Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikanska dvärgs getter  (läst 1722 gånger)

SkruttPlutt

  • Gäst
Afrikanska dvärgs getter
« skrivet: 02 apr-07 kl 18:48 »
Vet någon var man skulle kunna köpa afrikanska dvärg getter? hur mycket kostar de i så fall? skulle det räcka med en hage på ca 42 kvm? och en "bod" som är omgjord till stall? Jag är rätt sugen på två små getter  ;)

Cedala

  • Gäst
Re:Afrikanska dvärgs getter
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 20:21 »
Hej!
Dvärg getter är underbara! Har haft min (a) ca 2 månader och jag är stört kär!
Att HITTA getterna är faktiskt inte så svårt, det brukar vara avstånd som krånglar till det.
En annons här på forumet är en bra början! De finns även på Blocket och liknande. Ibland säljer även djurparker av sina getter.

Jag har aldrig sett att honan (geten) kostar över 1000 kronor. Hanar (bocken) kostar oftast mindre.

En hage på 42 kvm betar de ner ganska snabbt. Hö måste de ha när gräset är nedbetat. Många säger att en dvärgget äter ca 0.8 kg hö om dagen. Jag har faktiskt aldrig vägt höet jag lägger upp, men jag delar upp givan på 2 ggr per dag. Dräktiga och digivande getter ska ha kraftfoder oxå.
Något av det bästa du kan "fjäska" för din get är med knäckebröd! Morötter är iofs favvo här hos oss. Och äpplen....
Getter är egentligen buskätare, så dte är ingen större idé att plantera ex hallon i hagen, om du har tänkt att skörda, så att säga.... Sly älskar de!

Enligt lag skall getter ha en torr och dragfri liggplats med skydd för väder och vind.
Mina getter gillar inte att vara ute om det blåser och regnar.
En sk. 3 väggs byggnad är alltså ett måste (3 väggar och tak). Att ha getterna inlåsta på natten känns alltid bra, med tanke på rovdjur etc. men visst gillar de att kunna gå ut och in som de vill!

Rhododenron är JÄTTE giftigt och idegran för de små liven!
Gå in på morkhultsdjurgard och kolla in Sofias dvärgisar! De är MKT välskötta och fina!

Lycka till!

Cedala.

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Afrikanska dvärgs getter
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 20:28 »
Här kommer länk till sofias hemsida: www.morkhultsdjurgard.dinstudio.se
hon har tre dvärggetkillingar just nu.
Jag får killingar vilken dag som helst och det brukar finnas ute på blocket.
Var noga med att du köper ordentligt märkta getter. de bör vara avmaskade och avlusade. Kolla också på klövarnas kondition.
Läs gärna de andra trådarna här på forumet. Där finns mycket och bra information.

SkruttPlutt

  • Gäst
Re:Afrikanska dvärgs getter
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 22:41 »
Tack så mycket för att ni svarade! ;D Jag och min mamma har liksom alltid gillat getter, och vi har gärna viljat skaffa två små getter, men det har aldrig blivit av... Men i dag när jag var ute på internet, jag  kollade väl lite på google, och så gick jag från sida till sida och så slutade det med att jag hamnade här, och jag började läsa om getter och vad ni medlemmar pratade om och genast väcktes mina "känslor"
  för de "små" djuren!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser