Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bas eller värpfoder?  (läst 4285 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Bas eller värpfoder?
« skrivet: 12 jan-20 kl 08:09 »
Min höna har nyligen börjat värpa och jag undrar lite över foder. Ska man genast införskaffa värpfoder eller går det bra att åtminstone göra slut på bas säcken? Har satt in en behållare med snäckskal, så det finns i alla fall. Själv bryr jag mig inte om att ha hög äggproduktion, men jag vill just inte att hon ska bli lidande av att fodret inte räcker till näringsmässigt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-20 kl 09:40 »
Min höna har nyligen börjat värpa och jag undrar lite över foder. Ska man genast införskaffa värpfoder eller går det bra att åtminstone göra slut på bas säcken? Har satt in en behållare med snäckskal, så det finns i alla fall. Själv bryr jag mig inte om att ha hög äggproduktion, men jag vill just inte att hon ska bli lidande av att fodret inte räcker till näringsmässigt.
Ta det lugnt!

Det behövs inte köpas allt. Är hönan frigående ibland?
Får dom lite rester från köket?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-20 kl 12:44 »
Nej till båda. Har synts både räv och grävling på tomten, så dom håller sig till hönsgården när dom är ute, och vi brukar inte göra mer än vi själva äter. Så dieten hittills har mest varit basfoder.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Bas eller värpfoder?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-20 kl 13:52 »
Nej till båda. Har synts både räv och grävling på tomten, så dom håller sig till hönsgården när dom är ute, och vi brukar inte göra mer än vi själva äter. Så dieten hittills har mest varit basfoder.

Jag brukar ibland köpa en säck kombifoder att blanda med spannmål.

Men mina oldschool grannar som har haft höns i 60 år har bara kört med spannmål och snäckskal...men dom har ju haft frigående höns alltid,
« Senast ändrad: 12 jan-20 kl 22:17 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-20 kl 21:41 »
Läs innehållsförteckningarna.   När jag gjorde det kom jag fram till att innehållet i Bas och Värp (Granngården) är exakt detsamma utom att Värp har mer kalk. Samt en aning mer fett i värpfodret. Alla vitaminer och mineral (förutom kalk) var desamma.  För min del har jag därför bara Bas plus snäckskal/äggskal.   Hönsen har ju olika kalkbehov beroende på om de värper eller ej, och hur mycket. Ibland har jag kycklingar också som ju definitivt  inte ska ha värpfoder.   Hönsen verkar veta själva om de behöver kalk. 
   - fast kanske missvisande att säga att de bara får Bas för de får lika mycket hel vete som Bas. Plus förstås lite matrester och vad de kan hitta själv.  Men jag struntar alltså i det som kallas värpfoder.  Det kommer ägg ändå.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-20 kl 09:38 »
Om du inte kan ha dina höns fritt ute betande grönt, så kan du ta in grönt till dem.
Maskrosor, blad och blommor och andra örten kan du riva av och ge dem.
Du kan driva fram vetegräs genom att lägga vetekorn i en låg ugnsform eller liknande. Ställ den ljust och vattna (du kan lägga kornen i blöt över natten först och sedan sprida ut de över plåten (tätt) . Vattna med jämna mellanrum och ställ det ljust eller med växtlampa och lägg in hela plåten som hönsen kan beta av när vetegräset är runt 1 dm högt.
Det härligaste med egna ägg är ju att gulorna blir så underbart gula.

Du kan grodda det mesta som du kan grodda till dig själv.
Gula ärtor är billiga att köpa och blir jättegoda för både dig och dina höns.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #6 skrivet: 13 jan-20 kl 12:38 »
Det var en rolig ide, ska se om jag kan hitta något lämpligt att grodda i på erikshjälpen nu på onsdag. Hönsgården har hunnit bli ganska bar nu i vinter så förhoppningsvis blir det en lösning tills vi kan bygga ut den.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-20 kl 13:46 »
Uppsamlare till gräsklipparen kan också vara bra.

Man samlar lätt ihop till både täckodling och något som hönsen kan sprätta i.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #8 skrivet: 13 jan-20 kl 15:17 »
Uppsamlare till gräsklipparen kan också vara bra.

Man samlar lätt ihop till både täckodling och något som hönsen kan sprätta i.

Vi ger mängder med höboss nu till vintern också, samt hackad lucern. Sedan får de lite grönsaker av oss då såklart.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #9 skrivet: 14 jan-20 kl 14:52 »
Ger du dom snäckskal vid sidan om behövs inte värpfoder, då kan du nöja dig med vanligt basfoder.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #10 skrivet: 15 jan-20 kl 10:51 »
Ett hett tips är också att handla foder på en annan bonnabutik än Granngården, då kan priset vara betydligt mer fördelaktigt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #11 skrivet: 16 jan-20 kl 02:50 »
Tror inte riktigt att det finns så mycket att välja på just där jag bor, Känner bara till granngården som säljer sånt här.

För er som föreslog att grodda, vart köper ni sånt och vad tror ni är enklast att starta med?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #12 skrivet: 16 jan-20 kl 05:47 »
Tror inte riktigt att det finns så mycket att välja på just där jag bor, Känner bara till granngården som säljer sånt här.

För er som föreslog att grodda, vart köper ni sånt och vad tror ni är enklast att starta med?

Vart i Hälsingland bor du?
Hudiksvall finns XYZ maskiner. Enormt utbud. Järvsö har Teve Kvarn, även egen odlat mjöl finns där.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #13 skrivet: 16 jan-20 kl 07:44 »
Ovanåker, så det är en bit till dom lite större städerna. Bara Bollnäs är en halvtimme bort.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #14 skrivet: 16 jan-20 kl 11:37 »
Jag har ofta groddat vetekorn till hönsen, vintrar när snön har gjort trädgården ointressant.  Ska ju finnas bra med E-vitamin i vetegroddar.  Jag köper hel vete hos Granngården,  25-kgs säckar.  Groddar precis som vanligt när man groddar: ett dygn för vetekornen ligga i vatten, vattnet hälls bort, sedan  skölja med vatten dagligen ett par dar tills groddarna kommer fram.  Glas- eller plastburkar med nät (bit gammal nylonstrumpa) över funkar bra.

 Ibland gör jag vetegräs också.  Sår i jord i såna där små plasttråg som kött brukar säljas i.  Låter gräset bli 1-2 dm högt och tömmer hela härligheten i växthuset dit hönsen får gå på vintern.  Rötterna brukar ha filtat ihop jordkokan. Hönsen gör slut på det på nolltid. 

Lite OT, men ändå:  För oss som är bilfria är Granngården enda alternativet. Lokaltåg + buss, fodersäckarna binds fast på dra-matenvagnar.



 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bas eller värpfoder?
« Svar #15 skrivet: 19 jan-20 kl 19:48 »
Ett hett tips är också att handla foder på en annan bonnabutik än Granngården, då kan priset vara betydligt mer fördelaktigt!

Skiljer väldigt mycket i pris här och granngården är klart prisledande, det är ju svenska foder som gör det granngården säljer.

Jag köper svenska foder"värpopti" för 119kr för 15kg medan granngården tar 249kr för samma sak fast i 20kg säck.

Nu går det kanske 1 säck i månaden på mina 11 hönor men innan när jag hade betydligt fler så man gjorde slut på 1 säck i veckan så var det ju ganska mycket pengar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser