Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era bästa tips för att undvika att klippa i skinnet  (läst 1295 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Era bästa tips för att undvika att klippa i skinnet
« skrivet: 21 sep-20 kl 16:20 »
Vi ska klippa våra egna får. Vi har lite erfarenhet.
Men jag tycker att klippmaskinen är läskig och klipper helst med sax. För både fårens och våra egna kroppars skull, skulle vi behöva bli kompisar med klippmaskinen, men vi (mest jag) är så rädd för att klippa i själva fåret :-\ Runt ben, ljuger, öron m.m. är det fortsatt saxen som gäller  o:)

Så, finns det några såna där guldkorn till tips som erfarna fårklippare känner till efter år av övning och erfarenheter, som gör att man undviker klippskador? Hur man håller klipparen, fåret, klippriktning m.m.?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Era bästa tips för att undvika att klippa i skinnet
« Svar #1 skrivet: 21 sep-20 kl 17:34 »
Går inte beskriva med ord. Det beror på hull och sånt som varierar. Alla får är olika.
Bäst är om ni är osäkra att nån kommer och visar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Era bästa tips för att undvika att klippa i skinnet
« Svar #2 skrivet: 21 sep-20 kl 19:16 »
Det gäller ju att spänna skinnet, alltid köra tvärs mot vecken och inte dra i ullen. Jag tar hellre lite besvär med att ta trimmern än att riskera omskärelse. Vid öronen tycker inte jag det är någon risk.

Jag använder inte de fåtandade, utsvängda underskären, utan helst de som har fler tänder och är raka. Har en kam som lämnar några mm extra ull, den är det lite mindre risk med också.


Använde klippstol för första gången i år, och det var förvånansvärt smidigt. När man klipper få får per år är det svårt att hålla den fart som behövs för att fåret skall bli lugnt tycker jag.


Lycka till och var rädd om fåren och den hand du inte håller i saxen med ;)

 

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Era bästa tips för att undvika att klippa i skinnet
« Svar #3 skrivet: 22 sep-20 kl 16:45 »
Tack för era tankar  :)
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 10 användare (3 dolda)
xaelanar, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser