Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga och mark?  (läst 1837 gånger)

kerk

  • Gäst
Bygga och mark?
« skrivet: 15 aug-04 kl 23:31 »
Tjenare, är ny här och har lite funderingar. Har alltid drömt om att bo lite mer som de gjorde förr, bruka jorden och ha några djur och helt enkelt ... eller kanske inte enkelt försörja sig själv igenom detta.

Jag älskar djur, jag älskar naturen, jag gillar att vara ensam (från människor) och jag älskar att göra saker själv, verktyg etc. Så det lär nästan vara det ultimata livet för mig :>

Men iallafall, har sökt runt lite och hittar inget om byggnads kostnader på timmerhus eller hur mycket mark kostar ... så tänkte jag skulle fråga här. Var kostar mark per hektar ungefär? (Av mark som ej skog står på, eller mark som skog står på, i svaret, skriv vad det är ni talar om så är ni snälla). Och vad kostar virket till en timmerstuga modell mindre? Inget helt hus i storlek med de vi lever i idag, utan mer sommarstuga storlek på det :> så där en 5x5 meter kanske man kan säga :>

Aja, tack på förhand och ha en bra natt eller något sådant :> / Tomas

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Bygga och mark?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-04 kl 01:16 »
Hej!
Kanske kan du få andra förslag, men jag har ett tips: WWW.BoVision.se
Din mitt-paragraf kände jag symbios för. Jag trivs oxå bäst ensam-älskar hantverk, att tillverka nyttoprylar.
(jag är gift och älskar min man, men jag är en ensamvarg)-vill jag tillägga i fall om missförstånd.
Lycka till i din strävan
MVH Häxan

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Bygga och mark?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-04 kl 11:56 »
Detta kommer ifrån ämnet lite. Men jag vill spinna vidare på det där om att vara ensam. Själv känner jag mig aldrig ensam när jag är för mig själv. Det gör jag bara när jag är bland mäniskor som inte bryr sig.

Häxan har rätt i att man kan kolla och få ett hum om markpriserna på bovision, eller hemnet och såna sidor. Men man kan också få reda på vad "skräpmark" kostar genom att prata direkt med skogsägaren/markägaren. Kanske du genom kontakter kan få reda på vart det stått ett ödetorp? En liten plätt på jorden där det ändå finns en grävd brunn kvar? Vatten är viktigt.

Och timmer på rot, borde inte vara så dyrt för ditt ändamål.

kerk

  • Gäst
Re:Bygga och mark?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-04 kl 13:42 »
Hmm... svårnavigerade de där sidorna :/ Men hittade ett inlägg på något mysko forum som pekade fårn allt från 20.000 - 200.000kr för 1 hektar mark, och på det kommer lantmätning etc etc, blir en liten slant om man vill ha några hektar :/

Människor som inte bryr sig, du menar bland nästan alla människor då? :>
Det är iallafall min erfarenhet av människor, dom vill att man bryr sig om dem fast dom vill inte bry sig tillbaka, därav har jag avskiljt mig rätt mycket från de flästa, två kompisar kvar av ett tjugotal för de flesta är bara falska etc. Men jag har iallafall kvar de bästa, och inga mer falskheter! :> Men aja, nu låter jag så där igen :P

Men iallafall, blir väll att jobba x antal år innan man har råd att göra det man vill, om det fanns något arbete, men en dag kommer jag vara där iallafall, det lovar och svär jag på! :>

Tack för svaren hur som helst! och ha en bra dag allesammens ! :> / Tomas


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 2 användare
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser