Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbyverksamhet-Ekonomi  (läst 4570 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Hobbyverksamhet-Ekonomi
« skrivet: 09 feb-07 kl 12:56 »
Jag har kikat lite runt i de ämnen som hobbyverksamhet nämns i. Har även varit inne på skatteverkets hemsida. Är lite förvirrad.

Ett exempel - rent hypotetiskt:

Låt oss säga att jag har en trädgård med massa bär och fruktträd. Fastigheten är ingen jordbruksfastighet och jag har inget eget företag. Min inkomst kommer från annat håll.

En vacker dag, då solen skiner och fåglarna kvittrar, kommer jag på att det var väldigt vilket överskott jag får av trädgårdens läckerheter och känner ett väldigt behov av att sprida detta till andra. Inkomst av hobbyverksamhet har jag ju hört talas om och vill försöka sälja överskottet från min trädgård.

Vad jag förstått (?) så ska jag betala inkomstskatt på de max 30 000 kr som man får ha i hobbyverksamhet. Eller har jag för stått detta fel - är det skattefritt upp till de 30 000 kr och sedan inkomskatt på det som går över den summan?

Finns det någon som kan hjälpa mig att förstå vad som gäller?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #1 skrivet: 09 feb-07 kl 13:46 »
Det är skattefritt upp till en viss gräns. (stämmer säkert med 30000)
Resterande inkomst tar du (om du är ärlig) upp i din deklaration som inkomst av verksamhet (tror jag det heter).
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 13:52 »
Det är skattefritt upp till en viss gräns. (stämmer säkert med 30000)
Resterande inkomst tar du (om du är ärlig) upp i din deklaration som inkomst av verksamhet (tror jag det heter).


Ärlig är jag till 99,9 %. Så då kan jag teoretiskt sälja upp till 30 000 kr. Undrar om det går överhuvudtaget komma upp i en sådan summa?

30 000 kr kan räcka långt om man har små utgifter. *drömmer*

« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 14:11 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #3 skrivet: 09 feb-07 kl 14:00 »
Om jag inte alldeles misstar mig, så är de där 30.000 borttagna och det går bara att tjäna 5.000 skattefritt på att sälja bär, svamp och kottar (?).

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 14:04 »
Om jag inte alldeles misstar mig, så är de där 30.000 borttagna och det går bara att tjäna 5.000 skattefritt på att sälja bär, svamp och kottar (?).

De 5 000 kr var för vildabär, svamp och kottar. Inte trädgårdsodling.

 :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Hemikring

  • Gäst
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #5 skrivet: 09 feb-07 kl 14:58 »
Kolla hos Skatteverket. Citat: "I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.
Undantag
Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 5 000 kronor. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet eller till lön eller liknande. Skattefriheten gäller t.ex. inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär."
Länk till broschyr: http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #6 skrivet: 09 feb-07 kl 16:50 »
Kolla NOGA all verksamhet, hur det ligger till med skatten. Ja, om ni bryr er d.v.s. I min biförening t.ex. florerar det flera "myter" om hur det minsan ligger till och allas egna version är förstås den enda rätta. Det är 5000:- dit och 30000:- hit, och sen kommer någon och säger att man minsan får ha 10 samhällen skattefritt. Gå inte på vad någon annan säger. Lite enbart på vad ni hör direkt från skatteverkets tjänsteman per telefon och ta namnet på personen.

Sen, gör ju alla som dom vill ändå.

alternaiv

  • Inlägg: 9321
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #7 skrivet: 09 feb-07 kl 17:54 »
Så här trodde jag att det var:
Du betalar inkomstskatt även om omsättningen är under 30.000:-,
men du behöver däremot inte betala moms om omsättningen är under 30.000:-  ???
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #8 skrivet: 09 feb-07 kl 18:00 »
Jag misstänker att det nog är så. Jag ska ringa skattemyndigheten på måndag och kolla.

 :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Hemikring

  • Gäst
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #9 skrivet: 09 feb-07 kl 18:11 »
Det här står också i broschyren som jag länkade till. Läs den.

"Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kronor per år är man skyldig att betala moms."

Så om du säljer varor från dina odlingar eller från bina eller mjölk från korna för tillsammans över 30000 kr, ska du betala moms. Och inkomstskatt. Och egenavgifter.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #10 skrivet: 09 feb-07 kl 18:29 »
Ok, nu är det nog glasklart i mitt huvud, hoppas jag.  ;)

Tack.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #11 skrivet: 09 feb-07 kl 22:29 »
Ok, nu är det nog glasklart i mitt huvud, hoppas jag.  ;)

Tack.



Bra att det klarnar !  :D

F.ö. så har Alternaiv helt rätt i sin beskrivning.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #12 skrivet: 01 aug-20 kl 23:38 »
verkar som skattemyndigheten gör skillnad på frukter och bär.

Citera
Bär-, svamp- och kottplockning
Vad omfattas av skattefriheten?
Inkomster vid försäljning av vilt växande bär, svamp och kottar som man själv har plockat är skattefria till den del de inte överstiger 12 500 kr under ett beskattningsår. Beloppet är individuellt och gäller för varje medlem i en familj. Beloppet gäller de totala intäkterna av försäljning av bär, svamp och kottar (8 kap. 28 § IL).

Inkomst från plockning och försäljning av odlade bär är alltid skattepliktig.


Skattefriheten gäller inte för näringsverksamhet eller lön

Skattefriheten gäller inte om plockningsverksamheten ensamt för sig utgör näringsverksamhet. Det innebär att skattefriheten även gäller för näringsidkare som på sin fritid plockar vilt växande bär, svamp eller kottar.

Skattefriheten gäller inte heller för ersättning som utgör lön eller liknande förmån i inkomstslaget tjänst till den som plockar bär, svamp och kottar. Här kan ibland uppstå gränsdragningsproblem. Den som självständigt plockar bär och säljer ska inte betala skatt på den del av inkomsten som inte överstiger 12 500 kr under året. Den som däremot anlitas av någon annan för att plocka bär m.m. är skattskyldig för inkomsterna från första kronan.


https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/2629.html

dessutom är väl både bär och svampplockning inom allemansrätten, men däremot inte kottplockande!

sen hittade jag följande också som kke nån får nytta av;

Citera
Frukt- och bärodlingar
Utgifter för inköp och plantering får dras av
Utgifter för inköp och plantering av träd och buskar i en frukt- eller bärodling får dras av, antingen under anskaffningsåret eller genom årliga värdeminskningsavdrag (20 kap. 17 § IL).
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/331040.html



Citera
Vilt växande bär och svamp tillhör markägaren så länge de står på rot eller sitter på riset. Men markägaren får inte hindra någon från att plocka dem på marker där allemansrätten gäller. Du kan inte åberopa allemansrätten som skäl för att markägaren ska ta särskild hänsyn till bären vid exempelvis skogsskötsel.

[..]
 Att plocka bär är tillåtet enligt allemansrätten, även i stor skala och för försäljning

[..]
På ödetomter utan byggnader kan du ta förvildade äpplen, körsbär, hallon, krusbär och liknande utan att riskera något straff.
[..]
Det går naturligtvis att be markägaren om lov.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Plocka-blommor-bar-svamp/
« Senast ändrad: 01 aug-20 kl 23:44 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #13 skrivet: 02 aug-20 kl 14:05 »
 13 år gammal tråd och det där med momsfritt under 30 000 kan ni glömma. Förr var det vanligt att skogsägare gjorde avverkningarna små för att komma under den summan men det är kört sedan länge.

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Hobbyverksamhet-Ekonomi
« Svar #14 skrivet: 02 aug-20 kl 23:04 »
jag gillar inte skatt förvisso, men google kan jag med.

tar inte ansvar för denna information alls. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/momsregistrering/momsbefrielseforforsaljningpahogst30000kr.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html

gäller även företag: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/355541.html#h-Vem-kan-inte-befrias



och om jag inte minns fel så har de omdefinierat ordet "hobbyverksamhet" nyligen. och vid en snabb titt så ser man vissa skillnader mellan årtalen på den här sidan:


https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/326279.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser