Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fungerande flockstorlek, myskankor?  (läst 939 gånger)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
Fungerande flockstorlek, myskankor?
« skrivet: 14 sep-08 kl 16:43 »
Funderar lite över vilken sammansättning som är bäst i myskanksfocken. just nu har jag en hane o två honor + årets tio ällingar. Det är mkt jaga varandra just nu o jag undrar om det blir lugnare i en större flock så det kommer att lugna sig när ällingarna är större? (om nu inte hela bunden blir hanar...)
Hur stora flockar har ni?
Och hur många hannar per hona har ni?

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Fungerande flockstorlek, myskankor?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 18:49 »
jag har vanliga ankor och 2-3 honor per hanne och det funkar bra.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: Fungerande flockstorlek, myskankor?
« Svar #2 skrivet: 15 sep-08 kl 08:24 »
Jag har fyra honer, en hanne och fyra ällingar.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

 

ome

  • Inlägg: 74
    • Småland
SV: Fungerande flockstorlek, myskankor?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-08 kl 21:36 »
vilket som är bäst tycker jag är svårt att säga.. men mina 2 hanar delar på de 8 honorna.. ;)
och 20-25 ägg ligger på ruvning hos gammelankorna..  ;D inte många dagar kvar tills det borde vara dags.. ;D ;D

det roliga är att den äldre hanen enbart håller sig till de äldre honorna, och kommer den yngre och försöker "knycka" gamle Haralds honor så blir det ett jäkla liv.. så de har sina uppdelade..  ;) :D
men skulle nog inte rekomendera mindre än 2 honor till vardera hane...
enligt min erfarenhet så har iallafall min lilla flock blivit betydligt mycket lugnare den senaste tiden när de är lite fler..
blir väl lite av en trygghet för dem oxå kanske, då de har varandra..
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser