Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av ras?  (läst 4125 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Val av ras?
« skrivet: 13 sep-15 kl 16:30 »
Ska skaffa en renrasig besättning med får, och undrar vilken ras ni tycker är bra? För och nackdelar?
Har funderat på Dorset, Shropshire, värmlandsfår eller rya.
Vill ha djur som ger bra med kött och levererar bra på slakteriet, ger fin ull, har lätta lamningar och klarar sig på naturbete. Kraftfoder kan jag också tänka mig att ge.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Val av ras?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-15 kl 17:41 »
Holländska texel ser rätt biffiga ut...
Är nog lättare sagt än gjort att få tag i renrasiga får..
Man får nog nöja sig med vad som säljs..

Hitta fårens motsvarighet till belgian blue och skit i ullen.. Mitt tips.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Val av ras?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-15 kl 17:54 »
Lyssna inte på bagger... det är ett troll.
Texel är nog iget för dig om de ska klara sig på naturbete. Ska de bara ha det så är kanske värmlandsfår bra, men de blir ju inte så biffiga precis om du vill ha bra betalt på slakteri.
Finns väl egentligen ingen ras som har allt. Möjligen gotlandsfår skulle passa?

Det är inga problem att få tag i renrasiga får, vänd dig till rasföreningen eller genbanksansvariga.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Val av ras?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-15 kl 18:11 »
Behöver inte ha jättebra ull heller!
Renrasiga djur är inte svårt att hitta. Har renrasiga besättningar av de flesta raser runt mig.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Val av ras?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-15 kl 18:41 »
, ger fin ull,

Vad ska du ha ullen till? Ska du sälja den? Eller menar du att du vill ha fina skinn, så är väl gotlandsfår ett bra val.

Kombinationen bra med kött och bra ull är knepig då köttfåren inte har så fina fibrer som lantrasfåren som i sin tur är mindre. Kanske jämtlandsfår är ett bra val eftersom det är en korsning av texel (köttfår) samt finull och merino. Det är ju en godkänd ras numera. Har dock ingen egen erfarenhet av den.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Val av ras?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-15 kl 19:14 »
Spinner osv själv.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Val av ras?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-15 kl 22:00 »
Jämtlandsfår tänkte jag också på. Sen finns ju leicester också. Köttfår som ger fina skinn, gissar att deras ull är helt ok också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Val av ras?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-15 kl 22:42 »
Just nu lutar det åt Dorset. Någon som vet hur de har det med lamning? Hur många lamm
brukar de få?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

tillerosa

  • Inlägg: 21
    • Jämtland
SV: Val av ras?
« Svar #8 skrivet: 14 sep-15 kl 09:53 »
Det låter annars som om jämtlandsfåret (som såklart även finns söderut i landet) skulle passa dig eftersom det är tänkt som en kombinationsras för både kött och ull. Engagerat avelsarbete och många kunniga uppfödare har gett fina resultat på bara några år, och merinoinslaget gör visst stor skillnad för ullen. Många lamm men goda mödrar, vad jag förstår. Avelsföreningen har bl.a. en FB-grupp om du vill kolla mer.

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Val av ras?
« Svar #9 skrivet: 14 sep-15 kl 11:42 »
Någon blandras med texel, som har marmorerat kött, finsk finull..
Så får du både finkött och finull, plus flerfödslar.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Val av ras?
« Svar #10 skrivet: 15 sep-15 kl 21:07 »
Någon som har erfarenhet av dorsets lamningar? Bra mödrar?
Har hittat en uppfödare i närheten av Dorset.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Val av ras?
« Svar #11 skrivet: 15 sep-15 kl 21:52 »
Någon som har erfarenhet av dorsets lamningar? Bra mödrar?
Har hittat en uppfödare i närheten av Dorset.

Varför vill du har dorset? Är det inte en ras man blandat in i textel/finullskorsningar, eller svea-fåren för att de brunstar året om?
För min del är det en nackdel eftersom jag bara vill att de brunstar sent på hösten. Då kan man ha baggen med tackorna året runt.
Något de flesta tänker på när de köper ras om man köper renrasiga är möjligheten till att köpa nya avelsbaggar. Är det inte väldigt svårt att hitta renrasiga dorset-baggar i närheten?
Detta gäller förstås även jämtlandsfåren.

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Val av ras?
« Svar #12 skrivet: 16 sep-15 kl 05:21 »
Oskar, ett sådant får du tänker dig finns inte. Lammning är en pärs utan dess like i perioder och man måste vara tack-barnmorska med lite kunskap för att klara av det.
Man får inte vara blödig, det blir mer eller mindre komplikationer.

Många har finull eller annat pga lite ersättning men de föder ofta flera lamm än tvillingar och det finns bara två spenar. Trillingar och fyrlingar är inte ovanligt men skitjobbigt.

Ullen får man absolut inget för. Har man kanaler och kan sälja skinnen är nog Gotlandsfår enda valet om man vill ha kvalitet och får skinnen beredda i Tranås typ. Men det är stora omkostnader och ibland svårsålda skinn.

Lammning, sjukdomar, problem med klövar och diarréer skulle jag ha som prio i stället om jag valde får för att få en behaglig resa. Bara ett akut veterinärbesök kostar som några tackor.
Tänk lite mera ekonomi.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser