Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan maskinkläckta kycklingar gå ute själva på dagen?  (läst 1231 gånger)

Elvimadigan

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Hej! Vi har fått ett gäng maskinkläckta kycklingar som nu är 6-7 veckor gamla, dom får komma ut i det fria (ingen hönsgård) under övervakning av oss. Men när kan vi våga släppa dom utan övervakning? Är dom nog gamla att ha koll själva?
Dom har alltså ingen gård utan går fritt med gott om träd och buskar.

Tack för svar!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
Dom flesta jag haft i den åldern har fått gå ute en hel del men dom är inte smarta nog att skydda sig för regn och att bli blöta är nog inte så nyttigt för dom.
Regn är väl knappast något man behöver oroa sig för , minns inte när vi fick något senast

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Elvimadigan

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Nej regn är jag inte orolig för ☺️ Men har dina då haft andra äldre hönor med sig? Dessa är våra första och är alltså ensamma på gården.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
Nej regn är jag inte orolig för ☺️ Men har dina då haft andra äldre hönor med sig? Dessa är våra första och är alltså ensamma på gården.

Har haft en inhägnad i inhägnaden där dom små gått först vid 8-9 veckor börjar jag släppa ihop mina .

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Var försiktig bara, våra grannar har /hade dvärghöns och räven har varit där gång på gång och försett sig. T.o.m. mitt på dagen traskar den in på tomten och tar för sig, sist tog den alla 9, så nu äntligen ska de sätta upp staket.

 

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
Hade nog också varit överförsintig i början. Även här har räven plockat frigående sussex och blommehönor mitt på eftermiddagen. Men inte frekvent...

Släpper ut våra på frigång efter 15 när någon som regel är hemma det mesta av tiden.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 5 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser