Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget  (läst 8638 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #20 skrivet: 08 maj-17 kl 22:37 »
Nja, samhället är precis som hästen rökt om det är hästen som skall rädda oss från svält vid oljestopp. Det går mycket fortare och är rimligt att ställa om lantbrukets fordonspark till biobränsle och kanske även eldrift än att ta till hästen. Jag åkte runt lite i vår huvudstad med förorter i veckan och tänkte på hur ofantliga mängder mat och energi det går åt till den kolossala mängden människor som är så beroende av daglig tillförsel av mat, vatten, el och fjärrvärme. Hästen förslår inte långt. Dessutom är det inte brukshästar vi har i stallarna. Men de är en bra proteinkälla vid behov ;D

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #21 skrivet: 09 maj-17 kl 00:43 »
Nåja, några av oss har allt brukshästar i stallet, och dessutom redskap och kunskap.

Det som det är mest klent med för egen del, är nog den egna kroppen. Jag skulle inte klara att driva ett fullständigt hästdrivet jordbruk längre. Det finns för många förslitningar och gamla skador. Men så är jag ju långt över 40 år också.

Det TW är inne på att ha gemensamt ägda tunga maskiner, som tröska, kompetent traktor för plöjning, tillgång till grävskopa och lastmaskin, och så komplettera med häst där den passar bäst, som t.ex. i skogen eller för lagom tunga inte alltför långa transporter, är nog den mest rimliga användningen för hästen när det är brist på bränsle.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #22 skrivet: 09 maj-17 kl 08:12 »
varför skulle det bli brist på bränsle? oljan flödar och alternativen ökar varje dag.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #23 skrivet: 09 maj-17 kl 08:28 »
Varför tror folk att det är så hiskeligt dyrt att ha häst?
Har man eget stall/lösdrift och tar eget hö så kostar det egentligen bara för hovslagaren. Utslaget på en häst hos mej som ännu köper hö så kostar en häst ca 500kr i månaden om jag slår ut allt på ett år.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

andtol

  • Gäst
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #24 skrivet: 09 maj-17 kl 09:00 »
Varför tror folk att det är så hiskeligt dyrt att ha häst?
Har man eget stall/lösdrift och tar eget hö så kostar det egentligen bara för hovslagaren. Utslaget på en häst hos mej som ännu köper hö så kostar en häst ca 500kr i månaden om jag slår ut allt på ett år.

Vad kostar det att ta eget hö? Eller gör du det med hästen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #25 skrivet: 09 maj-17 kl 10:28 »
Dyrt att ha häst beror ju på hur man har den och vilken nivå man lägger sig på.

När jag köpte första hästen, en shettishingst, så fick den gå med fåren eller beta trädgården. Jag verkar den själv och den får bara hö/ensilage över vintern och äter inte lika mycket salt som fåren. Tror att den kostar mig ungefär 1000 kr/år. Den stora hästen kostar kanske det dubbla i grunden, men den skos för lika mycket till och har en försäkring som nog ligger på en tusenlapp per år. Men min brors hund kostar mer än vad våra tre hästar tillsammans gör per år, och jag tror vi har lika mycket glädje/"nytta" av våra djur.

Men stallar man upp hästar dyrt och brassar på med veterinär för minsta grej så kostar de skjortan.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #26 skrivet: 09 maj-17 kl 10:48 »
Vad kostar det att ta eget hö? Eller gör du det med hästen?
Då jag tagit hö förut så kostar det bara svett med lien ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #27 skrivet: 09 maj-17 kl 11:41 »
varför skulle det bli brist på bränsle? oljan flödar och alternativen ökar varje dag.

Om Putin slår till och annekterar Gotland, så kan oljan tryta, ganska plötsligt. Eller om det händer något annat liknande lite längre bort. Alltså att ordinarie handelsvägar stryps p.g.a. en allvarlig kris.

Då hjälper det inte att utveckling av alternativa bränslen pågår, för de finns ju inte tillgängliga "just nu".

Realistiskt sett, så finns det idag ett litet fåtal biogas- metanol- eller rapsoljekonverterade traktorer, några mindre fordon (t.ex. minilastare) som drivs på el eller gas, och någon handfull experimentfordon drivna med alternativa bränslen att tillgå för jordbrukets del.

Vid en krissituation, så lär det dröja minst ett par odlingssäsonger innan tillräcklig mängd fordon kan konverteras eller nytillverkas för att jobba inom jordbruket eller landsvägstransporter. Samtidigt lär behovet av inhemskt producerad mat öka, om stora delar av importmöjligheterna stryps.

Då kan man, som en kortsiktig lösning, t.ex. nyttja häst mer i skogen, för att omdirigera dieseln till jordbruket och till landsvägstransporter, samtidigt som man försöker ta fram fungerande andra lösningar.

Elfordon kan kanske börja dominera på sikt, men det finns mer än själva fordonen som måste byggas om för det ska fungera. El distributionen (kraftnäten) behöver förstärkas, och även de lokala näten, om man ska kunna snabbladda fordonen (1 dygns laddtider är inte så intressanta).

Vi räknade på energiförbrukningen för vägtransporter inklusive personbilar, och kom fram till att med dagens prestanda, elmototrer har bättre verkningsgrad än förbränningsmotorer, hos elfordon, så behöver ökar behovet av el med 50 procent från dagens läge, så vi behöver mer el också, om alla fordon ska drivas med el.


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #28 skrivet: 09 maj-17 kl 12:09 »
 scenariot är osannolikt. även om putin skulle annektera Gotland påverkar det knappast handelsvägar.
visst tar det en tid att dra igång alternativbränslen för fullt men i en kris skulle man kunna ha full produktion till kategori A  fordon inom 1 år.
(Kategori A är transport o jordbruk) då är det biodiesel o etanol som framställs i stor skala.Men importen skulle knappast strypas om Putin härjar på Gotland då det knappast är sannolikt att Sverige skulle ställas inför ett totalkrig.i det scenariot spelar det ingen roll då Sverige i dagsläget inte kan försvara sig.Tveksamt om NATO skulle ingripa om inte NATO också angripits först.
Rena elfordon är inget framtidsscenario,fordonsbranschen går andra vägar särskilt inom den tunga sektorn.Visst behövs mer el i framtiden men inte behöver man förstärka distributionen då elproduktion kommer att se annorlunda ut i framtiden.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #29 skrivet: 09 maj-17 kl 12:21 »
Det räcker med några minfält i Skagerak och Kattegatt och några ubåtar i Nordsjön för att det skall bli väldig brist på importmat och olja.
Putin är inte så korkad att han bara anfaller på en front utan att skära av tillföseln av vapen och mat och olja som behövs för att driva ett försvar.

Förresten räcker det med ett smärre världskrig där vi är neutrala för att ställa till matbrist och oljebrist på världsmarknaden..... eller en valutakris när vår valuta tappar köpkraften så vi får det som blir över när Burkina Faso och Sudan har köpt allt de har råd med.
En sådan valutakris hade Finland i slutet på 40-talet så det kan hända igen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #30 skrivet: 09 maj-17 kl 12:34 »
scenariot är osannolikt. även om putin skulle annektera Gotland påverkar det knappast handelsvägar.
visst tar det en tid att dra igång alternativbränslen för fullt men i en kris skulle man kunna ha full produktion till kategori A  fordon inom 1 år.
(Kategori A är transport o jordbruk) då är det biodiesel o etanol som framställs i stor skala.Men importen skulle knappast strypas om Putin härjar på Gotland då det knappast är sannolikt att Sverige skulle ställas inför ett totalkrig.i det scenariot spelar det ingen roll då Sverige i dagsläget inte kan försvara sig.Tveksamt om NATO skulle ingripa om inte NATO också angripits först.
Rena elfordon är inget framtidsscenario,fordonsbranschen går andra vägar särskilt inom den tunga sektorn.Visst behövs mer el i framtiden men inte behöver man förstärka distributionen då elproduktion kommer att se annorlunda ut i framtiden.

Observera att det räcker inte med att producera alternativt bränsle, fordonen måste också konverteras.

Och även om man skulle hinna göra det på ett år, så är det ett års delvis förlorad matproduktion och distribution. Matbrist är inte roligt.

Dessutom behöver det inte vara just någon form av krig som stryper importen till Sverige för en längre eller kortare tid. Det kan lika gärna vara en serie vulkanutbrott, jordbävningar, eller andra naturkatastrofer, samt politiska omvälvningar inom länder, som gör att handelsmönstren förändras eller omöjliggörs.

Det finns inga beredskapslager i Sverige, på bara några dagar eller någon vecka, så uppstår stora problem.

För 10-20 år sedan fanns det beredskapslager med bl.a. drivmedel och mat, så att vi kunde klara nödvändiga transporter, få nödtorftig föda, samt klara jordbruket åtminstone under kommande säsong. Så är det inte idag.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #31 skrivet: 09 maj-17 kl 14:15 »
medveten om detta du skriver men jag ser ändå inte så pessimistiskt på läget.
att Sverige måste öka sin egen matproduktion är ju önskvärt men det kräver att konsumenterna köper svenskt i första hand och där kommer en prisbild in.
Några förslag för att stärka svenskt lantbruk t.ex genom att minska kostnader finns ju inte. lägre arbetsgivaravgifter,lägre energipriser m.m .
Våra beredskapslager skulle ju kunna byggas upp igen men det kostar pengar.Det är dessutom väldigt kostsamt att hålla stora lager och vi har inte den livsmedelsindustri längre som fanns på 50-80-talet.
beredskapslager på drivmedel fanns främst för försvaret men idag är det ju knappast olja som behövs för att samhället skall funka. förutom just till transportsektorn behövs faktiskt ingen olja utan det är el som är det viktiga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #32 skrivet: 09 maj-17 kl 15:25 »
Vid en kris som innefattar totalstopp av olja så får man väl anta att statsmakten konfiskerar all diesel så att jordbruket kan fortsätta utan haveri. Sedan så är det inte så svårt att köra traktorerna på ren rapsolja, men det skall sås och skördas så det är en väntetid innan det fungerar.

"Rena elfordon är inget framtidsscenario,fordonsbranschen går andra vägar" jojo, tittade nyss på en Tesla, och fastän den riktar sig till en köpstark grupp så är den en fin vink om vad som kommer. Skruvdragaren och mobiltelefonen är andra grejer som slipper vätgasomvägen. Plus min batteridrivna gräsklippare, en pryl som fungerar fint på ett halvkilo batteri trots att den kräver rätt mycket energi. Så jag tror nog att det mesta kommer att gå den vägen vart det lider.

De hästar som finns kommer nog bara till liten del att användas till arbete, det stora flertalet slaktas nog ut.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #33 skrivet: 09 maj-17 kl 15:53 »
medveten om detta du skriver men jag ser ändå inte så pessimistiskt på läget.
att Sverige måste öka sin egen matproduktion är ju önskvärt men det kräver att konsumenterna köper svenskt i första hand och där kommer en prisbild in.
Några förslag för att stärka svenskt lantbruk t.ex genom att minska kostnader finns ju inte. lägre arbetsgivaravgifter,lägre energipriser m.m .
Våra beredskapslager skulle ju kunna byggas upp igen men det kostar pengar.Det är dessutom väldigt kostsamt att hålla stora lager och vi har inte den livsmedelsindustri längre som fanns på 50-80-talet.
beredskapslager på drivmedel fanns främst för försvaret men idag är det ju knappast olja som behövs för att samhället skall funka. förutom just till transportsektorn behövs faktiskt ingen olja utan det är el som är det viktiga.
Lär väl funka dåligt så länge stat och kommuner hellre köper importvaror liksom restaurangbranschen.Så länge dessa inte bryr sig om det svenska jordbruket lär vi inte kunna ha någon större självförsörjning. Men vi måste alla bidra till att bevara det svenska  jordbruket vi har genom att köpa svenskt .Annars så lär vi får vi väl tro på vad Ygeman sa att vi får för lita oss på våra grannländer . Som om inte dom skulle ha egna försörjnings problem viden allvarlig kris och se till sin egna befolkning i första hand .

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #34 skrivet: 09 maj-17 kl 16:19 »
Nej nu är du ute och seglar Målarmäster.

Jag är optiomist och jag tror att inhemsk produktion går att upprätthålla men en omställning tar några år. Därför skulle det vara angeläget att få igång omställningen så fort som möjligt.

Det är skrämmande att dagens generation beslutsfattare helt har glömt vad hungersnöd och handelsblockad och bränslebrist är. Det var ju så nyligen som det hände senast.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #35 skrivet: 09 maj-17 kl 18:20 »
Nej nu är du ute och seglar Målarmäster.

Jag är optiomist och jag tror att inhemsk produktion går att upprätthålla men en omställning tar några år. Därför skulle det vara angeläget att få igång omställningen så fort som möjligt.

Det är skrämmande att dagens generation beslutsfattare helt har glömt vad hungersnöd och handelsblockad och bränslebrist är. Det var ju så nyligen som det hände senast.
Dom vaknar inte fören det blir som vid första världskriget . Då det var hunger kravaller i Sverige. Att det inte blev värre vid nästa krig får vi tacka Per Albin Hansson för under mellan krigstiden som såg till att bygga upp vår försörjning så att det bara blev ransoneringar som värst .

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #36 skrivet: 09 maj-17 kl 18:28 »
Ja det behövs väl bara par års riktig torka i majs och vetebältena i Nordamerika för att hela världen ska få ont om mat.

Om det så samtidigt blir ett allmänt krig i mellanöstern med Saudiarabien inblandat kan det nog bli ont om drivmedel också.

Jag tycker ingendera är otänkbart.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #37 skrivet: 09 maj-17 kl 19:37 »
Nu behöver ju inte scenariot vara världskrig för att uppmuntra att bruka dragdjur  där det kan vara lämpligt. Då tänker jag främst självhushåll eller mindre gårdar med ett starkt intresse för traditionellt jord/skogsbruk. Hästen kan ju aldrig konkurrera med en maskin i effektivitet men för att hålla landskap öppna och bevara traditioner är det viktigt att hålla kunskaperna vid liv. Vi behöver ju inte lära oss timra hus eller koka sylt för att överleva idag men det finns andra värden i det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #38 skrivet: 09 maj-17 kl 21:30 »
Nja, samhället är precis som hästen rökt om det är hästen som skall rädda oss från svält vid oljestopp. Det går mycket fortare och är rimligt att ställa om lantbrukets fordonspark till biobränsle och kanske även eldrift än att ta till hästen. Jag åkte runt lite i vår huvudstad med förorter i veckan och tänkte på hur ofantliga mängder mat och energi det går åt till den kolossala mängden människor som är så beroende av daglig tillförsel av mat, vatten, el och fjärrvärme. Hästen förslår inte långt. Dessutom är det inte brukshästar vi har i stallarna. Men de är en bra proteinkälla vid behov ;D

Faktum är, hur jävla tråkigt det än är så går det åt mindre energi per capita i storstad än på landsbygd.
De höga husen är ett ypperligt exempel på det då man har en massa lägenheter men väldigt få väggar som vätter ut. Det innebär att det går åt mindre energi per bostadsyta än i ett fristående enfamiljshus. Som har 4 väggar och tak mot de yttre elementen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Häst som motorredskap och traktorn på tomgång i garaget
« Svar #39 skrivet: 09 maj-17 kl 22:15 »
Enligt en finländsk undersökning som DennisCA tipsade mig om så använder storstadsbor mer energi och förorenar mer per person likväl
Tyvärr har jag inte sparat länken.
Orsaken sades vara att storstadsbor inte har möjlighet att producera eller tillverka någonting själva och att det minsta lilla de vill göra utanför lägenheten innebär stor energiåtgång.

Om vi tänker oss en smärre försörjningskris så blir egnahemsområdena (villaområdena) kring städer och tätorter det stora problemet. Produktionsmässigt är de likvärdiga med stad helt utan egen produktionsmöjligheter för basvaror men energiåtgången för uppvärmning och transport är som på landet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sussare, xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser