Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som säljer ved "professionellt"?  (läst 20611 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Någon som säljer ved "professionellt"?
« skrivet: 02 jan-10 kl 18:21 »
Tjena
Tänkte höra om det är någon av er som säljer kluven ved lite mer "professionellt", typ lite mer som ett arbete?

Skulle vilja veta lite hur mycket ni kan avsätta i kubik kluven ved (blandved? björkved?) per år?
Vad har ni för maskiner?
Vad tar ni för pris, ungefär?

Min käre far ska snart gå i pension och han letar efter någon form av sysselsättning, som ger lite extra fickpengar, och jag funderar på om jag ska försöka få honom att ge sig på min skog i syfte att sälja ved...

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-10 kl 18:35 »
Jag har ett par bekant där mannen i familjen har ved som heltidssyssla. Han har hållit på i ganska många år och byggt upp en stabil kundkrets och säljer tydligen omkring 900 kubik/år. Kan inte hans priser, men han ligger ganska högt tycker jag.

Vi själva har påbörjat vederi  ;), första året nu, och ligger lägre i pris än ovanstående. I år har vi väl avyttrat ca 360 kubik (ca 25% björk, resten blandved med björk), men har fått så mkt förfrågningar att vi nog kunde sålt minst 100 till. Det tar vi nästa år.  ::)

Gällande priser är min rek. att slå lite på blocket i er region, och se vad folk tar ut. Det är väldigt olika beroende på var i landet man bor...

Att kunna transportera på ett bra sätt är ett plus. Till oss har ringt folk ganska långväga ifrån just för att vi kan leverera längre sträckor (lastbil), många vedförsäljare har bara avhämtning eller kortare transporter med traktor och tipp.

Där någonstans tar mitt kunnande om veden slut  ;D, det är makens "grej". Det enda jag gör är att bjuda på fika i skogen när han jobbar där, dra ut enstaka stockar ur skogen med häst och för all del rulla upp stockar på bordet när det ska klyvas.  ::)
« Senast ändrad: 02 jan-10 kl 18:49 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-10 kl 21:49 »
En gubbe i närheten kör timmerbil och håller på med ved "heltid" under säsong ca feb-juli.Han har kisa maskin och kisa tillbehör .Han kör i storsäck tror det är 1,5 kubikssäckar eller i containrar eller i bönders kärror.Han tar 100 kr i pant per säck ett åkeri i närheten kör ut containrar.Anläggningen är modern lägg upp på bordet sedan sköts allt sittandes på en stol och 2 spakar.Han klöv 3500 kubik  iår och har kvar 200kubik som han kan inomhuslagra.Enl honom kan han sälja det dubbla om han hade haft mer.
Han tar 325 kr per kubik och 375 kr per kubik inomhuslagrad som han brukar sälja lite senare under vintern.Han köper in enbart björk från 2 sågverk i närheten och några fjuttiga kubik från egen skog.
Vet inte vad han får ge gissar på 190 kr kanske.Det går så in i helsike och inget krångel verkar det va.Men visst det kostar ,vedanläggningen kosade för 5 år sedan 250000 kr och sedan byggnad,gripkärra ,traktor och ex hjullastare som han har .Då blir det en stor investering.
Sist men inte minst 2 hektar åker att sätta alla säckarna på.
Är ni i ullared så kör mot Hylte så ser ni veden.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-10 kl 22:06 »
Oj.. Det var inga dåliga volymer, på något av era svar.. :)

Jag misstänker att fars-gubben inte är så intresserad av ett nytt fulltidsjobb, snarare någon inkomstbringade sysselsättning för att hålla sig igång. Men det viktiga är ju att det i princip går att bli av med så mkt ved man vill..

Från min egen skog blir det nog inte så mkt han kan ta ut, max 50-110 kubik (kluvet) per år (beroende på hur mkt jag behöver själv), men min tanke var att se om grannen som har ett timmerbilsåkeri skulle kunna köra hem några lass lite då och då och lämpa av på gården för att utöka mängden lite.

Men den stora frågan är ju hur man ska kapa/klyva veden... Ska man köra lite mer produktionsinriktat är det knappast ekonomi i att hyra in maskinen (som vi gör nu) utan man måste nog köpa någon skapligt effektiv maskin. Vad kan man tänka sig för typ av maskin om man ska kunna producera 300-500 kubik per år?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 22:20 »
Gör en ställning, där man kan komma åt att kapa hela virkesbuntar med motorsåg försedd med långt svärd.
Man kan också kapa från båda sidorna, med då kan de vara knepigare att kapa på exakt samma längder > lite osnyggare kapningar.
Sen kan man istället lägga större investering på en effektiv vedklyv.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-10 kl 22:26 »
400 kubik e mycket ved ,köp en kisa svindyr men vilken maskin,och andrahandsvärdet har du nog redan sett är bra om det ens finns några till salu.
Funderar på en själv,men kalkylen går inte ihop på 50-60 kubik till oss och mina föräldrar .
Viktigt är nog att knyta kontakter gällande transport och virkestillgång försäljningen är nog inget problem i dessa tider .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 10:04 »
Hej!
Det finns en maskintillverkare som heter "hakkipilke" eller "hakkapilke"- gör jättebra grejjer!!
Jag och en granne har en dylik (1X37), vi är väldigt nöjda! Vi skulle dock velat ha en stockmatare från "bamsesågens tillverkning" men det blir nästa år! ;D
Priset är nog därefter- man får vad man betalar för!
mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 10:24 »
Ved är en framtidsbranch ingen som helst tvekan. Ska du sälja och leva på det, så gissar jag att det är få platser där det är en övereteblering. Jag anser nog oxå att ska det vara en heltidsyssla krävs det investeringar över 100000 kr. Är det som bisyssla för en pensionär, som tycker att 10000 extra är OK, klarar man sej med motorsåg och specialsågbock för kapning och en bra klyv.
Känner en som KÖPER all ved i längd, har en relativt bra vedprocessor, en stor lada, en lastbil och en traktor/lastare. Han jobbar heltid och har en vinst på ca 500000/år.
Lastbilen betalar sig med transportavgifterna, andra hämtar en storsäck i taget med släp.
Själv säljer jag endast för ungefär 20000/år, huvudsyftet är att ordna ved till mej själv och ha kul.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #8 skrivet: 03 jan-10 kl 10:32 »
Själv bor jag utanför götet, försökt skänka bort ved sen stormen gudrun, stört omöjligt.. Har kört hem ved till en snubbe så lite har jag blitt av med.. Eller som kommunens miljörådgivare säjer: det kan ALDRIG löna sig att elda med ved inte ens om du stjäl ved av grannen och han eldar i brasan åt dig(vad han nu mena me de). Björkved finns det väl en marknad för skulle jag gissa, men jag har gran...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #9 skrivet: 03 jan-10 kl 10:43 »
Det beror väl på hur man värderar sin tid... Om man vill "tjäna" 200 kr i timmen för tiden det tar att fälla, kapa, klyva, frakta, bära in och elda, och inte har bra maskiner, pga att man bara hanterar små volymer, så är det kanske billigare att ha någon annan uppvärmning eller att köpa in färdigklyvt. Om man inte värderar sin arbetstid, utan istället ser på kronor och ören som man måste betala med skattade pengar, då kan jag inte se att det inte skulle vara lönsamt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #10 skrivet: 03 jan-10 kl 10:53 »
Själv eldar  jag med ved, tycker att det är kul att pyssla med, dessutom bra träning för kroppen. Dessutom så finns den ju på tomten.. Ska man räkna på hur mycket veden kostat om man säjer att man har en hundring i lön per timme så hade de varit lättare att jobba en dag extra i månaden och brassa på med elen istället.. men va fasen ved är bra terapi..
Fjäderfän och kaniner

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #11 skrivet: 03 jan-10 kl 11:04 »
Jag tar endast träd jag antingen får, eller får betalt för att ta. Ingen särskillt lönande business.
Detta beror på att jag inte har gjort det till en affärsverksamhet, och således inte lagt mycket kapital i verksamheten.

Jag har inte stora levnadsomkostnader, så uppvärmning av eget hus, och ca 20000 kr i nettotillskott är helt OK, så länge arbetet är roligt att göra.

Gör jag ett arbetspass och får i det absolut bästa ekonomiska utfallet, då en tusenlapp efter kostnader(som är små), och det inte resulterar i egen ved, blir nettot kanske 600:-.

Inte så värst mycket, men ökar min månadslön med mer än 10%.
Hade jag varit dyrare i drift, hade det givetvis varit bättre att köra med köpt ved.

Annars är det förmodligen inte så svårt att göra det till en lönande versamhet, i varjefall häromkring. Vedeldning är mycket ökande, och även om man har installerat annat system, brukar det finnas en vedkamin i alla hus med skorsten idag.
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 11:08 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-10 kl 12:04 »
Tanken är ju att det ska bli någorlunda lönsamt, men fortfarande som en "bi-syssla".. Hur man sedan gör med skatten är ju en samvetsfråga..

Så, omfattinngen på det hela måste ju vara så stor att det ger lite pengar i fickan, men tillräckligt liten för att man ska slippa arbeta heltid med det.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #13 skrivet: 04 jan-10 kl 00:06 »
Planerar du på en omsättning över 100 m3/år så är mitt råd att skaffa en vedprocessor.
Trodde oxå att det skulle bli ett bra "knog" åt min pensionerade far, men man blir duktigt less på alla handtag mellan "traditionell" vedkap och separat klyv när det blir lite volym.

En kompis köpte en ny "Pilkemaster" för runt 50 k (förbrukar 70 m 3 själv/säljer 150/200 m3/år) och den har gått helt perfekt .
Vi "hårdtestade" den faktiskt på 3 man under 60 min och kom upp i ungefär 10m3s enl följande,,,

Person 1 levererade fram virke på gaffalarna med hjullastare - person 2 rullade av/matade fram stock på stockbordet och no 3 opererade processorn.
Virket kördes förvisso "osäckat" direkt ner skopa och virket var av jämn/optimal diameter, men med högen väl anordnad nära processorn + stocklyft (finns som tbh) så borde det inte vara några problem att åtminstonde hålla 3-5 m3/h "färdigsäckat" på 1 pers.

5m3x6 timmars effektiv kördtid innebär alltså att man producerat ungefär vad en normalvilla betingar i årsförbrukn och det är ganska lämpligt sett till investeringskostnad + arbetsinsats för 1-2 pers

Funderar därför på att skaffa en själv,,,,

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #14 skrivet: 07 jan-10 kl 20:29 »
Planerar du på en omsättning över 100 m3/år så är mitt råd att skaffa en vedprocessor.
Trodde oxå att det skulle bli ett bra "knog" åt min pensionerade far, men man blir duktigt less på alla handtag mellan "traditionell" vedkap och separat klyv när det blir lite volym.

En kompis köpte en ny "Pilkemaster" för runt 50 k (förbrukar 70 m 3 själv/säljer 150/200 m3/år) och den har gått helt perfekt .
Vi "hårdtestade" den faktiskt på 3 man under 60 min och kom upp i ungefär 10m3s enl följande,,,

Person 1 levererade fram virke på gaffalarna med hjullastare - person 2 rullade av/matade fram stock på stockbordet och no 3 opererade processorn.
Virket kördes förvisso "osäckat" direkt ner skopa och virket var av jämn/optimal diameter, men med högen väl anordnad nära processorn + stocklyft (finns som tbh) så borde det inte vara några problem att åtminstonde hålla 3-5 m3/h "färdigsäckat" på 1 pers.

5m3x6 timmars effektiv kördtid innebär alltså att man producerat ungefär vad en normalvilla betingar i årsförbrukn och det är ganska lämpligt sett till investeringskostnad + arbetsinsats för 1-2 pers

Funderar därför på att skaffa en själv,,,,

50000 kr är ju ett rimligt pris.Hur noga är det med stockstorleken för att det skall funka bra ,ej mindre än ?? cm.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #15 skrivet: 07 jan-10 kl 20:49 »
Jag säljer en del ved. Jag tar 500 kr för ren björk 30 cm längder, bland veden tar jag 350 kr för, efterfrågan är enorm kunde sälja hur mycket som helst men har lite ont om tid att stå vid kapen.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #16 skrivet: 07 jan-10 kl 22:02 »

50000 kr är ju ett rimligt pris.Hur noga är det med stockstorleken för att det skall funka bra ,ej mindre än ?? cm.
Lars




Det bör väl helst ligga på 10 cmto och över, men titta på den här filmen, Lars, så får du säkert ett bättre grepp om det hela än vad jag kan förklara i skrift,,,,

Pilkemaster vedmaskin lång version

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #17 skrivet: 11 jan-10 kl 22:01 »
Intressant filmsnutt,jag blir JÄV...  sugen på att köpa en sådan.
Vid traktordrift räcker det med en 35 hp traktor då ??.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #18 skrivet: 11 jan-10 kl 22:17 »
Intressant filmsnutt,jag blir JÄV...  sugen på att köpa en sådan.
Vid traktordrift räcker det med en 35 hp traktor då ??.
Lars

Har bara kört Pilke m eldrift, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Kolla hos tillv/åf,,,
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 23:39 av Lumberjack »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #19 skrivet: 12 jan-10 kl 18:00 »
fortfarande ingen som vill ha gratisved....  skulle säja att det borde vara svårt att sälja ved när man inte ens kan skänka ved...
Fjäderfän och kaniner

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #20 skrivet: 12 jan-10 kl 19:30 »
fortfarande ingen som vill ha gratisved....  skulle säja att det borde vara svårt att sälja ved när man inte ens kan skänka ved...
Ja, faan tro't.. Går det inte att skänka bort känns ju försäljning avlägset.. :)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #21 skrivet: 12 jan-10 kl 21:25 »
Jag hugger upp en 30 m3 fpb lövmassa till vedförsäljning och klarar mig bra på att hyra in en vedprocessor. Visst känns det drygt att pröjsa 2500:- för en veckas hyrning. Man är också bunden i tid och att vara högeffektiv mens man hyr maskinen. Kanske lite fel för en pensionär? Men det är svårt att köpa stora härliga maskiner när man jobbar med mindre volymer. Hyrkalkylen går ändå ihop ganska bra om man ser till att ta betalt för veden. Tar 500:- för torr björkved och skäms inte alls.
Jag lejer in skotningen också. Om man bor någorlunda stadsnära är det inga problem med att få veden såld. Vill man att kunderna skall komma tillbaka gäller det att få namn om sig att alltid sälja torr ved. Är veden halvfuktig för att man inte bryr sig eller vet bättre så kan man få problem efterhand. Det går att sälja den färsk också. Lägre pris, mindre marknad, men snabbare cash också. Det bästa är att säcka och sälja dubbelt så dyrt. Men det tar tid att säcka med. Dock intressant tycker jag, om det inte är så stora volymer det handlar om. Jag säckar 500 säckar på ca på 30 m3s ved och tar 50:- säcken, ex leverans.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #22 skrivet: 12 jan-10 kl 21:41 »
Som blivande vedköpare så undrar jag vad färskved  (björk och blandved) kostar? Med framförhållning så kan ju veden torka hos mig och samtidigt spara en del kronor.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #23 skrivet: 12 jan-10 kl 21:55 »
Storsäck med pant förekommer här. Då kan de som inte behöver så mycket hämta med en släp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #24 skrivet: 12 jan-10 kl 23:08 »
Som blivande vedköpare så undrar jag vad färskved  (björk och blandved) kostar? Med framförhållning så kan ju veden torka hos mig och samtidigt spara en del kronor.

Brukar bero mera på ort och säsong hur mycket/lite man får betala för veden, men givetvis ska det bli ett litet avslag på priset om du köper den "rå".

Här brukar det skilja ungefär "femtilappen"/m3 för rensorterad björk,,,,

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #25 skrivet: 12 jan-10 kl 23:31 »
Brukar bero mera på ort och säsong hur mycket/lite man får betala för veden, men givetvis ska det bli ett litet avslag på priset om du köper den "rå".

Här brukar det skilja ungefär "femtilappen"/m3 för rensorterad björk,,,,

Jag hade hoppats på minst 100 kr... men jag behöver ju inga större mängder för uppvärmingen så det blir inte så stor skillnad då.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #26 skrivet: 12 jan-10 kl 23:33 »
fortfarande ingen som vill ha gratisved....  skulle säja att det borde vara svårt att sälja ved när man inte ens kan skänka ved...

Låter smått "ofattbart",,,,,,

Har du testat att sälja istället? alt "avhämtning mot annonskostnad i ditt lokala "husorgan"?.


Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #27 skrivet: 12 jan-10 kl 23:37 »
Jag hade hoppats på minst 100 kr... men jag behöver ju inga större mängder för uppvärmingen så det blir inte så stor skillnad då.

Hejdu Tuvstarren!

Prova framåt vårkanten/försommaren när alla "vedproducenter" är i full gång, och köp "rått", så går det säkert bättre att förhandla lite på priset.   ;)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #28 skrivet: 12 jan-10 kl 23:40 »
Tack för tipset!

Hoppas bara jag har en tomt tills dess. Men det ska nog ordna sig.   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #29 skrivet: 14 jan-10 kl 21:53 »
Sålde 50-70 m3s förra året, från egen skog. Småskaliga maskiner (vedklipp för 15 papp), levererar med släpkärra.

Inte världens mest lönsamma, rör sig väl om drygt hundralappen i timmen efter skatt och moms. Men på marginalen är förädlingsintäkter rejäl jämfört med att bara lägga stockarna till Södra istället.

Kan sälja hur mycket som helst tror jag, tid och skog begränsar det hela. Blir ibland frestad att slå på stort och konvertera paddocken till vedindustri, men jag är rätt nöjd med tillvaron som den är.

Närhet till Kungsbacka hjälper, många kunder där som inte bryr sig om priset verkar det som.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sirlarsson

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #30 skrivet: 19 maj-10 kl 17:48 »
Har hjälpt morföräldrarna med att klyva senaste dagarna vi har en faxe 700 och klyver blandved. Går fort som fasen vi klyver väl runt 4 kubik i timmen. Jag är 23 år och arbetslös kan detta vara något för mig och en till att få ut en lön av? Vad kan man köpa in för och vad kan man ta ut per kubik? Någon som kan räkna lite på vad avkastningen efter skatt kan bli för två personer i timmen med en klyv likt denna?

Finns det överhuvudtaget en chans att få en inkomst i dessa mindre mängder? Låt säga att vi klyver 4-5 timmar per dag och runt 20 kubik per dag.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Någon som säljer ved "professionellt"?
« Svar #31 skrivet: 19 maj-10 kl 18:53 »
Ved är fortfarande en konstig branch, ibland får man betala för att avverka, ibland får man betalt.

Jag köpte 70 kbm travat övergrovt för  10 lakan, som jag nu staplat upp och det är ca 100 stjälpt.

Sedan kom en och frågade om jag ville ha almved, han hade ett uppdrag att fälla en del, och visste inte ett bra sätt att bli av med "grov seg ved som ingen kan klyva".

Ovisst sa jag, och var finns de?

Han svarade att han kommer att lämna det hos mej, det var liksom bättre.

Jag väntade på en lastbil med kran och tremeters, men han kom (flera gånger) med en större bil med släp, allt var  färdigkapat för klyven. han sa att han ju måste såga det i hanterbara bitar.

Hittentills har 30 kbm kommit, och jag önskar honom lycka till i sitt företag.


Jag kan om jag ligger i klara ca två kubik i timmen, och lönsamheten kommer mest av vad man betalar för veden, eller lägger på att äga skogen.
Hemkört gratis kapat är ju modellen, jag kan väl inte räkna med att få det klyvt också ::)

Övergrov seg alm är inget för en processor, 25 ton i klyven räcker ibland precis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser