Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burkar och flaskor?  (läst 11738 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Burkar och flaskor?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:20 »
Camilla
 On 11 Okt, 2000 - 20:05
--------------------------------------------------------------------------------
Var får ni tag i bra burkar och flaskor till saft och
inläggningar? Jag använder mest ihoptiggda gamla syltburkar
och liknande från släkt och vänner, men ofta är locken
dåliga och otäta...
Jag har några bra flaskor med "gammeldags"
lock, tror det kallas patentkork, men var får man tag i fler
sådana? Någon som har bra tips?

/Camilla
 
Sven Bergersjö
 On 11 Okt, 2000 - 20:05
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Det brukar gå att köpa sådana på secondhand/antikaffärer,
men jag tycker personligen att de brukar vara hejdlöst dyra.
Hälsningar: Sven
 
Helull
 Ti 17 Okt, 2000 - 08:18
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

På loppis (i alla fall här i Skåne) brukar det säljas korg- och lådvis med både gamla flaskor och burkar att försluta med gummiringar. Flaskorna har jag i sommar betalat ca 5 kr styck för, burkarna var nästan gratis (en låda för 20 kr osv). Vilket var bra eftersom päronträdet har gett några hundra kilo frukt... Många burkar med inkokta päron blev det!
 
Per
 Sö 17 Feb, 2002 - 15:56
--------------------------------------------------------------------------------
Och var får man information om var och när dessa loppisar äger rum?
 
Monica
 Ti 19 Feb, 2002 - 16:38
--------------------------------------------------------------------------------
I vissa mataffärer säljs svagdricka i flaska med patentkork, och på Systemet hittar man Gamla Stans färsköl i sådan flaska. Fast då måste man ju förstås både betala för och dricka upp det ursprungliga innehållet...
 
Svea
 Lö 23 Feb, 2002 - 18:33
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Det bästa flaskorna tycker jag är sådana som grönsaksjuice säljs i, med vid öppning. Hetta upp dem i ugnen och koka locken innan du fyller dem med het saft. Stäng direkt så suger locken fast och saften håller väldigt bra. Likadant kan man göra med andra bra flaskor och burkar, t ex barnmatsburkar.
Svea
 
Marja
 Sö 31 Mars, 2002 - 06:33
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har gott om ärvda gamla glasburkar. Men var får man tag på gummiringar att försluta dem med? Någon som vet?
Marja
 
Carina
 Sö 31 Mars, 2002 - 08:28
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har letat, men förgäves.
De packningar som finns att få tag i är avsedda för moderna burkar och de är alldeles för små.
Om du skulle hitta packningar för gamla burkar nån stans så blir jag jätteglad om du meddelar mig vart du fick tag i det.
carina.olander@home.se

Jag använder mina gamla glasburkar som saknar packning till torrvaror så länge istället.
 
Anna
 Må 1 Apr, 2002 - 18:14
--------------------------------------------------------------------------------
Vi har köpt gummiringar på obs, ca nio centimeter i diameter. Fast det kanske var dessa som var för små som du sa Carina. Jag vet att min mamma hittade gummiringar i Danmark också. Vi har köpt en hel påse på en loppis som fortfarande var mjuka.
 
Runa
 Lö 6 Apr, 2002 - 16:28
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Jag har massor av de gamla en liters konserveringsglasen men inga ringar. Men egentligen är det mer praktiskt med de mindre burkarna som finns att köpa idag. Det är sällan man hinner äta upp en hel stor burk innan det blir dåligt. De nyare burkarna behöver man inte heller använda konserveringskitteln till utan det går bra med vilken stor kastrull som helst.
Runa

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Burkar och flaskor?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-04 kl 13:18 »
Ett litet tipps om man behöver burkar och vill ha det lite enhetligt är att beställa via dom som säljer biredskap. Burkar använder man ju om, så det är en engångsutgift.

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Burkar och flaskor?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-04 kl 19:50 »
Det finns ett företag som heter "Flaskor & Burkar" eller "Burkar & flaskor" som ligger någonstans i Skåne, Lund tror jag. Såg en annons tidigare i år, i "Land". Tror de har postorder.

 

ninna

  • Inlägg: 42
Re:Burkar och flaskor?
« Svar #3 skrivet: 25 feb-04 kl 21:39 »
Hej burkar med gummiring nya kan köpas på  ÖB dom har i flera storlekar.

mvh ninna

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Burkar och flaskor?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-04 kl 11:50 »
Företaget som nämns bland dessa inlägg har jag äntligen fått rätt telefonnummer till. De har tyvärr ingen hemsida, då de ej har resurser för detta.

Har hört att de har många vackra burkar och flaskor. Företaget importerar från Tyskland, Frankrike och Italien och säljer i mindre förpackningar, dvs inte pallvis som de stora drakarna.

En snygg burk för sylt med lock lär kosta kring 6 kr och då vill det till att man kan ta rejält betalt av kunderna!

En annan variant är kanske att återanvända snygga standardburkar man tigger till sig, av samma modell och köper nya lock från ett storföretag annars får man ofta felaktiga datumstämplar på locket från gamla burken!

Flaskor & Burkar
Lundavägen 6, Box 157,
241 22 Eslöv
Telefon 0413-557799
Fax 0413-61132
E-post flaskorburkar@telia.com

/Ebba


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser