Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trä löspress  (läst 8333 gånger)

a-son

  • Gäst
Trä löspress
« skrivet: 19 jul-07 kl 20:20 »
Någon som vet hur man trär en löspress? Den jag kämpar med är en Köla Rivale 1. Jag tror mig förstå hur man trär fram till nålen, men sen blir det fel. Garnet dras med upp till knytarem, men jag vet inte hur det ska träs vidare. Antingen fastnar garnet och rycks av, eller också lindas det upp runt knytaren.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:Trä löspress
« Svar #1 skrivet: 19 jul-07 kl 21:21 »
Trä press kan vara spännande det är viktigt att det kommer igenom alla små ringar på vägen till nålen och att det går lagom lätt . På en del finns det en liten spännare på vägen ur där snöret står droppa lite olja där .Och på knytaren finn det en liten kniv som måste vara vass för att det inte ska snurra med .  Lycka till

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Trä löspress
« Svar #2 skrivet: 20 jul-07 kl 00:18 »
Mina erfarenheter av claas och welger är att man trär garnet från rullen räknat ungefär enligt följande:

genom ngt slags ledögla
genom en justerbar "garnbroms" som ser till att garnet håller sig sträckt
genom ytterligare ett antal ledöglor
genom nålen
därefter knyts den lösa garnändan fast i nåot lämpligt stag eller liknande bakom nålen.

Garnet ska på dessa pressar inte trädas genom knytapparaten.  Det sköter sig själv när nålen går upp och knytapparaten fångar upp garnet. Hur det är på den aktuella pressen vet jag inte, men vad jag förstår är principen densamma för de flesta knytapparater.Som någon redan sagt är det viktigt att den lilla kniven i knytapparaten är hel och vass. Dessutom brukar det finnas ett antal fjädrar som håller fast garnet och drar åt knuten att justera på för att få bra knutar

a-son

  • Gäst
Re:Trä löspress
« Svar #3 skrivet: 20 jul-07 kl 00:34 »
Det stämmer nog att den ska dra garnet genom knytapparaten själv, och stagen till draget för balvagn är fullt med garnstumpar, rakt bakom nålen. Stämmer bra resten av beskrivningen också. Jag kollade nålen lite noggrannare, och med ledning av hur färgen slitits drog jag garnet genom ena hålet (yttersta) det verkar bättre än att försöka använda båda hålen i nålen.

Efter att konstatera detta upptäckte jag att första delen av knytapparaten som ser ut som en liten vippa som rör sig upp och ner samtidigt som den snurrar, var trasig. Vippan låg lös, den skulle leda på en cylindrisk pinne, förmodar jag. Hade ingen sådan och provade med en saxpinne (som tyvärr hakar fast i garnet men dög att snurra för hand och se hur allt rör sig). Det ser mycket bättre ut nu, men jag tycker att vippan rör sig inverterat (går upp när den borde gå ner). Ska undersöka mer i morgon.

Har haft ur den lilla kniven och skärpt den (med fil).

Bara en knytare som fungerar på denna pressen. Ett kugghjul sönder som driver hela vänstra knytapparaten. Någon som har ett över?

a-son

  • Gäst
Re:Trä löspress
« Svar #4 skrivet: 20 jul-07 kl 00:47 »
Finns det någonstans en schematisk beskrivning över en knytapparat? Har inte riktigt förstått hur den fungerar, vilket gör det hela så mycket svårare. Det är så pass komplext så några bilder/skisser skulle underlätta.

a-son

  • Gäst
Re:Trä löspress
« Svar #5 skrivet: 22 jul-07 kl 01:14 »
Svarar på mitt eget inlägg för andra gången... Lyckades efter massor av manuellt snurrande komma fram till att vippan, som egentligen är en del av själva knytaren rörde sig helt rätt. Bytte saxpinnen mot en rörsprint och fick den att knyta. Hade inget hö när jag handsnurrade pressen och var lite osäker på om det vart samma sak, jag drog ut en slinga med handen innan jag lät den knyta igen. Knutarna fastnade på knytaren. Tänkte att det kanske fungerade i fält med hö i pressen, men det vart dessvärre lika illa. Ledsnade på knytare och stängde av knytningen. Det går ju att använda pressen och en vagn som självlastarvagn ungefär. Har i alla fall lärt mig att trä och hur knytaren fungerar (nästan).

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Trä löspress
« Svar #6 skrivet: 24 jul-07 kl 01:04 »
Hänger inte riktigt med på vad som gick fel. Du skriver att knutarna fastnade på knytaren. Menar du då på den "kräftkloliknande" tång som håller i garnet och s a s gör knuten? Det ska gå ganska tungt att dra loss knuten ur tångens grepp men den måste naturligtvis glida ur till slut annars går garnet av. Det finns en fjäder att justera detta med. Kan du fixa en bild? Även om pressen kan användas som hölastare är det smidigare med balar när nu maskinen ändå finns...
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 01:05 av trädman »

a-son

  • Gäst
Re:Trä löspress
« Svar #7 skrivet: 24 jul-07 kl 18:48 »
Kräftkloliknande är nog en bra beskrivning. Jag tror problemet är att det går trögt att dra loss slingan runt hela kräftklon. Klon måste ju hålla i snörändarna för att det ska bli en knut, men öglan borde väl gå något siå när lätt? Den är ju inte helt fri från rost, kan det orsaka problem? Sträv yta?

Jovisst vill jag pressa höet. Det känns ju sådär att se höet komma uppför banan tjusigt pressat och sedan återgå till större volym när det faller ner på kärran. Men jag är glad att jag körde som jag gjorde, det var heldagsregn dagen efter. Det var första gången jag försökte pressa hö, och det var inte mycket heller, så det funkade. Ska jag bärga mer hö någon gång ska det nog fungera bättre.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Trä löspress
« Svar #8 skrivet: 24 jul-07 kl 19:05 »
Bästa sättet att ställa in en knytare är att köra pressen stationärt.
Alltså, koppla pressen till traktorn och lägg upp en skaplig hög hö/halm framför pickupen.
Kör igång maskinen och låt någon mata in material i jämn takt.
En person med skiftnyckel står baktill och kollar hur knytarna funkar.
Slits snöret av och knutana fastnar i knuthållaren lossar man en muttersexkant i taget på resp. knuthållare, släpper snöret från hållaren innan knuten är klar skruvar man åt en sexkant i taget.
Det finns en fjäderbelastad ställskruv på varje knytare, den är lätt att hitta och lättåtkomlig.
Gå sen vidare till nästa knytare och upprepa proceduren.
Finjustera vid behov så att knutarna släpper från båda knuthållarna samtidigt.
Det är ganska lätt att utföra när man väl kommit underfund med funktionen.
Lycka till!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
Grendela

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser