Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samla alger i inflygningsområdet?  (läst 3768 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
samla alger i inflygningsområdet?
« skrivet: 09 dec-12 kl 13:56 »
Lite systertråd blir det här med den som redan är skapad, men skriver en ny ändå, hoppas att det inte blir fel...

Det skulle vara väldigt enkelt för mig att gå ner till stranden och samla alger att äta, det är bara på de allra kallaste vinterdagarna att det är så fruset att man inte kommer åt.

Men den stranden ligger rakt under där flygplanen tar av eller går in för landning. Törs man käka sånt? Eller hur långt bort måste man komma? Sjukhus finns det också på ön, som släpper ut skit. Läkemedelsrester. Fast inte just exakt vid "min" strand. Säkert annat skit med. Hur noga är det? Folk äter ju fisken? Och plockar bär i elljusspåret?

Visst kan jag ta bussen ut nånstans i tjottaheiti och samla alger där, men det hade vart så mycket enklare att bara traska de 10 minutrarna ner till stranden.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: samla alger i inflygningsområdet?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 14:49 »
Avgasutläpp från flygplan sprids över stora områden, det går nog inte bussa så långt bort att du kommer undan dem.

Militära flygplan med efterbrännkammare (JAS) dränerar denna och släpper ut några liter flygdrivmedel när den stängs av.
Vissa större civila flygplan kan i nödsituation dumpa drivmedel för att minska riskerna med brand vid landning/krach, skulle detta ske så är det med på nyheterna.
Hanteringen av drivmedel på flygplatsen medför avdunstning som kan märkas genom lukt, svavelföroreningar, samma sak sker vid tex bensinstatoner...men där är svavelhaten mindre så det luktar inte lika mycket.

Avisningsglykol, sprutas på flygplanen vintertid 80% rinner av på plattan(sugs upp) 20 % sitter kvar på flygplanet rinner av i luften. Består av huvudsakligen av propylenglykol (samt förtjockningsmedel, korrosionsinhibitorer etc) glykolen är ofarlig tillsatserna vet vi inte så mycket om. Glykolen renas och återanvänds på större flygplatser, brukar annars köras till närmsa reningsverk som kolkälla för att förbättra processen i det biologiska steget. Det som brukar vara probelmatiskt med detta är metaller som kommer med vätskan (korrosionsrester från flygplan, fordon , anläggning)

Ser inga bekymmer med ätbarheten av algerna med föroreningar via luften specifikt från flygplanen, men är dagvattenutsläppen från flygplatsen i närheten av skörde platsen skull jag för säkerhets skull byta plats. P.g.a. ev förhöjda halter metaller och historiska utsläpp av numer förbjudna ämnen i brandsläckningsskum t.e.x. PFOS.






Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: samla alger i inflygningsområdet?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 15:12 »
Tack, där berättade du mycket som jag inte visste.

Citera
Avgasutläpp från flygplan sprids över stora områden, det går nog inte bussa så långt bort att du kommer undan dem.
Men det betyer ju i princip att hela området är starkt förorenat. Det finns ju jordbruk runtomkring, och folk odlar ju också i sina egna trädgårdar. Och plockar bär och svamp, fiskar, jagar. All denna mat skulle alltså vara påverkad?

Citera
Ser inga bekymmer med ätbarheten av algerna med föroreningar via luften specifikt från flygplanen, men är dagvattenutsläppen från flygplatsen i närheten av skörde platsen skull jag för säkerhets skull byta plats. P.g.a. ev förhöjda halter metaller och historiska utsläpp av numer förbjudna ämnen i brandsläckningsskum t.e.x. PFOS.

Vad är "inärheten"? Vet inte vart de släpper ut sitt vatten, men flygplatsen ligger ca. 40-50 min promenad från där jag hade tänkt plocka. Eller 10min med bil. Vet inte vad det blir i km.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: samla alger i inflygningsområdet?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 17:46 »
Jet A1, flygfotogen är inte helt olikt diesel i sammansättningen så ur ev toxisitetssynpunkt så är det nog jämförbart med vad vägtrafiken släpper ut.så anser du att flygplatsern förgiftat omgivnigen så gäller det samma i för alla områden med vedeldning, dieselmotorer, gräsklippare etc.

En jetmotor som går för fullt har ganska bra avgasprestanda, tomgångskörd har den rätt dåliga egenskaper, bl.a. avseende kväveoxider som kan ge skador på växter. Minns jag rätt så brukar man använda tobaksplantor som indikatororganism. Detta har påvisats i omedelbar närhet till flygplatser, men likväll intill trafikleder etc.

Sen är det en enom skillnad på flygplan, DC 9/MD 80 är väl bland det sämsta som fortfarande flygs komersiellt i Sverige. Moderna passagerarflygplan har avgasutsläpp som generellt kan sägas motsvara en modern bil x antal passagerare.

 

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: samla alger i inflygningsområdet?
« Svar #4 skrivet: 10 dec-12 kl 12:30 »
dash 8 och boeing 373 (eller var det 737?) är majoriteten av flygplanen.

Jag tror käkar de där algerna. Vem vet hur mycket skit som finns i maten man köper ändå. Tänkt lite grann på vad slags avlopp som kan ha släppts ut. Förutom flygplatsen är det mest bostadshus runtomkring där. Jag vet inte vart deras avloppsvatten går. Så ett psyksjukhus som jag vet släpper ut skit, men inte på långa vägar lika mycket som det "vanliga" sjukhuset som ligger på andra sidan ön.

Folk badar ju vid den här stranden. Hade dom väl inte gjort om det var för mycket äckelpäckel i vattnet eller?

Nån som tror att jag kommer att bli förgiftad?
« Senast ändrad: 10 dec-12 kl 12:33 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare
xaelanar, Palle500, Adels, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser