Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Södermanland En groende bygemenskap i Sörmland  (läst 1118 gånger)

Brojulia

  • Inlägg: 1
  • Bor på landet i Sörmland. Längtar mer gemenskap.
    • Södermanland
Södermanland En groende bygemenskap i Sörmland
« skrivet: 02 maj-23 kl 08:45 »
Hej!

Vi är tre vuxna och ett barn som bor tillsammans på en vacker plats i Sörmland. Vi vill bjuda in dig/er som vill bo här på olika vis med oss.

Vi drömmer om att skapa en liten bygemenskap med fokus på relationerna till varandra och naturen. En fristad där vi kan hämta kraft, samtidigt som vi kan vara delaktiga i att skapa resilienta strukturer och hållbara levnadssätt. 

Vi tänker oss att platsen i framtiden kommer vara ett permanent hem för 5-8 vuxna som lever och skapar tillsammans. Vi tror på att skapa strukturer för gemenskap, till exempel genom att äta vissa måltider tillsammans, delningsrundor och ha gemensamma arbetsdagar. Kanske kommer vi också kunna skapa verksamhet tillsammans som bringar inkomst. Redan nu tänker vi på hur vi kan leva mer i samklang med naturen (t.ex. hur vi värmer husen, hur vi transporterar oss och var vår mat kommer ifrån) och detta är något vi vill fortsätta att utveckla. Slutligen vill vi att platsen ska kunna fungera som en mötesplats där vi kan dela kunskap som främjar hållbarhet i det inre och i det yttre. Detta kan ske genom kurser, workshops och gemensamt firande. Vi vill lokalt leva den förändring vi önskar se i världen, men också bli kraftfulla tillsammans för att påverka utåt i samhället.

Vi som bor här
Anders, 60 år. Jag har sedan länge jobbat med teater som regissör och dramatiker. Jag har skapat och drivit olika verksamheter och sociala projekt. Jobbar just nu med en dokumentärfilm om hur ekonomi kan organiseras hållbart i framtiden. Jag har en vuxen dotter som flyttar hit (ca 1.5 kilometer bort) med sin familj i sommar.

Julia, 42 år. Jag är dramapedagog och psykodramaledare till yrket, arbetar just nu på en doktorsavhandling. Jag är tycker om att odla, basta, parsamtala och längtar efter mer dans.

Sofia, 37 år. Jag arbetar framförallt ideellt inom miljö- och klimatrörelsen, just nu med tydligt fokus på skogsindustrin och civil olydnad. Annars knopar jag på hur jag kan leva så pass enkelt att lönearbete inte tar upp för mycket av min tid. Jag håller på att bygga ett tiny house som jag kommer att bo i här, vill lära mig mer om odling, parsamtalar och blir glad av att promenera i naturen.

Vidar 11 år. Jag går i femman i Bie skola 5 kilometer härifrån. Jag tycker om att sporta (framförallt fotboll), bada i sjön och att spela Fortnite. Jag hoppas att det flyttar hit jämnåriga barn.

Platsen: Idag består Ökna Bro av två boningshus (om ca 120 m2 vardera), lada, liten snickarverkstad, växthus och bastu vid sjön. Framöver finns planer på lite mer ambitiösa odlingar (kanske t.o.m. att vi köper en angränsande bit åkermark), utökad plats för kursverksamhet, minst ett tiny house och kanske plats för djur. Tanken är att det ska bli som en liten by där det finns både gemensamma och privata utrymmen och där en ekonomisk förening/stiftelse möjliggör gemensamt ägande av vissa delar.

Ledigt boende: Det finns tre rum lediga i det ena huset. Nedervåningen har två sovrum, kök och vardagsrum. På övervåningen finns två större rum med varsin kamin. Huset är på 120 kvadrat totalt. Badrum med dusch, vattentoalett som planeras att bytas till mulltoa. Vardagsrummet har en rörspis, köket en vedspis och i sovrummen på nedervåningen finns kakelugnar. Det finns även en liten bod och möjligheter att ha höns. Den som har en vagn/tiny house är också välkommen till vår by!
   
Platsen: Ökna Bro ligger vackert på en höjd med sikt ner till sjön. Det är 5 km till närmaste busshållplats och 15 km till Katrineholm där tåget till Stockholm tar ca 1 timme och till Göteborg dryga 2. Det finns flera små- och storgårdar runtomkring som vi har goda relationer med och hoppas skapa mer tydliga samarbeten och utbyten med.
   
Vem vi söker: Vi tror att den som flyttar in är stabil, känslomässigt mogen och sugen på att arbeta praktiskt tillsammans. Att du är motiverad för att leva i gemenskap med andra och därför har energi till att bygga relationerna till varandra. Och även om vi ser att alla medlemmar är engagerade i platsen så kan en så klart också ha andra projekt, arbete och andra fokus utanför. 

Olika vis att vara med: Den centrala delen av Ökna Bro kommer att vara de permanenta medlemmarna som bor och arbetar här. Kring detta välkomnar vi andra som vill vara med, kanske för att vara med på en arbetshelg, bo kortare perioder eller skapa kurser som främjar hållbarhet i det inre och yttre. Har du egna tankar kring vad du vill skapa på plats så hör gärna av dig!

Skriv till sofia.kristina@protonmail.com om du vill vara med!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser