Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra lakrits?  (läst 1581 gånger)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
Göra lakrits?
« skrivet: 13 dec-18 kl 11:32 »
Någon som provat eller vet hur en gör? Har naturligtvis googlat men inte lyckats hitta någon beskrivning av hur en gör..
Första steget, odla lakrisrot har jag däremot lyckats med. Impecta hade fröer och nu 4 odlingssäsonger senare har jag en rad små buskar. Just denna varma torra sommar verkade plantorna gilla och växte till sig rejält och blommade o satte frön.
Läste mig till att efter fyra år kunde en skörda och testade gräva upp en planta och fick ihop en tallrik full med rötter. De smakar rätt, men jag ör måttligt road av att tugga på träig rot... Skulle vilja göra typ söt mjuk lakrits
Någon som vet?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Göra lakrits?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-18 kl 13:38 »
Wow, kan en odla lakris i Sverige? Så häftigt, är det svårt?
Tyvärr vet jag inte hur man får ut den från roten men nu har jag lämnat ett tassavtryck...så jag väntar också på ett svar.
Så spännande, jag älskar mångfald och speciellt med ätbara växter.
Lite nyfiken på blommorna, är det nåt som bina gillar. Vilken grej att få honung av lakritsväxten!!!!!

Är fröna ätliga, annars kanske det går att använda dem.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Göra lakrits?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-18 kl 14:44 »
När man gör lakrits kokar man de torkade rötterna för att utvinna lakritssmaken och de eteriska oljorna. Sen kokar man massan till en klistrig, svart massa som kallas rålakrits. 
På andra ställen sägs att man ska koka de hackade rötterna och låta det dunsta i vaccum.
Finns nog en del recept att finna innehållande sirap socker och olja mm

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Göra lakrits?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-18 kl 14:45 »

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Göra lakrits?
« Svar #4 skrivet: 13 dec-18 kl 15:19 »
Tack för youtubeklippet. Det är då från lakrisextrakt till godis. Då ska jag bara bli lite mer säker på hur jag kommer från rötter till extrakt...

Ja det funkar tydligen art odla lakrits i södra Sverige. Innan jag testade kollade jag och såg på nån trödgårdssida att det fanns mångåriga plantor i Göteborg och vågade mug då på att testa. Nä, skulle inte kalla der svårt. Det enda lite "svåra" var att fröna grodde långsamt och ojömnt. Hade nästa get uoo när första grodden dök upp och sen dröjde der nog nån månad innan det danns groddar i alla krukor.
Blommorna är småsmå blåa ärtblommor. Fröna är små och sitter några få i varje minibalj.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser