Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användningsområde för asp?  (läst 23876 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Användningsområde för asp?
« skrivet: 17 sep-08 kl 19:46 »
Den största delen av vår skog på 8 hektar består av lövskog (björk och asp), björken kommer att användas för uppvärmning av huset men aspen har jag inget riktigt bra användningsområde för.. vad jag har förstått så är energivärdet inget vidare så det vore ju bra om man kunde använda den till något annat.

En bastu ska jag bygga så småningom och några aspar kommer väl att bli panel där i, men det är ju stora kvantiteter asp vi pratar om så fler sätt att använda den på tas tacksamt emot.

Asp klarar ju röta bra, går det inte att använda som enklare konstruktionsvirke? Inom de närmsta åren ska det byggas en "badstuga", vagnslider, lösdrift för hästarna plus en ombyggnad i ladugårdens djurdel. Går det att använda asp någonstans i dessa byggen?

Mvh Mårten

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 22:16 »
Är det skaplig kvalitet går det att sälja en del som tändstickstimmer. Det är halvskapligt betalt. Aspmassaved är också säljbar och massavedspriserna har gått upp en del det senaste året.

Asp har i stort sett samma värmevärde  per kilo än andra trädslag. Själv tycker jag det är helt OK som brännved. Den mekaniska hållfastheten lär vara ungefär i paritet med gran så visst går det att använda asp som konstruktionsvirke. Asp är nog i allmänhet mer benägen att slå sig och vrida sig vid torkning än tall och gran vilket kan ställa till en del förtret om man vill använda virket till exv reglar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 23:31 »
Vi har använt en del asp som virke. Aspen är mer tungsågad än gran, har ofta röta i mitten och slår sig gärna. När virket väl är färdigt är det alldeles utmärkt.

Gammal tråd om asp

Och som sagt går det ju att elda aspen, men eftersom den är så lätt går det åt större volym.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 23:48 »
asp är det bästa du kan ha till stall/ladugårdsgolv eftersom aspen står emot urinen bra.
annars får du väl bygga bastu-friggebodar o sälja till turisterna som souvernirer  ;D

ingvar2

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-08 kl 09:46 »
Nu på hösten har du högsta priset på tändsticksvirke, runt 450kr/m3, behöver inte få ihop mer än 7 kubik för att dom ska ta det. Det kan man ju sälja ett par bitar på varje, beroende på hur mycket kvist du har på dom, och sen kan du ju såga upp resten  av trädet själv om du vill ha det till nåt annat än ved...

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-08 kl 10:31 »
Morsning!
Tackar för tipsen! Kalas att det går att använda som konstruktionsvirke! Det är nog det jag kommer att satsa på primärt eftersom att jag ska införskaffa en timmerjigg och såga eget virke till byggena på gården, vi har ju ett 1-2 hektar med 80-årig barrskog men den är så vacker så jag vill helst inte ta den.. :)

Men det är ju bra att veta att det iaf finns lite pengar att tjäna genom att sälja till tändstickor om nu det skulle bli ebb i kassan framöver.. :) Om det inte behövdes mer än 7 kubik för att det ska hämta det så är det ju en helt OK extrainkomst att ta till om det skulle knipa någon gång.. 7 kubik kan ju inte vara särskilt många träd..?

Vad är det för företag som köper upp aspar för tändstickstillverkning? Kan ju vara bra att veta om det skulle bli aktuellt..

Om det nu är så att det gärna slår sig, har ni några bra tips som man bör tänka på när man torkar brädorna/reglarna? Ska man bunta ihop det med spännband o.s.v?
« Senast ändrad: 18 sep-08 kl 12:43 av _Mårten_ »

amason

  • Inlägg: 203
    • Värmland
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #6 skrivet: 18 sep-08 kl 13:05 »
Jag skulle nog inte panela en bastu med asp. Den luktar inge vidare. Sniffa på den nästa gång du sågar. Kan inte bli vidare trevligt i en fuktig i varm bastu.

Funkar bra att elda med, man får bara använda mer ved för samma värme.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #7 skrivet: 18 sep-08 kl 13:25 »
Det är asp och al som brukar användas för bastubyggen faktiskt..  :)

guba

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-08 kl 18:21 »
Till bastulavarna är den mycket bra då den inte blir så varm (som andra träslag) att man bränner röven av sig.

Huggorm

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #9 skrivet: 18 sep-08 kl 19:47 »
Jag skulle nog inte panela en bastu med asp. Den luktar inge vidare. Sniffa på den nästa gång du sågar. Kan inte bli vidare trevligt i en fuktig i varm bastu.
Virke av asp skall inte lukta så länge det är friskt, och får torka efter att ha varit fuktigt. Man tydligen skålar och tråg av det förr eftersom det var lukt och smakfritt. Men jag håller med om att fuktig, halvförmultnad asp luktar röv. Som när man kapat ner småaspar i någon dunge, men låter dom ligga, och skall rensa upp några månader senare. Barken har halvt löst upp sig, och luktar halvruttet på ett speciellt sätt. Mycket stor skillnad mot andra trädslag.

Tror man skall ta det försiktigt med att planera för mycket med aspvirket. Det beror väl var och hur träden har växt, men jag tycker dom nästan alltid är ruttna i mitten. Verkar vara värst när de växt lite illa, i någon bergskant eller liknande med dålig jordmån, men det är ju ofta där man hittar aspen. Även om träden är raka och fina med grenfria stammar kan de se ut som fan inuti

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #10 skrivet: 19 sep-08 kl 13:34 »
Asp utan röta är bra virke till brädfodring och liknande. Därimot skulle jag inte använda det till stomvirke. Brolock skall vara av asp. Bra ved är det också om man är beredd att elda litet mera. Bastulavar skall som redan sagts vara av asp.

Oftast är asparna mer eller mindre ruttna inuti.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #11 skrivet: 19 sep-08 kl 13:57 »
Ok.. Någon som vet vart man kan vända sig för att hitta ev. uppköpare av asp-stockar?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #12 skrivet: 19 sep-08 kl 15:00 »
Vet att Norge köpte upp asp för några år sedan, till virke att ha som klädsel. Aspbräder blir underbart vackert silvergrå på bara ett par år.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #13 skrivet: 19 sep-08 kl 17:54 »
Du skall väl ha brädfodring utanpå bastun? Där är asp bra. Eller tänker du timra? Asp lär gå bra att timra med också.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #14 skrivet: 22 sep-08 kl 19:09 »
Asp som köps som tändstickskubb köps upp av Swedish Match om jag inte minns fel. Jag har läst i teknisk litteratur om asp som konstruktionsvirke att den är tekniskt synonym med gran. I Frankrike används asp som konstruktionsvirke. Men som sagt, det skall ju vara sågbart också. Även i bränslevärde är asp jämförbart med gran. Dvs det tar 25 m3 att värma upp ett hus med under ett år istället för 18-20 m3 om man haft björk, mm. Själv eldar jag nästan bara med tall, asp och gran och säljer lövveden. Man eldar ju inte upp pengar. Al däremot är skit att elda med - det ryker så. Men kvistfri alkubb har bra pris, upp mot 600 kr/ m3. Resten av veden ovanför rotstocken är det tyvärr som sagt problem med att hitta avsättning för.

Mvh Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #15 skrivet: 23 sep-08 kl 20:35 »
Asp går utmärkt att göra ved av. Du behöver inte diskriminera och bara elda med björk.

Annars tändsticksvirke för de grövre bitarna om du har tillräckligt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Huggorm

  • Gäst
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #16 skrivet: 23 sep-08 kl 20:45 »
Enda problemet med asp som ved är att den tar lång tid att torka, mycket längre en tex. gran

PerEn

  • Inlägg: 5
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #17 skrivet: 23 sep-08 kl 21:42 »
Kluven torkad asp går bra att använda till gärsgård.

Eken

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #18 skrivet: 29 sep-08 kl 12:14 »
HAr oxå mycket asp på markerna, använt en del att göra bänkar för fester med mycket folk på midsommrarna, kådar inte och man får inte sticker avet.
Ska försöka panela ett innertak med asp, den är ju vit och fin, någon som vet om den grånar innomhus? men bockana och brädorn som str innomhus håller sig vita och fina. ev. kanske man kan göra trädgårdsmöbler avet oxå?
Men som sagts tidigar så slår det sig gärna vid torkning, så man får lägga den unders i stabben vid torkning så man får lite tryck på den.
Solosågare med höns och bin på gården

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #19 skrivet: 28 okt-08 kl 16:47 »
Sålde asp till Sydved och fick hyfsat betalt. Det borde fungera att sälja till alla de större företagen. Förmodligen säljer väl de vidare men då slipper man själv resten av besväret.

Kajsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser