefas  MIG av italienskt märke "CEMIG 190S", fick den av en skadereglerare på ett försäkringsbolag för 25 år sedan. Den hade varit med i en garagebrand och blivit lätt nersotad och svedd men hade inga allvarliga skador.
Den ovannämnda svetslikriktaren.
Enfas inverter MMA, Rehm Booster 170. Upplockad ur en elskrotbinge och reparerad - det hade blivit överslag här och var i den, förmodligen för att kylfläkten hade sugit in slipspån. Dessutom en mängd varmgångna och dåliga flatstiftskabelskor på 230 V-sidan. Fungerar bra nu i varje fall.
Trefas inverter MMA, Starweld Starmaster 300. Kom från en av de större industrierna i stan, den hade havererat för en inhyrd hantverkare som hivade den i närmaste container. Överslag på kortet med säkringar och nätfilter, lätt fixat.
Enfas svetstransformator kombinerad med batteriladdare, Luna BL 130. Dök upp när jag hjälpte en granne att städa ur ett uthus som skulle rivas. Fick åtgärda en del varmgångna kabelanslutningar och krånglande vridomkopplare, samt göra klart montering av snabbkopplingar för svetskablarna (påbörjat av förra ägaren men det kom visst av sig).

Sen finns det också några små enfas invertersvetsar som har dykt upp i trasigt skick men ännu inte är reparerade.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #24 skrivet: 18 maj-19 kl 01:51 »
Erkänn nu Torbjörn att enfasare duger gott till plåtjobb för hemmabilen...Trefas för industrijobb dagarna iända  Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser