Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HALAL KÖTT slakt  (läst 5282 gånger)

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
HALAL KÖTT slakt
« skrivet: 06 feb-06 kl 20:52 »
Är det någon som vet svar på denna fråga;
Ser att det finns att köpa - i invandrarbutiker - halal slaktat kött och kyckling.
Är det lagligt att halal slakta i sverige? Är det lagligt att göra det om man "bedövar" (och på vilket sätt) djuret först?
Alla kycklingar i sverige är väl närmast att betrakta som Halal slakt eftersom man ju choppar av huvudet på dom, men vad jag förstår är skillnaden att man inte ber en bön och vänder offrets hals mot Mekka.
Okej, kanske låter detta som konstiga frågor, men jag hoppas på svar.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 21:40 »
Jag har läst i infoprmation från djurens rätt att hönsen doppas i ett "elektrifierat bad" som bedövning innan man choppar huvudet. Jag vet inte om halalslakt är tillåten i Sverige, men jag tvivlar på det. Jag tror dock att det är tillåtet i Norge, och kanske importeras köttet t.ex därifrån innan det säljs i sverige?

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #2 skrivet: 06 feb-06 kl 23:10 »
Jag har läst i infoprmation från djurens rätt att hönsen doppas i ett "elektrifierat bad" som bedövning innan man choppar huvudet. Jag vet inte om halalslakt är tillåten i Sverige, men jag tvivlar på det. Jag tror dock att det är tillåtet i Norge, och kanske importeras köttet t.ex därifrån innan det säljs i sverige?

Det har funnits nått slakteri som varit godkänt för halalaslakt och jag tror det fortfarande finns kvar men är osäker. De har en veterinär med hela tiden som stoppar om h*n anser att djuren lider och så har de personer som företräder halalaslakten som godkänner att det går till så som dom vill ha det.

Jag är mycket tveksam till att hönsen bedövas före slakten.

Sen ska köttet genomgå en rening för att kunna godkännas som föda, hur vet jag dock inte.

Det händer att utländska personer åker runt och frågar djurägare om de får köpa djur, främst får och då är det svart halalaslakt som de ofta är ute efter.
Men även pizzaägare med familjer brukar ha ett visst intresse för svartkött.

Jag har själv blivit uppringd av en man ( som fått mitt nummer av någon som jag inte känner ) som ville slakta här och sen ta hem köttet för rening.  
Givetvis sa jag nej.

Hälsar Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Azeman

  • Gäst
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #3 skrivet: 07 feb-06 kl 11:28 »
vidrigt djurplågeri.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #4 skrivet: 07 feb-06 kl 11:38 »
 Om jag inte fattat fel så är viss halalslakt tillåten i Sverige, den där djuren bedövas först, med bultpistol eller el. Djur som är slaktade på detta sätt kan ätas av vissa muslimer.
 Nu lobbyar (hur stavas det???) de religiösa förbunden för fullt för att även halalslakt utan bedövning samt koscherslakt ska bli tillåten i Sverige, argumenten är bla att två lagar inte ska få påverka varandra (Religionsfrihet och Djurskyddslagen) och att det är bättre att äta svenska djur (god djurhållning) som är slaktade utan bedövning än att äta kött från länder som kanske har en sämre djurhållning.
 Gillar man inte detta synsätt så ska man nog försöka protestera, det känns som om det kommer att hända en förändring.
 Det finns ett uttalande från de religiösa förbunden här:
http://www.jf-stockholm.org/~upload/Yttrande.pdf
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #5 skrivet: 07 feb-06 kl 12:21 »
Halal är tillåtet i Sverige, halal tillåter bedövning, då bedövning inte är dödande.

Koscherslakt på ortodoxt vis tillåts inte här eftersom det inte godkänner bedövning.

Vissa ritualer krävs oxå, men det ligger utanför djurskyddet.

För att slippa långa och ofta plågsamma transporter till de länder som inte kan vara självförsörjande på kött, är det väl bättre att slakten sker där djuret finns.

Motståndet mot halal-slakt beror ibland på okunskap, och ibland på lusten att skicka ner det som är främmande och ibland även på rasism.

En korrekt genomförd halalslakt ger inte djuret mer lidande (för lidande är oundvikligt när man dödar, även om den direkt fysiska smärtan är mycket liten) än t.ex. ett skott från ett gevär på håll, som är vanligt vid jakt.  Löpandebandslakt enligt våra regler är inte helt fritt från lidande för djuren.

Vi visar gärna upp slakt med närbild, när budskapet är att skickanera andra slaktmetoder än vår, och det har effekt.

Snittet i halsen stoppar effektivt förbindelsen med hjärnan, och avblödningen gör att medvetandet förloras direkt, dock döden är en succesiv process i alla slaktmetoder.

Samma effekt får man om samma sak görs med våra metoder, inget djur faller platt och stel på en sekund, och det väcker oxå känslor.

Vi försvarar gärna jakt, med att djuret inte kan känna som vi, när det tar en lång stund innan det dör, men sedan tvingar vår dubbelmoral och fördomar oss att se med andra ögon på vad andra gör.
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 12:25 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #6 skrivet: 07 feb-06 kl 13:17 »
Jag har muslimska vänner. Och det står ingenting i koranen att djuret INTE ska bedövas först vid halalslakt. Slakten kan gå till precis som vanligt bara man läser över det först. Dvs med slaktpistol och avblodning.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #7 skrivet: 07 feb-06 kl 19:38 »
Anledningen till att jag frågar är att jag varit med och översett när ett djur får halsen avskuren, händelseförloppet och hur lång (kort tid det tog innan djuret var dött), samt även på vårt traditionella sätt sett slakt. Jag har inget att fördömma, tyckte faktiskt djuret dog fortare, värdigare på halal vis, men vill gärna veta mer om det.

Och - jag har aldrig bedövat ett höna som jag ska choppa huvudet av, jag bara choppar av det.

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 21:13 »
Jag hörde ett program på radio där dom diskuterade detta och att det var tillåtet att sticka i halsen innan bedövning och istället bedöva omedelbart efter sticket. Är dock inte helt säker.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #9 skrivet: 08 feb-06 kl 12:36 »
goldqueen

Du behöver inte bedöva med slag först, även om jag gör det, så som jag lärt.

Bedövningen är om den misslyckas, sämre, om den lyckas lika bra som att choppa direkt. Bedövningsslaget är nog mer till för våra känslor än hönans. Skulle inte en halshuggning, vara likvärdigt eller mer bedövande än ett slag på skallen?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anthea

  • Gäst
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #10 skrivet: 08 feb-06 kl 13:31 »
Tråkigt att det finns så många fördomar och så mycket okunskap.

Jag har jobbat med en man som är imam och fått bl.a. halal förklarat för mig. Halalslakt innebär att djuret vänds mot Mecka och att man ber en bön där man tackar gud för djuret, för att gud gett människan lov att äta och slakta guds varelser.

Bedövning är godkänd så länge djuret inte dör av själva bedövningen utan först när det avblodas. Och det är väl det vår Djurskyddslag säger också, att djuret ska snittas i halsen så snart som möjligt efter bedövningen?

Enligt "min" imam är det också godkänt för muslimer att äta annan mat än halal om det inte finns halal att få tag på. Det är dock aldrig tillåtet att äta gris.

Jag fick också förklarat för mig att det i koranen står att djur ska respekteras och inte lida på något sätt.

/Maria




Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #11 skrivet: 08 feb-06 kl 14:00 »
 Vilka fördomar och okunskaper? Enligt Svenska Muslimska Rådet, som jag antar vet bättre än mig i alla fall :) (se PDF-länken jag lagt in i ett tidigare inlägg) så finns det vissa muslimska grupper som inte kan/får äta kött från djur som bedövats innan slakt. Jag har också muslimska vänner som resonerar som din imam :) Men det verkar helt klart vara så att det finns andra som inte gör det. Det kommer varje år en mängd besökare till mig som är muslimer som försöker få köpa lamm och slakta själva p g a detta, detsamma gäller de allra flesta av mina fårägande vänner (de som bor intill allmän väg, så att fåren syns). Koranen tolkas väl olika av olika grupper av troende (precis som Bibeln).
 Jag har absolut inget emot den metod där djuret bedövas först och man ber en bön när djuret avblodas, det är precis som du säger vår egen godkända metod (förutom bönen då).
 Men jag personligen vill inte att andra metoder ska godkännas (bedövning efter stick eller ingen bedövning alls tex), men det är ju min åsikt :)
 Det är ju tydligen bara i Norge, Sverige och Schweiz som har förbud mot sådan slakt så importavstånden för muslimer och judar blir ju inte allt för långa.
 Det är en extremt svår fråga och ännu mer extremt svårt att prata om den utan att man uppfattas som rasist eller djurplågare, det är en fråga som helt enkelt väcker starka känslor.
 Läs gärna skrivelsen (PDF-länken) för att få lite mer kunskap, det fick jag i alla fall. :)
                       Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 08 feb-06 kl 14:02 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #12 skrivet: 08 feb-06 kl 19:32 »
Rent ut löjligt att något annat än minsta lidande för djuret ska styra slaktmetod.

Har bisarra sagor större betydelse än vetenskap även i Sverige?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

cinacarina

  • Gäst
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #13 skrivet: 12 feb-06 kl 11:46 »
Till er som slaktar höns utan att bedöva med ett slag först:
Är inte det olagligt!?!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #14 skrivet: 12 feb-06 kl 13:40 »
Ja, Cina har rätt, det är olagligt. Hönsen har kvar medvetandet ca 1/2 minut efter att huvudet har avlägsnats, därför är det djurplågeri att inte bedöva dem före.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 22:43 »
Cina och Susanne.
Manga honor har dott for min yxa. Hur gor ni nar ni bedovar dom forst. Jag ar bara radd att gora fel och knacka skallen pa dom och att de inte dor direkt. Ge mig garna tips. Jag vill garna gora ratt.
Hur kan du veta att de ar vid medvetande en halv minut? Du var val inte hona i ditt tidigare liv eller/

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #16 skrivet: 13 feb-06 kl 18:38 »
goldqueen - Jag har läst det någonstans, men kommer tyvärr inte ihåg var. I någon hönsbok var det iallafall, kan ha varit den senaste som kom ut på marknaden som heter "Höns", skriven av Neuschutz, Odén och Hagman. Hur man tagit reda på det vet jag inte, men kan tänka mig att man kollat den elektriska aktiviteten i hjärnan efteråt.  

Vi brukar bedöva med ett slag i huvudet med yxans handtag. Det går även att ta tag i ben och vingar och sedan svinga fågeln runt i luften. Då tappar den också medvetandet en kort stund. Men vilket man än väljer har man bara en kort stund på sig!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #17 skrivet: 13 feb-06 kl 22:23 »
 jag svingar dom runt i luften forst, det har jag lart mig av morfar, men det ar val inte bedovning, de blir val bara lite paralyserade av det, men inte svimmar dom av for det.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:HALAL KÖTT slakt
« Svar #18 skrivet: 13 feb-06 kl 23:32 »
Jag vet faktiskt inte om de tuppar av något när man svingar dem i luften, men effekten blir ju att blodet "omförderlas" i kroppen, och därmed borde de tappa medvetandet någon sekund. Men någon annan kanske vet? Det är ju en rätt vanlig metod.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bertil, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser