Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag bakade bröd med bra resultat.  (läst 2239 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag bakade bröd med bra resultat.
« skrivet: 03 feb-19 kl 18:42 »
Jag fick låna boken "Långjäst ock lättbakat" med Maria Blohm. Den var intressant. Man hade kranvatten utan att vara fingervarmt. Sen väldigt lite jäst "som en ärta". Sen vägde man alla ingredienser på vågen.  Nollställde var gång. Hällde direkt ur påse. Osv.

Jag lät köksmaskinen blanda i 5 min i låg hastighet. Sen grejade runt degen bara lite på en mjölad plåt.

 Jag jäste degen i 10 timmar. Det blev jättebra bröd. 2 limpor i form ock ett stort runt bröd.( jag gjorde i 2 omgångar när jag ändå höll på)  Det var nog de bästa bröd jag gjort. Knaprig yta ock segt ock gott. Inte smuligt som vanligt.

Jag kopierade lite ur den där boken. Sen såg jag att det stod mycket i datorn när jag googlade hennes namn. Hon var med på Kungörnens sida såg jag.

Att göra runda frukostbröd vore nog intressant. För degen blev inte speciellt kladdig. Det borde jag nog klara av. Sen får jag väl lära mig surdegs bak. Så slipper man köpa jäst.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag bakade bröd med bra resultat.
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 16:56 »
Jag bakade igen. Samma recept som sist. Rågbröd i form blev hur bra som helst, Det jäste 13 timmar. Sen hade jag det inne i ugnen 20 min, inte 30. Sen hade jag 200 grader , inte 22 grader. Jag hade i lite havregryn som extra grej+brödkrydda. Äntligen har jag fått igång handlaget att höra eget bröd.

Jaerven

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Jag bakade bröd med bra resultat.
« Svar #2 skrivet: 25 feb-19 kl 16:43 »
Bakar bara surdegsbröd för andra året till frukostbröd numera. Jag använder bara råg- och kornmjöl, då slipper man gluten och kanske mindre GMO manipulerat. Märker också att antinutrienterna avtar med surdegen. Låter man degen jäsa i 40 grd ångugn , räcker det oftast med 7 - 10 tim jäsning innan gräddningen. Tillsätter pumpakärnor som smaktillsats. Brödet blir så begärligt att 4 limpor räcker drygt en vecka för 2 personer. Inga gaser eller dåliga magkänslor efteråt.

Palle500

  • Inlägg: 116
Jag bakade bröd med bra resultat.
« Svar #3 skrivet: 27 feb-19 kl 06:11 »
Jag har även börjat köra hennes recept på "nattjästa frallor" på Dinkelmjöl. Enklare recept finns inte, kör endast 1 min i köksmaskinen.
Provade att använda 2krm torrjäst och vanligt vetemjöl ihop med 100g siktat dinkelmjöl. Blev nästan lika goda.
Ett tips.
Använd plastsmörkniv och ev silikonslickepott vid uppläggning på plåt. Kör direkt på plåten inget smörpapper. Men jag sr hålade plåtar sk proffsplåtar.

Fördelar
Smakar super
Snabbt att röra ihop
Ingen efterjäsning, bara att klicka upp på plåten sen in i ugnen
Ingen disk (blandar, knådar, jäser i samma bunke)
8-12tim jäsning, passar perfekt i det dagliga livet
Håller sig några dagar, kör i pappåse första dygnet, sen plastpåse.

Nackdelar
Dyrt med dinkelmjöl 28kr/kg (letar billigare)
Är så goda att dom alltid är slut

Jag fick låna boken "Långjäst ock lättbakat" med Maria Blohm. Den var intressant. Man hade kranvatten utan att vara fingervarmt. Sen väldigt lite jäst "som en ärta". Sen vägde man alla ingredienser på vågen.  Nollställde var gång. Hällde direkt ur påse. Osv.

Jag lät köksmaskinen blanda i 5 min i låg hastighet. Sen grejade runt degen bara lite på en mjölad plåt.

 Jag jäste degen i 10 timmar. Det blev jättebra bröd. 2 limpor i form ock ett stort runt bröd.( jag gjorde i 2 omgångar när jag ändå höll på)  Det var nog de bästa bröd jag gjort. Knaprig yta ock segt ock gott. Inte smuligt som vanligt.

Jag kopierade lite ur den där boken. Sen såg jag att det stod mycket i datorn när jag googlade hennes namn. Hon var med på Kungörnens sida såg jag.

Att göra runda frukostbröd vore nog intressant. För degen blev inte speciellt kladdig. Det borde jag nog klara av. Sen får jag väl lära mig surdegs bak. Så slipper man köpa jäst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser