Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?  (läst 10462 gånger)

kelp

  • Inlägg: 88
Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« skrivet: 03 jun-12 kl 09:41 »
Jag är på jakt efter giftfria fästingskydd, men tycker att det verkar vara en djungel av olika åsikter om preparatens effekt.
Därför tänkte jag att vi kunde sammanställa en samling här, som man kan prova sig igenom.
Så vilka fästingskydd använder ni? Hur doseras dem, vart får man tag i dem och hur är effekten?
/Kelp

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 09:47 »
Finns ju sådana där magnetbrickor som man hänger i halsbandet. De är totalt giftfria.
Om det sedan fungerar eller inte?
Hade ett sådant på vår hund förra året, och plockade 3 fästingar på henne under hela sommaren.
I år har jag inte använt något och har redan fått plocka 2 fästingar!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 17:13 »
En duschflaska med avkok av rosmarin och/eller vitlök som man sprayar hunden med innan man går ut fungerar, men är lite bökigt såklart.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 17:19 »
Fixodida ZX har fungerat bra på mina hundar. Finns i pulverform eller tablettform. Jag har bara provat pulvret. Man blandar det bara i maten och mina har verkat tycka det är riktigt gott.
Några enstaka fästingar som kryper omkring, men knappt några alls som sätter sig fast.
Går att köpa i hjälsokostbutiker, på nätet, i djuraffärer mm. Ganska drygt.

Har provat timjancitron avkok också och det är också ganska ok. Men man måste spraya hunden flera ggr om dagen.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 17:29 »
Avkok på Rosmarin till hundarna och 3 av katterna. Sprayar enbart varannan dag. Funkar super. Visst en och annan fästing under säsongen blir det. Men har använt Frontline för en del år sedan och det blev också en och annan fästing (en hund fick Borrelia fast hon fick Frontline), Den halvvilde katten får Fixodida i maten. Funkar också bra. Men som sagt var Fixodida är svindyrt.

Skogssus

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 17:32 »
Använder också Fixodida och det har funkat bra på min hund. Vi bor i ett VÄLDIGT fästingrikt område så han får fortfarnade lite grann men märkte en betydlig minskning förra året när han fick Fixodida. Har även ett bärnstenshalsband på men det är inte så effektivt på hans päls. Det fungerar bäst på mjuka pälsar (typ setter) och han har lite sträv päls.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #6 skrivet: 02 jul-12 kl 18:43 »
Är det någon som provat en sån här:
http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html
Kan det verkligen funka?
Vi har varit förskonade från dom otäckingarna tidigare, men nu finns dom här också :(
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MinnaRoselli

  • Gäst
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #7 skrivet: 02 jul-12 kl 18:47 »
min katt har halsband av bärnsten och har väldigt få fästingar nu.

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #8 skrivet: 14 jul-12 kl 09:44 »
Är det någon som provat en sån här:
http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html
Kan det verkligen funka?
Vi har varit förskonade från dom otäckingarna tidigare, men nu finns dom här också :(
Mvh
Charlotte


Ja jag har det på mina hundar nu. Tycker det har viss effekt mot fästingar. På ca 2 veckor (sedan jag satt på dem) har den ena hunden haft 1 fästing som satt sig fast och den andra inga alls. Däremot så har de haft krypande fästingar. Dosan ska sitta på hela dygnet för maximal effekt. Fästingarna verkar inte villa sätta sig fast på hunden.
Men som sagt krypande har de haft men här behöver de bara köra in huvet i en grästuva så får de minst en på sig.

kelp

  • Inlägg: 88
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #9 skrivet: 15 jul-12 kl 12:26 »
Avkok verkar som en idée, tycker jag. Mina hundar har frontline just nu, men går man en längre promenad så kryllar det trots allt av fästingar, även om de flesta inte sätter sig. Man kan ju spraya dem innan man ska ut på just den där långa rundan... Men hur funkar det med badande? Mina hundar ska ju ner i varje pöl...

Rosmarin, vitlök och citron alltså?

/kelp

Existens?

  • Gäst
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #10 skrivet: 15 jul-12 kl 12:54 »
Är det någon som provat en sån här:
http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html
Kan det verkligen funka?
Vi har varit förskonade från dom otäckingarna tidigare, men nu finns dom här också :(
Mvh
Charlotte


Men ultraljud och hundar..är det verkligen ok? ( och jo, jag läste att det skulle vara ofarligt..men hade väl snarast blivit förrånad om dom skrivit tvärtom...)

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #11 skrivet: 15 jul-12 kl 12:55 »
vitlök i maten och använda grönsåpa när man badarhunden. Ska funka. Mina föräldrar gör så med deras hund och tycker att det funkar bra.
Själv bor jag i fästingparadiset så för min del blir det frontline till både katt och hund.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #12 skrivet: 16 jul-12 kl 16:03 »
Är det någon som provat en sån här:
http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html
Kan det verkligen funka?
Vi har varit förskonade från dom otäckingarna tidigare, men nu finns dom här också :(
Mvh
Charlotte


Googlade, hundar hör den tydligen. http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=54641

 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilka (giftfria) fästingskydd använder ni?
« Svar #13 skrivet: 17 jul-12 kl 09:17 »
Men ultraljud och hundar..är det verkligen ok? ( och jo, jag läste att det skulle vara ofarligt..men hade väl snarast blivit förrånad om dom skrivit tvärtom...)
Egentligen har jag ingen aning om det är okej eller inte, inte heller om det fungerar...
Mina tre har nu varsin på sig och dom har inte fått någon mer Fästing...
Men vi har inte så många ännu även om dom som finns är äckliga nog ;).
Det känns som om det är en överdrift att använda Frontline hela sommaren för 1 hittad fästing, och Scalibur (visst heter halsbanden så?) vet jag hundar som dött av så det känns ännu mera onödigt...
Edgar: Jag testade att starta manickerna innan jag satte på dom på halsbanden, ingen av hundarna reagerade, dom verkar inte höra "musskrämmarna" med ultraljud heller.
Återstår att se om fästingarna hör ljudet ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare
Petter B, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser