Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JÄTTEgamla äppelträd  (läst 7751 gånger)

småbruk-gunnel

  • Gäst
JÄTTEgamla äppelträd
« skrivet: 17 jun-07 kl 01:28 »
Hej,

vet någon någon länk med en bra beskrivning hur (och när) man beskär jättegamla äppleträd?

Min man vill såga ner dom  :'( dom har ochså mycket sånt konstigt grå nåt växande på sig, men dom är ju inte döa, så jag vill gärna rädda dom.

Tack/Gunnel

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:JÄTTEgamla äppelträd
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 15:28 »
Juli är en bra tid. Gamla träd behöver ofta mycket liten beskärning. Vi har två träd, 100+ år, som vi i praktiken endast tar bort döda grenar på. Annan beskärning låter vi bli. Jag tycker att gamla äppelträd är vackra. Gissar att din make inte håller med, och det är nog svårt att omvända sådana som inte förmår se skönhet i denna form.

Tips om trädvård :

www.juniper.se/tradvard

Mer information går att få på
http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=17
Vet inte om du kollat där tidigare.

Upprepar vad jag skrev nånstans tidigare, då jag är lat:

Gamla träd med hål i stammen kan ha många decennier liv kvar :) Behöver inte betyda att de är svagare heller.

Nedanstående äppelträd, av okänd sort tyvärr, har haft hål i stammen i flera decennier. En stoor gren har också varit av hur länge som helst. Men trädet ger jättemycket frukt, god sådan, år efter år. Enda 'felet' är att trädet alltid har lutat, det har faktiskt ENORM slagsida, så förr eller senare faller det - det har börjat bli lite dåligt nere vid marken - kanske efter att ha stiftat bekantskap med gräsklippare etc.







Ovanstående träd var "stort och gammalt" redan på 1920-talet. Skötseln har åtminstone de senaste 15-20 åren varit absolut minimal. Ger god och frisk skörd år efter år.

« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 15:33 av Pirum »

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:JÄTTEgamla äppelträd
« Svar #2 skrivet: 17 jun-07 kl 15:52 »
..ett träd man blir glad av! :D Grattis pirum till det vackra trädet! Fantastiskt att även ha trädets historia..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:JÄTTEgamla äppelträd
« Svar #3 skrivet: 17 jun-07 kl 19:52 »
Tack, ja, det är kul med äppelträd med historia. Det är från min farfarsfars tid, men vem som planterat det vet vi inte. Det är min farfar som sa att det var stort och gammalt redan på 1920-talet, och träd satta i närheten på 1940-talet är mycket mycket mindre. Synd att vi inte vet sorten, har försökt få den identifierad några gånger. Några meter bredvid står ett (antar vi) exakt lika gammalt Åkerö-träd, som dock verkar vara i bättre skick.

Gamla äppelträd ska få stå tills de trillar av sig själva. Då, och endast då, kan man överväga att ta bort dem..."överväga" alltså...för de kan leva ett tag till. :) Men så är jag kanske lite extrem ibland vad gäller gamla träd. (De får ju såklart inte  utgöra livsfara etc, dock)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:JÄTTEgamla äppelträd
« Svar #4 skrivet: 17 jun-07 kl 22:09 »
Jag brukar hänvisa till denna sida då folk undrar varför jag beskär så lite i deras träd. (grannen har ju gjort ett bättre jobb och fått ihop en stor hög av grenar)
Man märker direkt vilka som läst på. För då kommer dom ut nästa gång jag är där och undrar varför grannen tar bort så mycket. ;)
www.juniper.se/tradvard

Man skall tänka efter i flera år innan man tar bort ett frukträd.
Tänk på att barn och barn-barn måste ha svenska fruktträd att klättra i. Annars så får dom inte en bra barndom. ;)
Inte heller kan man ligga under trädets skugga på sommaren och fundera på livets mening. ;)

småbruk-gunnel

  • Gäst
Re:JÄTTEgamla äppelträd
« Svar #5 skrivet: 18 jun-07 kl 00:46 »
Vilken underbar träd !

Mina är inte lika fina, och dom har inte beskärts på minst 20 år och har väldigt lite frukt -men fin skugga ge dom faktiskt och gå bra att klättra i även för femåringar.
Och det är ochså värdefullt. Men vi ska beskära lite och försiktigt.

Tack/Gunnel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser