Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedaska  (läst 3815 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: vedaska
« Svar #20 skrivet: 01 aug-20 kl 23:23 »
Förvisso, men just när det gäller Wikipedia visar erfarenheten att när det gäller naturvetenskapliga ämnen, så håller de tyska artiklarna oftast mycket högre klass än motsvarande artiklar på andra språk.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: vedaska
« Svar #21 skrivet: 02 aug-20 kl 19:49 »
Som ett riktvärde innehåller Salix 30 gånger mer kadmium än halm räknat per torrsubstans än halm.

Det finns forskare som har föreslagit att använda salixodling för att sänka kadmiumhalten i åkermark.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: vedaska
« Svar #22 skrivet: 03 aug-20 kl 10:40 »
Jag har varit KRAV-odlare men det är för några år sen. Då diskuterades tungmetaller mycket. Det jag lärde mej då var att den stora kadmiumkällan i livsmedel kom från konstgödsel. Det var mycket diskuterat om aska och dess innehåll. Eftersom aska innehåller så många mikronäringsämnen är det ett viktigt tillskott   för växterna. Den gången bestämdes det att aska var tillåten om den var analyserad och höll sej under riktvärden. Men också att det skulle vara en plan för hur mycket och hur ofta det fick användas.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vedaska
« Svar #23 skrivet: 03 aug-20 kl 15:10 »
Jag har varit KRAV-odlare men det är för några år sen. Då diskuterades tungmetaller mycket. Det jag lärde mej då var att den stora kadmiumkällan i livsmedel kom från konstgödsel. Det var mycket diskuterat om aska och dess innehåll. Eftersom aska innehåller så många mikronäringsämnen är det ett viktigt tillskott   för växterna. Den gången bestämdes det att aska var tillåten om den var analyserad och höll sej under riktvärden. Men också att det skulle vara en plan för hur mycket och hur ofta det fick användas.

Ännu mer jobb och kostnader samtidigt som man kommer längre bort från kärnverksamheten.  ;D

Många är bäckarna som höjer kostnaderna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: vedaska
« Svar #24 skrivet: 04 aug-20 kl 12:05 »
Jag har varit KRAV-odlare men det är för några år sen. Då diskuterades tungmetaller mycket. Det jag lärde mej då var att den stora kadmiumkällan i livsmedel kom från konstgödsel.
År 1998 innehöll konstgödning såld i Sverige i medeltal 15 mg kadmium per kilo fosfor, medan rötslam innehöll 50 mg kadmium per kilo fosfor.
I dag är kadmiumhalterna i konstgödning betydligt lägre.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: vedaska
« Svar #25 skrivet: 04 aug-20 kl 12:35 »
Stallgödsel ger ett tillskott av 13 mg kadmium per kilo fosfor.

Salix tar upp 45 gånger mer kadmium från marken än vete(per hektar och år).

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: vedaska
« Svar #26 skrivet: 04 aug-20 kl 16:37 »
Egentligen ett ärende för Språknördstråden, men vad avses allmänt när man säger 'ved` ?

Om en person säger att han värmer sitt hus genom vedeldning, kan det också innebära att råvaran till eldning också är flis? Som t e x skulle kunna komma från egenodlad salix.

Anledningen till flisfrågan är att jag aldrig sett eller hört talas om någon som försökt elda sin vedpanna genom att fylla den med salixkvistar  ;D ;D

Mitt intryck är att salixodlingarna blir flis för att eldas i värmeverk. Dessa har avskiljare för tungmetaller.

Sedan finns det hantverkare hemmaslöjdare som har lite salix i trädgården för att fläta korgar, ibland för att sälja. Men att förse dessa korgar med varningstext är väl att ta i ?   ??? ???

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: vedaska
« Svar #27 skrivet: 04 aug-20 kl 17:14 »
Tråden har fått mig att fundera på varifrån kadmiumet kommer från.

Den stora källan har varit luftföroreningar, läs eldning av olja och kol.

Allteftersom EU miljömål, Klimatavtal börjat verka så har nedfallet av kadmium rejält minskat över Sverige. Utom över södra Sverige, vilket tillskrivs 'koleldning i grannländer', läs kolenergiverk i Polen.

Så borttagande av storskalig fossileldning som kol har positiv sidoeffekt.

Spridning av rötslam från reningsverk på åkrar debatterades mycket för 15-20 år sedan. När jag läser :
www.vasyd.se/-/media/Documents/Informationsmaterial/Vatten-och-avlopp/Slam/Slamspridning-pa-akermark.pdf: så verkar det inte som att rötslam tillför åkermarken några  nämnvärda mängder tungmetaller. (däremot kan rötslam innehålla andra obehagligheter, men det är en annan diskussion).

Som borsdorfer skriver kan salixodling användas för att sänka halten av kadmium.

Salix verkar inte helt populärt hos skogsägare . På www.skogsaktuellt.se/?p=32623  kan man läsa:

Nettoarealen energiskog har minskat från 16 200 ha till cirka 13 800 ha de sista 13 åren enligt Jordbruksverkets preliminära resultat, en minskning av salixarealen med 15 procent.

Vidare:
Med dagens höga markpriser binder man ogärna upp sig att odla en flerårig gröda som leder till ett nära nog nollresultat för många.
Men hoppet är inte ute för energiodling på åkermark, det finns alternativ till salix.


Poppel och hybridasp har betydligt fler köpare än salix, från såväl massabruk, och sågverk som från värmeverk

Sedan är det bara att hålla tummarna för att dessa två trädslag inte medför något annat problem med tungmetaller ... .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: vedaska
« Svar #28 skrivet: 05 aug-20 kl 13:29 »
Nja, slammet tillför trots allt en hel del och ökar markens innehåll, och det måste ställas i förhållande till nyttan för grödan, inte kommunens nytta att bli av med det. Så borsdorfers sätt att räkna, mg kadmium per kg fosfor, är ett sätt att visa på det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: vedaska
« Svar #29 skrivet: 05 aug-20 kl 13:59 »
"Summan av kardemumman" Det som kommit fram och det jag redan vet: Så bör det vara okej att sprida en mindre del aska på sina odlingar. Det behöver vara en bra kvalité på askan, det ska bara vara från ved. Den ska spridas på våren.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vedaska
« Svar #30 skrivet: 05 aug-20 kl 15:05 »
"Summan av kardemumman" Det som kommit fram och det jag redan vet: Så bör det vara okej att sprida en mindre del aska på sina odlingar. Det behöver vara en bra kvalité på askan, det ska bara vara från ved. Den ska spridas på våren.

Och garanterat små mängder av tungmetaller.
Hur säkerställer du det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: vedaska
« Svar #31 skrivet: 05 aug-20 kl 16:40 »
tummen upp för aska men ush för slamm.  finns en dokumentär biosludge som jag rekommenderar

slänger de alltså ut det som kommer till reningsverken ut på åkrarna innan det "brunnit" om jag förstått saken korrekt?  kanske det var i samma dokumentäre förresten som de förtäljde om att om nu nån terrorist skulle vilja förgifta en stad så är det bara att hälla i "något" (riktigt) giftigt i avloppsbrunnen och så kommer det snart på våra matbord hemma. jo, en skillnad mellan sättet de använder i USA och här i *Sverige förstår jag var att där så kunde slammet från reningsverket komma till butikernas "växtnäringsflaskor" och dyl medans det i detta land bara är "professionella" som har tillåtelse att använda slam. intressant pdf förresten. verkar vara ett mångårigt projekt och de förtäljde som jag kommer ihåg att alla bönder de frågat har varit intresserad av att ta emot slam efter de frågat. samt var det något om att i genomsnitt så har det blivit 14 eller om det var 7 % större skörd efter deras olika tester med att tillföra slam på åkern.  räknat per gröda.
« Senast ändrad: 05 aug-20 kl 16:46 av Jesus Kristus Är Guds Ord »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 7 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser