Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla hirs  (läst 3355 gånger)

Mieke Ghys

  • Inlägg: 1
odla hirs
« skrivet: 30 maj-20 kl 10:32 »
Hej,
Finns det någon som har provat att odla hirs i Sverige?
om ja, var kan man köpa frö?
Tack, Mieke


 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: odla hirs
« Svar #1 skrivet: 30 maj-20 kl 14:27 »
Hirs är inte härdigt, alltså tål inte frost alls, samt har en lång utvecklingstid.

Det lämpar sig inte för odling under produktionsliknande former i Sverige, även om klimatförändringarna kan leda till att det går bättre att odla Hirs så småningom.

Att "odla några plantor" i skyddade lägen kan nog fungera. Man får då vara beredd att täcka plantorna för att skydda mot frost både under våren och hösten.
Kanske ska man t.o.m. förodla plantor, så att de ska hinna växa färdigt och ge mogna kolvar/ax/vippor.

Jag har själv fått fram enstaka plantor som satt kolvar, mer eller mindre av misstag, när hirsfrön från städning av fågelburar hamnat "i god jord" tidigt på våren.
Tyvärr har dessa kolvar inte hunnit mogna av innan hösten och frosten kommit. Mitt intresse för grödan har inte varit tillräckligt stort för att ta tag i att täcka den t.ex. Småfåglarna har ändå uppskattat att äta fröna, som de blev.

Mina erfarenheter gäller zon 2, nära Mälaren.
« Senast ändrad: 30 maj-20 kl 14:52 av skogaliten »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: odla hirs
« Svar #2 skrivet: 01 jun-20 kl 00:36 »
Teff. Ett sädesslag besläktat med hirs. Vanligt i Etiopien. Enligt Wikipedia har försöksodling gjorts i Sverige "med måttlig" framgång.

Sverige är ett avlångt land, i nord - sydlig riktning. När jag som boende i sydligaste ändan börjar fundera över antalet frostnätter i den gångna sk vintern, så är de kanske inte fler än 10-15.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser