Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpning av dikor  (läst 16427 gånger)

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #20 skrivet: 30 okt-12 kl 19:50 »
Vad är alternativet till den extensiva köttdjursproduktionen? Granplanteringar och slyskog. Gillar man det då ska ju dikoproduktionen bekämpas. Länstyrelserna är på god väg med snåriga bestämmelser som ändras godtyckligt.
Alternativet är ju naturligtvis MJÖLKPRODUKTION, min vän.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #21 skrivet: 30 okt-12 kl 19:53 »
Här där jag bor, vet inte om det är allmän vedertaget men här är en diko ex en mjölkko som inte går så bra att mjölka och som får vara "fostermamma" åt några kalvar.
En amko är en ko som kalvar på våren och som går med sin egen kalv hela sommaren.

Det är tvärtom  ;D
en Diko går med sin egen biologiska kalv - medans en Amko är fostermamma åt flera kalvar från andra mjölkkor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #22 skrivet: 30 okt-12 kl 19:55 »
Jag förstår inte riktigt varför de ska bekämpas? Jag bekämpar möjligtvis skadedjur men inte mina kossor. De håller betena öppna och ger kött. För mig är inte det något problem
För mig är dikorna=amkorna ett skadedjur, en meningslöst inproduktivt kräk skapat av EU, jämnställt med vildsvin/råttor/brysselbyrokrater. Ett djur som inte har ett existensberättigande.
« Senast ändrad: 15 okt-13 kl 12:32 av Sirpa »

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #23 skrivet: 30 okt-12 kl 20:03 »
Förklara gärna vad du menar med skadedjur?
Ett "djur" som förstör livsmedel.

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #24 skrivet: 30 okt-12 kl 20:05 »
På vilket sätt förstör en Amko livsmedel?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

anders50

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #25 skrivet: 30 okt-12 kl 20:14 »
För mig är dikorna=amkorna ett skadedjur, en meningslöst inproduktivt kräk skapat av EU, jämnställt med vildsvin/råttor/brysselbyrokrater. Ett djur som inte har ett existensberättigande.

Dikor/Amkor skapades inte av EU! Fanns lååångt före EU! (tror en Diko skapades av en ko och tjur?)

Vore intressant att få veta hur din vardag ser ut när du påverkas så starkt av dessa djur?

Men jag är övertygad om att du bara är ute efter att väcka uppmärksamhet?

Mera Dikor/Amkor åt folket!!  ;)

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #26 skrivet: 30 okt-12 kl 20:15 »
Jo... När de inproduktiva kräken sprider sig, får produktionsjordbruket mindre arealunderlag. Kontentan är en minskad livsmedelsproduktion. Därför skall dikor betraktas som skadedjur.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #27 skrivet: 30 okt-12 kl 20:16 »
Dikor/Amkor skapades inte av EU! Fanns lååångt före EU! (tror en Diko skapades av en ko och tjur?)

Vore intressant att få veta hur din vardag ser ut när du påverkas så starkt av dessa djur?

Men jag är övertygad om att du bara är ute efter att väcka uppmärksamhet?

Mera Dikor/Amkor åt folket!!  ;)
Ja dom genererar ju mat  alltefter som  :)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #28 skrivet: 30 okt-12 kl 20:20 »
Dom är väl ivarjefall inte inproduktiva?
Är väll häller inte meningen ?

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #29 skrivet: 30 okt-12 kl 20:21 »
Dikor/Amkor skapades inte av EU! Fanns lååångt före EU! (tror en Diko skapades av en ko och tjur?)

Vore intressant att få veta hur din vardag ser ut när du påverkas så starkt av dessa djur?

Men jag är övertygad om att du bara är ute efter att väcka uppmärksamhet?

Mera Dikor/Amkor åt folket!!  ;)
Jaså... Hur många av de sk djuren fanns 1995?
Utan dikor hade jag kunnat fördubbla min PRODUKTION lätt. Jag överdriver inte, jag  skriver bara vad de flesta mjölkbönder tycker. Ni förstör våran landsbyggd med eran hobby.

anders50

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #30 skrivet: 30 okt-12 kl 20:22 »
Jo... När de inproduktiva kräken sprider sig, får produktionsjordbruket mindre arealunderlag. Kontentan är en minskad livsmedelsproduktion. Därför skall dikor betraktas som skadedjur.

Aha... så du är produktionsjordbrukare och får inte tag i areal, så du kan få ännu mer EU-bidrag? Bara för att någon vill ha Amkor som håller sina beten och åkrar öppna ?  ;)

Mig fatta!  ;)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #31 skrivet: 30 okt-12 kl 20:24 »
Jaså... Hur många av de sk djuren fanns 1995?
Utan dikor hade jag kunnat fördubbla min PRODUKTION lätt. Jag överdriver inte, jag  skriver bara vad de flesta mjölkbönder tycker. Ni förstör våran landsbyggd med eran hobby.
Då förstör ni skälva i så fall för dom ja känner är just bönder på heltid.

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #32 skrivet: 30 okt-12 kl 20:24 »
Dom är väl ivarjefall inte inproduktiva?
En diko på 600 kg som enbart producerar en  40 kg kalv/år kan väl knappast anses produktivt.

 

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #33 skrivet: 30 okt-12 kl 20:25 »
Nä men kalven väger väl inte 40 kg när den tas ifrån kon?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #34 skrivet: 30 okt-12 kl 20:28 »
Då förstör ni skälva i så fall för dom ja känner är just bönder på heltid.
Nej. En bonde producerar mat, dom du känner håller bara landskapet öppet, på konstgjord väg.

anders50

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #35 skrivet: 30 okt-12 kl 20:29 »
Jaså... Hur många av de sk djuren fanns 1995?
Utan dikor hade jag kunnat fördubbla min PRODUKTION lätt. Jag överdriver inte, jag  skriver bara vad de flesta mjölkbönder tycker. Ni förstör våran landsbyggd med eran hobby.

Sverige ska ju ändå bli Europas/EU:s nationalpark med orörda skogar,rovdjur, våtmarker och vackra betesängar, så där passar ju inte ett intensivt jordbruk in?

Mjölk köper vi från Danmark! Och fläsk!  Kött från Argentina! ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #36 skrivet: 30 okt-12 kl 20:31 »
Alternativet är ju naturligtvis MJÖLKPRODUKTION, min vän.

 Mjölkproducenterna skär inte direkt guld just nu. Ytterligare ett antal mjölkkor måste kämpas ner och ersättas med dikor innan det blir balans i mjölkmarknaden.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #37 skrivet: 30 okt-12 kl 20:33 »
Nej. En bonde producerar mat, dom du känner håller bara landskapet öppet, på konstgjord väg.
Hur ska det göras annars då ?

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #38 skrivet: 30 okt-12 kl 20:33 »
Aha... så du är produktionsjordbrukare och får inte tag i areal, så du kan få ännu mer EU-bidrag? Bara för att någon vill ha Amkor som håller sina beten och åkrar öppna ?  ;)

Mig fatta!  ;)
Nej. Du fattar inte. EU-ersättningen utgör enbart 8% av min omsättning. Jag vill ha mer mark för att odla mer foder åt mer kor som producerar mer mjölk åt mig och dig. Jag hatar EU, utan vansinnet hade jag haft fri marktillgång.

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #39 skrivet: 30 okt-12 kl 20:36 »
Hur ska det göras annars då ?
Det går alldeles ypperligt att kombinera livsmedelsproduktion med landskapsvård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare (1 dolda)
Loellablack, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser