Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga eget vattenfilter?  (läst 15586 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Bygga eget vattenfilter?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:01 »
Camilla
 Lö 9 Dec, 2000 - 22:06
--------------------------------------------------------------------------------
Kan man bygga ett eget vattenfilter? Någon som har provat?

Det är så att vi har egen, grävd brunn, och behöver ett vattenfilter som reducerar järn- och manganhalten i vattnet (har skickat in vattenprov till kommunen).

Vi har ringt runt till lite olika firmor som säljer vattenfilter, och de filter vi blivit rekommenderade kostar kring 20.000 kr! Även om rent vatten är det viktigaste av allt, så känns det som om ett sådant "köpefilter" blir väldigt dyrt...

Finns det någon här som har (haft) samma problem med vattnet, och vad gjorde ni i så fall åt det?

/Camilla
 
Jens
 To 1 Feb, 2001 - 16:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla.

Vad jag förstår så är inte Järn eller Manganhalten giftig (om det inte är extrema doser!) utan är bara "missfärgande" på toa-porslin etc. Helt meningslöst med filter alltså. Extrema järnhalter kan dock ge diarré hos små barn. (men det är mer än 10 ggr gränsvärdet tror jag) Kolla igen om det verkligen behövs.

Något giftigt däremot kan vara aluminiumhalten. Den brukar av tradition inte mätas alls, det är nämligen de senaste 10 åren det blivit så försurat i grundvattnet att aluminiumen fälls ut. Men om pH är över 5 är det ingen fara.
 
Camilla
 Ti 27 Feb, 2001 - 17:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Att järnhaltigt vatten missfärgar toa-porslin spelar ingen större roll eftersom vi inte ska ha vattentoalett. Men jag vill gärna ha vattenfilter, eftersom vi har extremt höga värden på både järn och mangan, vilket gör att vattnet smakar och luktar ganska illa (vi har 10 mg/l järn, gränsvärdet är 0,50 mg/l och 3 mg/l mangan, gränsvärdet är 0,30 mg/l enligt vattenprovet).
Det går dock att laga mat i, men kaffe- och dricksvatten får vi hämta i dunk.

Så frågan kvarstår - är det någon som byggt ett vattenfilter eller vet hur man gör?

/Camilla

PS. Tack Jens, för tipset om aluminiumhalten! Blir vi tvungna att ta fler vattenprov ska jag be att de kollar det också! DS.
 
Carina
 On 28 Feb, 2001 - 06:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla,
vet tyvärr inte hur man bygger ett eget vattenfilter, utan tänkte bara säga att om Flouridhalten i vattnet är för hög blir vattnet otjänligt för barn under 1,5 år (missfärgar tänderna).
Kanske vore bygge av eget vattenfilter något för tidningen Åter att ta upp!
(Jag skriver och tipsar så får vi se).
 
Camilla
 Ti 11 Dec, 2001 - 21:39
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, nu har vi byggt ett eget filter. Vi har använt det i några veckor bara, men hittills verkar det fungera riktigt bra! Lukt och missfärgning är (nästan) helt borta från vattnet.
Jag återkommer med beskrivning när jag är säker på att det fungerar!  
/Camilla
 
Carina
 Ti 18 Dec, 2001 - 06:20
--------------------------------------------------------------------------------
Spännande!
Hoppas det fungerar bra!  
 
Vattendoktorn
 Må 7 Jan, 2002 - 13:01
--------------------------------------------------------------------------------
Kontakta miljöförvaltningen i er kommun. Naturvårdsverket har informationsblad ang vattenproblem och hygieniska gränsvärden.Innan Ni investerar något materiellt, kontrollera genom aukt. labb. att vattnet är tjänligt ur hygienisk synpunkt, därefter kan man börja fundera på åtgärder, hör efter med miljökontoret på orten.Hälsningar fd Vattendoktorn.
 
Evert
 Fre 15 Mars, 2002 - 18:57
--------------------------------------------------------------------------------
Intressant att bygga ett eget filter. Vi är väldigt nyfikna på vad ni gjort. Oavsett hur ert försök lyckas berätta vad ni gjort, snälla.
Vårt vatten har också höga halter med järn, det luktar och är missfärgat. En ytterligare anledning att rena vattnet är att det sätter igen varmvattenledningar och minskar livslängd för tvättmaskiner och solvärmesystem.
 
Conny
 Må 25 Nov, 2002 - 02:00
--------------------------------------------------------------------------------
"Torv- och kolfilter
Du kan själv bygga ett enkelt vattenreningsfilter. Tag en halvliters läskburk och skär av toppen. Fyll den med 1/3 vitmossa i botten. Mellanlagret ska bestå av kol och torvblandat (torv är förmultnad vitmossa och den finner du c:a 50 cm under vitmossan i kärr och mossar). Sista tredjedelen på toppen ska vara småsten. Stick sedan några hål i burkens botten, gör inte för många till en början. Hastigheten på genom- strömningen ska vara c:a 1 dl vatten per minut. Filtret avlägsnar dom flesta typer av kemioska föroreningar och för att även få bort bakterier bör vattnet även kokas (se kokning). Detta filter är mycket användbart och en burk kan rena 100 gånger sin egen volym." - utdrag ur scouternas hemsida, mvh Conny Söderström!  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser