Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  groundeffekt  (läst 1695 gånger)

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
groundeffekt
« skrivet: 20 feb-19 kl 16:10 »
hej. blivit lite sugen på att bygga en "svävande kanadensare" enl groundeffekt prinsipen. har nån av er sköningar provat o byggt nå likn? nån som vet vart jag kan hitta lämpliga proppellrar som inte kostar skjortan. mvh sp

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: groundeffekt
« Svar #1 skrivet: 20 feb-19 kl 20:32 »
Ekranoplan alltså? Klart spännande fordon! Jag såg för länge sedan en TV-dokumentär, "Kaspiska havets monster" tror jag den hette, efter ett ryskt militärt experiment på 60-talet. Handlade dock om fordonstypen generellt. Kanske går att hitta på Youtube?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14464
    • Östergötland
SV: groundeffekt
« Svar #2 skrivet: 21 feb-19 kl 11:30 »
Finns som sagt en del på tuben. Såg för ett par år sedan en liten ensitsig variant i plywood.

Bygger du lätt så kan du nog klara dig med två stycken propellrar för modellflyg, det finns rätt stora. Här är en https://www.masterairscrew.com/collections/all-products/products/wood-maple-24x12-propeller


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser