Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Sträcka skinnet  (läst 4444 gånger)

Lena-Lill

  • Inlägg: 4
Sträcka skinnet
« skrivet: 15 jul-14 kl 17:08 »
Hur gör ni för att bäst sträcka skinnet så att det inte blir bubbligt?
Jag tyckte jag hade sträckt kanterna så bra och ändå inte tillräckligt:-/

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Sträcka skinnet
« Svar #1 skrivet: 16 sep-14 kl 19:37 »
är det blött så det måste torka får du nog lov att spika fast det på nån lämplig plats så det kan sträckas ut för torkning... men man bör åtminstone under nästan var timme då det börjar bli torrt vara där å massera lite så det behåller mjukheten...om det nu inte skall vara lite stelt när det är torrt....

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Sträcka skinnet
« Svar #2 skrivet: 25 sep-14 kl 00:47 »
Så här!

(från det här inlägget på min blogg http://bomaerkt.blogg.se/2013/may/farga-lader-svart-2.html)
Med häftpistol på lämplig skiva efter att först ha blött upp det ordentligt. Sedan får det torka i uppspänt läge. Just det här var ett helt misslyckat skinn jag spände upp efter att först ha skurit delar från det, men vanligtvis formar jag naturligtvis skinnet så symmetriskt som möjligt.
Vad är det för skinn du behöver sträcka? Får är lätta att få släta, getter nästan omöjliga. Inte så märkligt att det är svårt, egentligen, skinnet var ju tredimensionellt från början när det satt på djuret!  :)

Lycka till!

/Martina

Lena-Lill

  • Inlägg: 4
SV: Sträcka skinnet
« Svar #3 skrivet: 29 sep-14 kl 23:31 »
Vad bra med bild. Jag provar med de skinn jag får tag i. Det är ju så kul😃. Först har det bara varit några fårskinn att ha över stolar. Fällar. Sedan har jag gjort en getfäll och en vildsvinsfäll som båda blivit sängmattor. Geten skar jag till uppe i nacken för att få bort det bubbliga. Och visst är det som du säger de är ju tredimensionella 😉 det är nog jag som vill få ut det mesta (o)möjliga, haha. Nu har jag även två ekorrskinn och ett grävlingskinn som väntar. Hur gör man bäst med de tunna ekorrskinnen, tips?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Sträcka skinnet
« Svar #4 skrivet: 30 sep-14 kl 02:20 »
Ekorreskinnen kan du nog bara gnugga mellan händerna tills de är torra. Gnugga och dra försiktigt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Sträcka skinnet
« Svar #5 skrivet: 05 okt-14 kl 16:06 »
Misstänkte att det var get! :) De är envisa även efter döden.
Jag har börjat svänga mot att använda alundeg till småskinn eftersom de lätt går sönder och tappar päls vid för mycket bearbetning. Då blir skinnet mjukt snabbt och lätt, men dock ej vattentåligt. Förut brukade jag garva med fett, t.ex. lite kokt hjärna eller avocado. Det går också, men jag tyckte att det ofta blev papprigt. Förrförra sommaren råkade jag slita av en vattensork på mitten när jag "skulle visa hur man gör när man mjukgör!" Men det är ju jag, det!

Hoppas det går bra oavsett!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser