Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .22 Hornet  (läst 2115 gånger)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
.22 Hornet
« skrivet: 05 sep-14 kl 08:29 »
Är det någon som har erfarenhet av .22 Hornet? Såg en begagnad Berno med snälltryck som jag blev sugen på.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: .22 Hornet
« Svar #1 skrivet: 05 sep-14 kl 08:34 »
Bara att alla jag känner som har en vägrar kategoriskt att sälja.

Om man handladdar blir det billigt och man kan välja precis hur man vill ha ammunitionen också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: .22 Hornet
« Svar #2 skrivet: 12 sep-14 kl 19:51 »
En del gamla jägare i Danmark (de som jagade innan 1967 års jaktlagstiftning) har sagt mig att den har bättre effekt på rådjur än 222Rem på korte håll. Själv har jag sett den används med stot framgång på större vilt än rådjur.
Till laglig jakt i Skandinavien har den ett begränsat användningsområde, men till träning och avlivning är den bra.
Även jag har ofta funderat på att skaffa en hornet, men vapenskåpet är fullt. ;)

Henrik
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: .22 Hornet
« Svar #3 skrivet: 25 sep-14 kl 11:28 »
Farsgubben har en .22 hornet och vad jag förstår är det en mycket potent kaliber på kortare håll. Enda nackdelen ska väl vara att ammunitionen är relativt dyr i inköp, för att vara en kaliber i klass 3.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: .22 Hornet
« Svar #4 skrivet: 11 okt-14 kl 01:02 »
Dyra skott och svåra att få tag på. Enklare om man handladdar.
Sålde min för 10 år sedan. Var en grym rävdödare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser