Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkligt kattbeteende  (läst 30339 gånger)

siriliri

  • Gäst
Märkligt kattbeteende
« skrivet: 13 feb-11 kl 08:28 »
Vi har en han katt som har lagt till med ett ytterst märkligt sätt;

när vi lägger upp mat, mjuk som hårt, så ställer han sig vid skålen och skrapar tassen i golvet. Precis som när de varit på lådan och för att sprida sin doft ungefär. Jag har haft katt hela mitt liv, men aldrig sett detta maner. Vad betyder det? Har ni sett det tidigare? Ytterst förbryllande...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #1 skrivet: 13 feb-11 kl 08:37 »
Så gör min (ensam inne katt) när hon är mätt men tycker det smakar gott, det är som om hon försöker gömma maten till ett senare tillfälle.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 08:42 »
*hundöra*  Det här kan bli intressant!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 08:43 »
Mina katter gör också så, skrapar med tassen runt matskålen. Jag har oxå undrat lite vad det betyder.

De är honkatter och mycket ute.

lady jack

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
    • boasjö.se
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 08:47 »
mina tre honor gör precis samma sak. de är alla utekatter. jag fick förklaringen en gång att de "gömmer" maten. vet inte ifall det stämmer, men det verkar inte helt osannolikt
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Baby Duck

  • Gäst
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #5 skrivet: 13 feb-11 kl 08:57 »
På kattspråk betyder detta: Gräv ner skiten !

Du får köpa godare mat helt enkelt ;)

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #6 skrivet: 13 feb-11 kl 09:07 »
På kattspråk betyder detta: Gräv ner skiten !

Du får köpa godare mat helt enkelt ;)

Ha ha  ;D

Min ena katt (systrar) skrapar bara när de får något extra gott.
Tant inte fru, om jag får be. :D

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #7 skrivet: 13 feb-11 kl 09:38 »
Att de skrapar kan dels bero på instinkten att "gömma maten" som någon tidigare skrev, att dölja sina spår, men också som ett slags revirmarkerande, (de utsöndrar ju en massa doftämnen via trampdynorna) att det här är min mat. Så kissen kanske helt enkelt tycker att den får supergod mat och vill markera vem maten tillhör så ingen annan försöker sno den!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Brahmamamma

  • Inlägg: 30
  • En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #8 skrivet: 13 feb-11 kl 09:40 »
Vad skönt att fler har grävkatter!

Min katt gräver extremt noggrant ner i lådan, runt maten om den är extra god (kött, kattmjölk, ägg eller burkmat grävs ner, ej torrfoder) och om man ställer ett glas vin, kaffe eller något annat hon INTE vill ha så gräver hon bredvid det också. Men vildkatter gräver väl inte ner sin mat? Är det en revirmarkering när de gillar något och vill ha det för sig själv? Att hon gräver ner kaffe och vin måste vara för att hon tycker det luktar äckligt..

Skojkissar.
- Shut up and smell the roses.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #9 skrivet: 13 feb-11 kl 09:58 »
Att de skrapar kan dels bero på instinkten att "gömma maten" som någon tidigare skrev, att dölja sina spår, men också som ett slags revirmarkerande, (de utsöndrar ju en massa doftämnen via trampdynorna) att det här är min mat. Så kissen kanske helt enkelt tycker att den får supergod mat och vill markera vem maten tillhör så ingen annan försöker sno den!

det här köper jag rakt av ;D våran gamla katt började krafsa runt matskålen när lillkatten kom hem. båda är hanar och den äldre är kastrerad.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Trivial

  • Gäst
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #10 skrivet: 13 feb-11 kl 10:26 »
Är det ok att kapa tråden med en fråga som kanske, kanske inte, rör samma sak?

Hankatten, sex år, gräver runt vattnet så att det skvimper ut över hela golvet. Vi byter vatten ofta och håller skålen ren och fin, har bytt skål också, men han fortsätter. Maten gräver han dock inte runt. Han har inga problem med att honkatten dricker vattnet, så det borde väl inte vara en revirmarkering? Och han betedde sig likadant när vi bodde på ett annat ställe, med helt annan kvalitet på vatten, så jag tvivlar på att det har med smak att göra.

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #11 skrivet: 13 feb-11 kl 10:50 »
Är det ok att kapa tråden med en fråga som kanske, kanske inte, rör samma sak?

Hankatten, sex år, gräver runt vattnet så att det skvimper ut över hela golvet. Vi byter vatten ofta och håller skålen ren och fin, har bytt skål också, men han fortsätter. Maten gräver han dock inte runt. Han har inga problem med att honkatten dricker vattnet, så det borde väl inte vara en revirmarkering? Och han betedde sig likadant när vi bodde på ett annat ställe, med helt annan kvalitet på vatten, så jag tvivlar på att det har med smak att göra.



Min bengal gör på så sätt... Hon älskar att bada  ::) Duschar gärna under vattenkranen, i duschen och ibland sitter hon i vattenskålen...

Har trott att beteendet grundade sig i "lek" och kanske ett sätt att fräscha upp vattnet. Kopplar inte heller just det beteendet som en "revirgrej".
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #12 skrivet: 13 feb-11 kl 11:24 »
Trivial, har du skål i glas eller porslin? När det är porslin (så de inte kan se vattnet från sidan så att säga) kan jag ibland se på mina att de börjar krafsa runtomkring, som att de försöker få grepp om vattnets bredd och djup, var det börjar och slutar eller hur man ska säga.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Trivial

  • Gäst
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #13 skrivet: 13 feb-11 kl 11:28 »
Trivial, har du skål i glas eller porslin? När det är porslin (så de inte kan se vattnet från sidan så att säga) kan jag ibland se på mina att de börjar krafsa runtomkring, som att de försöker få grepp om vattnets bredd och djup, var det börjar och slutar eller hur man ska säga.

Vi har haft i glas, i plast och i porslin - samma beteende. Jag funderar på om det kan vara så att han vill att vattnet ska vara rinnande, om du förstår vad jag menar... Men han gillar inte att dricka vatten från kranen, eller att få vatten på sig.

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #14 skrivet: 13 feb-11 kl 11:43 »
Att de skrapar kan dels bero på instinkten att "gömma maten" som någon tidigare skrev, att dölja sina spår, men också som ett slags revirmarkerande, (de utsöndrar ju en massa doftämnen via trampdynorna) att det här är min mat. Så kissen kanske helt enkelt tycker att den får supergod mat och vill markera vem maten tillhör så ingen annan försöker sno den!

Om du tänker på mitt inlägg innan ditt och min ena katt... Så nja... Det stämmer nog inte.

Issa (som gräver) och syrran Elsa äter alltid mumsig mat (oftast torrfoder av andra märken än det som serveras i matskålarna = godis eller kokt fisk på tallrik) på ett bordsunderlägg på golvet. Anledningen är att Elsa alltid lämnar salivmärken efter sig. Har inte fattat om hon dreglar (syns inget) eller om hon bara har en väldigt blöt tunga.

Issa äter alltid klart först och Elsa slunkar eventuella rester tills hon är mätt. Maten serveras i två högar eller på en gemensam tallrik. En stund senare kommer Issa tillbaka och skrapar. Oavsett om det finns matrester kvar eller inte.

Jag tänker mig mer att hon diskar.  :-[  För om hon skulle gömma den mumsiga maten så är det ju dumt att gå därifrån först och lämna resten till syrran...
Tant inte fru, om jag får be. :D

 

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #15 skrivet: 13 feb-11 kl 12:08 »
Jag har en katt som också alltid skrapar runt vattenskålen. Vi har köpt den tyngsta och stabilaste vi hittade för att slippa vatten på golvet jämt men han fortsätter. Jag fick för mig först att han trodde att det hamnat mat under vattenskålen men han har gjort så hela sitt liv, snart nio år... Men det är bara han som gör det, ingen av de andra. Ibland doppar han tassen och vispar runt i vattnet. Han dricker ordentligt så det verkar inte vara något problem annars. Bara lite underligt.

När de skrapar runt maten har jag alltid trott att det var för att de inte tyckte den var god, det var ju skönt att höra att det kanske är tvärtom...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #16 skrivet: 14 feb-11 kl 03:27 »
Jag har alltid trott att krafsandet runt maten har handlat om att gømma den, hundar gømmer ju ben och sånt.

Angående vatten så har jag kommit på att Såfin dricker mest om hon har en vattenhink! En vanlig, stor hink som hon kan stælla sig på bakbenen mot och dricka ur. Det ær mer damm som yr omkring i golvnivå, och så håller sig en stor mængd vatten friskt længre æn en liten skvætt.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #17 skrivet: 14 feb-11 kl 04:29 »
Kapar tråden och frågar om ett skumt kattbeteende vår hane har:
När han gjort nr 2 på lådan så hämtar han saker att lägga över :S
Vantar, ett hörn på gardinen som är närmast lådan, små handdukar.
Man hittar allt möjligt när man rensar lådan!
Haft katt sen jag var bebbe och aldrig hört talas om det här beteendet!

Mycket irriterande när man sen får gå utan vantar till jobbet :P

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #18 skrivet: 14 feb-11 kl 09:20 »

Hahaha, det har jag aldrig hört talas om! Jag hade dock en katt ett tag som ibland drog in toalettpapper på lådan, han kanske hade sett och lärt helt enkelt...  ;D
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Trivial

  • Gäst
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #19 skrivet: 14 feb-11 kl 09:39 »
Angående vatten så har jag kommit på att Såfin dricker mest om hon har en vattenhink! En vanlig, stor hink som hon kan stælla sig på bakbenen mot och dricka ur. Det ær mer damm som yr omkring i golvnivå, och så håller sig en stor mængd vatten friskt længre æn en liten skvætt.

Aha! Det ska jag testa (men åh vad jag får torka mycket vatten om han välter också den).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser