Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vara självförjande som vegan i Sverige  (läst 10906 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #60 skrivet: 29 maj-20 kl 09:39 »
Precis! Protein är inget problem. Och nyttiga fetter finns i massor av nötter och frön. Folk som inte äter vegetariskt har inte så god koll på detta.

Samtidigt så är alternativet att vara vegetarian ren lyxkonsumtion i dag.
Förr så var det av nödvändighet då animalier var dyra.
En höna handlade om en veckolön tex.
Klimatet och hur man levde så var animalierna en nödvändighet då energi och protein är tätare än vad man kan få ut från växtriket.
Behöver man få i sig så pass mycket som 5000 eller mer kcal per dag för att klara leva eller jobba så så blir det väldigt många måltider per dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #61 skrivet: 29 maj-20 kl 09:47 »
Ja, om det anses lyxigt att leva på potatis, bönor, lök, bär och ogräs så är det väl lyxkonsumtion. De flesta indier är också vegetarianer. Jäklar vilka lyxlirare de är!  ;)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #62 skrivet: 29 maj-20 kl 11:06 »
Ja, om det anses lyxigt att leva på potatis, bönor, lök, bär och ogräs så är det väl lyxkonsumtion. De flesta indier är också vegetarianer. Jäklar vilka lyxlirare de är!  ;)

Ja..   då det är energimässigt fördelaktigt.
Dessutom är det lätt att få råvaror hela året.

Vill man leva på vegetabilier i Norden så får man lägga lika mycket eller mer energi på att skaffa, lagra sig som motsvarande animalier.
Har man råd att slösa energi så är det lyx.
När jag pratar energi så pratar jag om hela kedjan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #63 skrivet: 29 maj-20 kl 11:53 »
Existerar det några självförsörjande veganer i Sverige?

Jag tvivlar starkt på det.

Det finns säkert en och annan som odlar grönsaker och rotfrukter av olika slag, och kanske lagrar en delmängd av dessa som vinterförråd.

Men finns det verkligen någon som inte "går till affären" för att få mat under vintern?

Finns det någon som själv syntetiserar sina B12 vitaminer?

« Senast ändrad: 29 maj-20 kl 14:09 av skogaliten »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #64 skrivet: 29 maj-20 kl 12:04 »
Existerar det några självförsörjande veganer i Sverige?

Jag tvivlar starkt på det.

Det finns säkert en och annan som odlar grönsaker och rotfrukter av olika slag, och kanske lagrar en delmängd av dessa som vinterförråd.

Men finns det verkligen någon som inte "går till affären" för att få mat under vintern?

Finns det någon som själv syntetiserar sina B12 vitaminer?

Ju fler individer jag träffat på, som försökt vara veganer av ideologiska skäl (flera med god kännedom om näringslära och god matlagningskunskap), men som av hälsoskäl blivit tvungna att övergå till att bli vegetarianer och ofta dessutom fisk och skaldjursätare, desto mer ser jag veganism som en rätt fanatisk ideologi, som passar för ungdomar att ansluta sig till, som en del av det sedvanliga ungdomsupproret.

Som jag sa innan i dag har vi lyxen att kunna välja hur vi ska leva.

I stället för att äta energi så använder vi av andra sätt att bränna den, tex med en högre innomhustemperatur så behöver man inte äta så mycket.
Dvs man lägger energin på annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #65 skrivet: 29 maj-20 kl 12:32 »
Jag påstår inte att jag är vegan, men så gott som.. Jag påstår inte heller att jag är självförsörjande, men så gott som.. Jag tror personligen att det är fullt möjligt att vara självförsörjande vegan men har inget intresse av att testa. Jag köper kaffe och te men skulle klara mig utan. Ibland köper jag mjöl och jäst men klarar mig utan, ska ändå inte äta gluten. Ni som inte är veganer kan spekulera hur mycket som helst om vad ni tror men det är och blir spekulationer. Den här tråden var död och jag har lämnat den förut då den urartade men läser gärna hur andra veganer som gillar att odla ser på saken. Hur folk som inte är veganer ser på den är inte särskilt  intressant.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #66 skrivet: 29 maj-20 kl 12:49 »
Finns kanske förklaringar till att det kommer så få svar i tråden på hur veganer klarar av det.

Det finns enormt få, dom har inte tid att svamla på forum, dom fryser för mycket, eller jobbar för hårt för att få till det maten.
Några exempel.

Därför spekulerar vi andra om svårigheter och annat.
Som tex att man behöver en viss energimängd om dagen, dels genom munnen och för att producera sina grönsaker, ta hand om sina grönsaker och för att ha det behagligt.
Då kanske man behöver elda rejält eller ha ett extremt välisolerat hus som man får lägga en massa energi på att ha råd att bygga eller ha byggt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #67 skrivet: 29 maj-20 kl 13:26 »
Välkommen till mitt hus anytime! Glöm inte att ta med långkalsonger, tofflor och en varm tröja!

Veganer behöver dessutom inte lägga tid på att jaga, fiska, förlösa får, fånga in bisvärmar och strypa kor eller annat som köttätare ägnar sig åt så det blir gott om tid över till annat.
« Senast ändrad: 29 maj-20 kl 13:32 av Tångräkan »
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #68 skrivet: 29 maj-20 kl 15:25 »
Välkommen till mitt hus anytime! Glöm inte att ta med långkalsonger, tofflor och en varm tröja!

Veganer behöver dessutom inte lägga tid på att jaga, fiska, förlösa får, fånga in bisvärmar och strypa kor eller annat som köttätare ägnar sig åt så det blir gott om tid över till annat.

Varför alla dessa taggar ut?
Är det för att jag kom med påståendet att det är lyx att ha möjligheten att välja vara vegan?

Jag står vid det, då det är ett livsval man gör när man är bosat i ett klimat som egentligen inte lämpar sig för det.
Men, tack vare en massa lösningar så är det möjligt.
Dvs en lyx.  Lever man som du nämner Indien så är det inget konstigt eller ens svårt att vara vegan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #69 skrivet: 29 maj-20 kl 15:55 »
Nej, inga taggar. jag är bara så trött på att folk spekulerar och dömer utan att veta vad de pratar om. Gäller inte specifikt dina inlägg. Hela tråden är tröttsam, inte undra på att de som VET inte orkar engagera sig. Vad jag ville berätta var att jag inte håller med dig, inne i mitt hus är det max 17 grader för det mesta. Du raljerade om hur veganer lever, jag råkar veta så jag anser att jag också får säga vad jag vet. Jag ville bara nyansera diskussionen om vad man sätter tid på. Jag har gott om tid att odla, plocka bär och nässlor och jag klär på mig om det blir kallt. Jag har inte ätit kött på 40 år, är varken undernärd eller svag, tvärtom, jag är vältränad och i god form. Jag äter inte tillskott av någonting utan en varierad, vegansk kost. Eftersom jag hellre är ute på sjön på somrarna än står med rumpan i vädret i landen har jag inte siktat på att bli självförsörjande på mat men jag tvivlar inte det minsta på att det skulle gå. Om man har lust. Jag vet inte vilka lösningar du syftar på, själv lever jag mestadels på precis det jag nämnde tidigare, rotfrukter, baljväxter, lök, bär och frön, allt närodlat. Svamp, nässlor och maskros tillhör stapelvarorna. Min största uppoffring för detta är att ha huset fullt med svamp och gröna blad på tork några veckor per år.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #70 skrivet: 29 maj-20 kl 23:46 »

------------

Ni som inte är veganer kan spekulera hur mycket som helst om vad ni tror men det är och blir spekulationer. Den här tråden var död och jag har lämnat den förut då den urartade men läser gärna hur andra veganer som gillar att odla ser på saken. Hur folk som inte är veganer ser på den är inte särskilt  intressant.

Mycket bra skrivet!

Är inte själv vegetarian/vegan men kan tycka att denna grupp borde lämnas i fred.

Ta en vanlig middag med folk som har blandad bakgrund : majoriteten kommer vara bland-ätare, min definition på folk som äter kött-mjölk-fisk-grönsaker, ev också insekter. De som inte äter allt i denna kompott-diet kommer att sticka ut. Och få mer eller mindre mycket uppmärksamhet. Och blir tvungna att förklara sig i större eller mindre utsträckning...

Kanske fördelar de sig i följande kategorier:

1. Allergiker. Denna förklaring godtas utan diskussion. Ingen köttätare har tålamod eller lust att höra den allergiska personens sjukdomshistoria. Personen blir lämnad i fred.

2. LCHF-diet. Dessa stackare får ibland i detalj redogöra för hur mycket de vägt, hur mycket de gått ner, och varför de inte kan vara mer 'normala' och gå med i 'viktväktarna' så att de kan äta allt som man 'skall göra'.

3. Dieter med anledning av etiska eller religösa skäl. Här kommer de etiska få höra 25xom att människan inte skulle ha evolverat från apan om hon inte ätit kött. Invärtes kanske veganen tänker att vissa köttätare inte verkar ha evolverat från apstadiet trots att de ätit kött.. :)

4. Veganska dieter p g a att vederbörande inte tycker att kött är gott. Den stackare kommer att översköljas med 'du borde få smaka min svärmors goda köttbullar, sen kommer du inte vilja äta något annat'. Eller antydningar om att veganism oundvikligen leder till undernäring, ibland levererade av personer med 30kg övervikt.




« Senast ändrad: 29 maj-20 kl 23:57 av Carolus »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #71 skrivet: 30 maj-20 kl 11:32 »
Det finns många anledningar att inte äta animaliskt protein.
Indien nämndes innan och där är det väldigt mycket religös övertygelse i hägringens om gör att man väljer bort det.

Tittar man på urbefolkningar kring jordens midja och då i huvudsak på samlare så äter dom enormt stora mängder grönsaker och frukt, men hamnar som regel på ca 10% animalier.
Och då inte i stora bytesdjur som kaniner, harar, bock osv utan det handlar ofta om insekter och larver.
Och juh längre ut man kommer till polerna desto mer övergår dieten åt det animaliska, och då kan det vara ska att de enda grönsaker som man äter är det gröna som råkar finnas i bytesdjurens magar, här ökar även betydelsen av större bytesdjur av främst bekvämlighetsskäl. ( det är mindre jobb att slå en älg än gräva efter larver på tundran).

Så ja, jag vidhåller att det är lyxigt att själv kunna välja och bestämma vad man ska äta beroende på övertygelse eller omständigheter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #72 skrivet: 30 maj-20 kl 11:53 »
Visst har vi det lyxigt här i de rikare länderna, men det är inte länge sedan de flesta överlevde på det vegetariska.

Jag tror att (förutom den här klarsynta iakttagelsen:"vissa köttätare inte verkar ha evolverat från apstadiet trots att de ätit kött..") orsaken till att man hugger på veganer är att de extrema är så motsägelsefulla i sin tro. Ungefär som att en vanlig muslim får klä skott för vad de fanatiska islamisterna ställer till med.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #73 skrivet: 30 maj-20 kl 13:44 »
Visst har vi det lyxigt här i de rikare länderna, men det är inte länge sedan de flesta överlevde på det vegetariska.

Jag tror att (förutom den här klarsynta iakttagelsen:"vissa köttätare inte verkar ha evolverat från apstadiet trots att de ätit kött..") orsaken till att man hugger på veganer är att de extrema är så motsägelsefulla i sin tro. Ungefär som att en vanlig muslim får klä skott för vad de fanatiska islamisterna ställer till med.

Det du beskriver där är en ganska bra omskrivelse av viss lättja.
Alla levande varelsers mål. Att göra saker och ting så enkla för sig som möjligt.
Sen finns det knäppskallar som inte helt håller sig till den läran.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #74 skrivet: 30 maj-20 kl 23:52 »
Äter man verkligen mycket vegansk mat i Indien?  Är inte ghee (skirat smör) och yogurt i vanlig?  Alltså mjölkprodukter. Sen är väl och ägg och kyckling vanligt. Och fisk i kustområdena.  De heliga korna mjölkas ju. 

Så jag kan gå med på att de flesta indier är vegetarianer, åtminstone till vardags. Men jag har sett siffror på att de flesta i alla fall äter kött ibland, fast inte kött från nötkreatur (även om det också förekommer).

Jag har hört en anekdot om Indira Gandhi som ju var premiärminister på 1960-70-talen. Hon suckade: "Det svåraste med att leda Indien är att hitta en meny som passar alla på officiella tillställningar"


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #75 skrivet: 31 maj-20 kl 18:49 »
Att påstå att folk har varit veganer förr i norden är ren historieförfalskning. Den tron är en ideologiskt grundad övertygelse som inte har någonting med verkligheten att göra. Som när vissa påstår att jorden är bara några tusen år gammal och andra påstår att jorden är platt.
IDKA KÄLLKRITIK TACK!

Det är sant att folk har börjat äta mera kött varefter de har blivit rikare. Det är en trend som har pågått sedan 1950-talet. Samtidigt har folk börjat rata många andra ätbara delar av djuret. Båda fenomenen är oansvarigt slöseri tycker jag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #76 skrivet: 31 maj-20 kl 20:37 »
Att påstå att folk har varit veganer förr i norden är ren historieförfalskning. Den tron är en ideologiskt grundad övertygelse som inte har någonting med verkligheten att göra. Som när vissa påstår att jorden är bara några tusen år gammal och andra påstår att jorden är platt.
IDKA KÄLLKRITIK TACK!

Det är sant att folk har börjat äta mera kött varefter de har blivit rikare. Det är en trend som har pågått sedan 1950-talet. Samtidigt har folk börjat rata många andra ätbara delar av djuret. Båda fenomenen är oansvarigt slöseri tycker jag.
Är det någon som i år i den här tråden har påststått att vi förr var veganer i norden? Skummade bakåt och hittade ingen.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #77 skrivet: 01 sep-20 kl 16:47 »
Odlaren Nr2 2020 hade en artikel om detta ämne.

För att få 2000 kcal om dagen behövs det på ett år: 100 kg potatis, 100kg rotsaker, 50kg kål + blad, 10kg lök, 30kg torkade bönor + ärter, 10 kg pumpa, 20kg tomat + gurka, 5 kg majs, 100 kg äpple, 20kg plommon + körsbär, 20kg bär, 100 kg vete/råg/havre/korn, 10 kg nötter + frön.

För att odla allt detta går det åt 900 kvadratmeter.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #78 skrivet: 01 sep-20 kl 18:00 »
Å andra sidan så bör man komma ihåg att det i stor utsträckning kan vara bekvämare att utnyttja sådant som ändå växer av sig självt - såväl på egna ägor som genom att utnyttja allemansrätten utanför dessa -  än att lägga ner odlarmöda för varenda enhet energi man vill mätta sin mun med. 

Å tredje sidan så räcker det inte med att bara odla, man får inte glömma att se till att skörden kan sparas i ätlig form så man har tillgång till näring året runt.

Och å fjärde sidan måste man gardera sig för missväxt och andra olyckor - inte lägga alla ägg i samma korg (förvisso kanske just den liknelsen uppfattas provocerande i veganska sammanhang) utan ha en plan för att klara sig även om vissa delar av odlingarna misslyckas eller om man t ex får långvarigt nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #79 skrivet: 01 sep-20 kl 19:13 »
Nu har jag läst tråden igen! Vi är laktovegetarianer och självförsörjande till 80 %. Här finns säkert veganer som också är det. Hela diktionen om det är möjligt eller går. Den behövs inte, vi vet att det går. Vi har facit på det. Vi mår bra, det är möjligt!
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare
Tur-Johan, xaelanar, Numera, larbri, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser