Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen rök??  (läst 87440 gånger)

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bygga egen rök??
« Svar #20 skrivet: 23 jul-08 kl 00:11 »
Vi har gott om alsly här. En granne undrade om han fick ta till sin rök och det fick han förstås. Som tack fick vi en mycket god rökt sik.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Bygga egen rök??
« Svar #21 skrivet: 23 jul-08 kl 12:46 »
Har ett 200 liters plåt fat som jag tänkte göra varmrök av har det någon betydelse hur hög röken är,
fatet är 85 cm högt,  jag skall då använda en kokplatta i botten.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga egen rök??
« Svar #22 skrivet: 23 jul-08 kl 12:49 »
Varför bygga en rök som går på dyr el, det går ju att elda röken med ved?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: Bygga egen rök??
« Svar #23 skrivet: 23 jul-08 kl 15:04 »
Jag funderar på det där med Kamin -> Stort metaltunna det skulle väl kunna vara nått kanske?

Fan jag behöver en svets...  :/
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Bygga egen rök??
« Svar #24 skrivet: 23 jul-08 kl 15:34 »
Varför bygga en rök som går på dyr el, det går ju att elda röken med ved?


men elen är lätt kontrollerad, vilket betyder att man inte behöver passa den hela tiden och då kan man göra annat samtidigt skulle inte det vara ekonomiskt :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga egen rök??
« Svar #25 skrivet: 23 jul-08 kl 15:43 »
Ska det varmrökas behövs ingen speciell passning, när man väl kört in sig.
En kallrök körs ibland flera dagar, så även där får man öva upp sig på att hantera den.


Skulle tro att en elvärmd rök, även skulle kräva en del passning, om man inte testar fram ett sätt att fylla på spånen efterhand med automat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Bygga egen rök??
« Svar #26 skrivet: 23 jul-08 kl 21:05 »
jag tänker mest på att man får en jämnare temp med en kokplatta.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bygga egen rök??
« Svar #27 skrivet: 23 jul-08 kl 21:25 »
Men det är väl vedröken som ger mycket av smaken, varför skulle man annars använda t ex alspån och enris?

Jag skulle tro att vad som avses är att använda en kokplatta som man lägger spån på som rökgenerator.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Bygga egen rök??
« Svar #28 skrivet: 23 jul-08 kl 22:03 »
Vad oalternativt - att röka med kokplatta.
Alla proffsen som röker på riktigt och inte fejkar, röker väl med ved så så det borde väl duga åt amatörer oxo.
« Senast ändrad: 23 jul-08 kl 22:05 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Bygga egen rök??
« Svar #29 skrivet: 23 jul-08 kl 22:11 »
Det ska bli en varmrök av ett oljefat. Vedeldat förstås, har ett plommonträd & ett bigarråträd som gett upp.
Jag tänkte det skulle rökas gris efter slakten, men det bör väl saltas som någån skrev. Vilka proportioner tar jag till det?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga egen rök??
« Svar #30 skrivet: 23 jul-08 kl 22:36 »
Feta delar av grisen brukar man kallröka.  Korvsmet som mjölksyrats och  stoppats kan nog varmrökas med gott resultat, liksom kotlettrad och file.

Har inte provat men skulle jag försöka att varmröka en skinka, skulle jag nog efter att den varit i saltlag, och torkat ett tag försöka att röka den lätt.

Gissar att det kan fungera med varmröken om du inte brassar på så fettet smälter av.

Der går ju alltid att prova sig fram.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Bygga egen rök??
« Svar #31 skrivet: 23 jul-08 kl 22:39 »
Jupp. Tänkte försöka imitera "vindelnrökt skinka" som jag blev vansinnigt förtjust i då jag bodde i norr. Salt, magert & varmrökt.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bygga egen rök??
« Svar #32 skrivet: 23 jul-08 kl 23:17 »
Vad oalternativt - att röka med kokplatta.
Alla proffsen som röker på riktigt och inte fejkar, röker väl med ved så så det borde väl duga åt amatörer oxo.

Både ja och nej. Proffesionellt har man använt gaseldning eller el i många år, fördelen är att man enkelt kan hålla värmen konstant över en längre tid utan att det skenar eller kallnar, vilket det emellanåt gör vid vedeldning utan konstant passning. Vid kortare röktider är detta inget problem men vid längre röktider och låga temperaturer blir det snabbt ohållbart. Dessutom är det så mycket enklare att röka i en tunna om man använder el eller gas.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bygga egen rök??
« Svar #33 skrivet: 23 jul-08 kl 23:22 »
Det ska bli en varmrök av ett oljefat. Vedeldat förstås, har ett plommonträd & ett bigarråträd som gett upp.
Jag tänkte det skulle rökas gris efter slakten, men det bör väl saltas som någån skrev. Vilka proportioner tar jag till det?

Jag torrsaltar med vanligt bordssalt, något mer än vad jag skulle använda vid vanlig matlagning, stoppar köttet i plastpåse och låter ligga kallt i ett dygn, tar upp köttet, sköljer av det och låter det ligga ytterligare ett eller två dygn innan rökning.
När du sedan skall röka tar du fram köttet, hänger det i den kalla tunnan tills det är rumstempererat och tort på ytan. Sedan är det bara att sätta igång att röka.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga egen rök??
« Svar #34 skrivet: 23 jul-08 kl 23:42 »
Många av "proffsen" röker överhuvudtaget inte, det finns kemiska preparat som är tillåtna som får maten att "bli rökt".

Det är givetvis bekvämare att röka med en "maskin" och resultatet blir givetvis inte sämre, men det är som att ha elbastu, många tycker det inte är "rätt".

Jag föredrar personligen att använda enbart ved.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Bygga egen rök??
« Svar #35 skrivet: 24 jul-08 kl 07:22 »
om man har dåligt med al och en vad kan man mer röka med, har gott om asp

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Bygga egen rök??
« Svar #36 skrivet: 31 jul-08 kl 07:50 »
har nu testat min rök (kokplatta i botten på plåttunna) och jag rekommenderar inte det.

Kokplattan värmer tydligen inte tillräckligt har haft i enris i en kastrull men ingen som helst rökutveckling det luktar bara lite enris.
 
plattan har 4 värmelägen och är ett år gammal,  efter 2 timmar är temperaturen 67 grader i tunnan men ingen som helst rökutveckling.
Efter att ha haft kaninlår hängandes i den i 3 tim så var det bara att avbryta för att klockan var för mycket.

Resultat två råa saltade kaninlår som bara var att kasta, suck!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bygga egen rök??
« Svar #37 skrivet: 31 jul-08 kl 08:30 »
Jag vet inte om det kan vara så att plattan är för ny..  Jag försökte använda en ny, modern värmeplatta till destilatorn när jag skulle "destilera vatten" och det var knappt att det gick överhuvudtaget. Problemet visade sig vara att det fanns en termostat som slog ifrån vid "stormkokningstemperatur", hittade istället en gammal platta och då gick det hur bra som helst.

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Bygga egen rök??
« Svar #38 skrivet: 31 jul-08 kl 11:07 »
funderade också i dom banorna sitter nog någon form av överhettningsskydd. tempen pendlade ju bara mellan 66-67 grader låter ju rätt klent för en fungerande kokplatta.

så tipset att använda kokplatta skall nog tilläggas med att man måste ha en gammal brandfarlig istället. ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga egen rök??
« Svar #39 skrivet: 31 jul-08 kl 12:59 »
Lägg spånen i grytan och sätt fyr, stäng spjället, kokplattan kan ju vara kvar ;)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser