Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver göra mig av med 5000 fyllda sylt burkar från 50-talet  (läst 3190 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Jag har ärvt en jordkällare men ca 5000 burkar med sylt, de äldsta är från 50 talet... Hur gör jag mig av med dem och innehållet på ett vettigt sätt?

Kan jag gräva en grop i trädgården, tömma ut all sylt (är det farligt att gräva ner sylt från 5000 burksr i trädgården?!?) och sen köra burkarna till glasinsamling?
Hur skulle du gjort? Alla förslag är välkomna!!!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Är det något fel på sylten?  Så länge det är undertryck i gamla syltburkar (det bevisar att innehållet inte har börjat jäsa),  så bör man inte döma ut dem bara för att de är gamla. Öppna, avsyna, lukta och provsmaka!

I dessa coronatider kanske någon småskalig handspritproducent är intresserad av det stora partiet sylt som råvara, om det trots allt skulle visa sig att delar av det är oätligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Det är väl bara att börja äta  Yess? Korrekt kokad sylt som förvarats i jordkällare blir inte dålig, ens på 70 år. Faktiskt.
Annars kan du väl annonsera ut sylten här, för avhämtning?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
Är det något fel på sylten?  Så länge det är undertryck i gamla syltburkar (det bevisar att innehållet inte har börjat jäsa),  så bör man inte döma ut dem bara för att de är gamla. Öppna, avsyna, lukta och provsmaka!

I dessa coronatider kanske någon småskalig handspritproducent är intresserad av det stora partiet sylt som råvara, om det trots allt skulle visa sig att delar av det är oätligt.
handsprit görs enkelt själv och råvaror finns på närmsta mack/bygghandel/färgbutik och apotek. Har själv gjort 5 liter hemma och frånsett färgen ser den lika ut som apotekets handsprit. Och rödsprit är det ju ingen brist på än. dessutom boostar producenterna just nu sin tillverkning + att en massa andra producenter hoppat in.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Burkarna skulle komma väl till pass hos oss eller hos någon som bor närmare dig och använder sådana.

Innehållet skulle jag föra till sophanteringen....... det borde bli bra biogas av det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Det slog mig nu att det står några uråldriga syltburkar i jordkällaren vid stugan, kvar efter förra eller förrförra ägaren. Jag ska nog ta en titt på dem, fjolårets lingonsylt kommer inte att räcka till i höst.

 

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Jag hittade också urgamla syltburkar en gång. Det värsta med dom var att gummiringarna hade torkat och satt hårt fast. Vakumet hade  släppt så innehållet var inte ätligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, malarmaster, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser