Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste och mest praktiska sättet att skotta 200m bilväg? Traktor?  (läst 1366 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Jag kan inget om traktorer och fyrhjulingar men tänker att nånstans lär jag väl börja.

Som det ser ut idag så har vi skottning för 300kr per tillfälle för våran 200m bilväg fram till huset. Säg att vi har 10-20 skottningar per vinter så blir det här för mig och min familj som gillar att leva på små medel, en tråkig utgift.

Jag har sökt lite på nätet utan att hitta alltför mycket konkret i den här frågan, så jag frågar er helt enkelt.

Är det möjligen så att en fyrhjuling, duglig nog för att skotta, är betydligt dyrare än en traktor för motsvarande ändamål? Vad som är roligast att köra och hit och dit kunde inte bekomma mig mindre. Det jag tycker om är att köpa billiga grejer som håller bra. Till exempel en gammal toyota corolla. Nu kan jag jag ju inte skotta snö med min corolla, men ni förstår. Vad vore motsvarigheten till en gammal toyota corolla i traktorvärlden? Nu pratar jag antagligen om den minsta möjliga traktor som inte kommer knorra för att skotta snö. Den får gärna vara lätt att laga, men likt en corolla så ska den inte behöva lagas dagarna i ända.

Ett annat alternativ kanske vore en större sorts snöslunga, men de lär väl också kosta, och antagligen gå sönder rätt snabbt med 200m bilväg att skotta. Och antagligen vara väldigt tråkigt att gå fram och till baka med.

Men jag vill inte bara snöa in mig på traktorer här, utan har ni några andra tips så säg gärna till! Och pratar vi om traktorer, så säg några "sorts" traktorer, olika märken och modeller som jag skulle kunna kolla på. Budget, gärna 10 000kr, men det kanske är omöjligt? Jag har ingen aning.

Tack på förhand!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag kan inget om traktorer och fyrhjulingar men tänker att nånstans lär jag väl börja.

Som det ser ut idag så har vi skottning för 300kr per tillfälle för våran 200m bilväg fram till huset. Säg att vi har 10-20 skottningar per vinter så blir det här för mig och min familj som gillar att leva på små medel, en tråkig utgift.

Jag har sökt lite på nätet utan att hitta alltför mycket konkret i den här frågan, så jag frågar er helt enkelt.

Är det möjligen så att en fyrhjuling, duglig nog för att skotta, är betydligt dyrare än en traktor för motsvarande ändamål? Vad som är roligast att köra och hit och dit kunde inte bekomma mig mindre. Det jag tycker om är att köpa billiga grejer som håller bra. Till exempel en gammal toyota corolla. Nu kan jag jag ju inte skotta snö med min corolla, men ni förstår. Vad vore motsvarigheten till en gammal toyota corolla i traktorvärlden? Nu pratar jag antagligen om den minsta möjliga traktor som inte kommer knorra för att skotta snö. Den får gärna vara lätt att laga, men likt en corolla så ska den inte behöva lagas dagarna i ända.

Ett annat alternativ kanske vore en större sorts snöslunga, men de lär väl också kosta, och antagligen gå sönder rätt snabbt med 200m bilväg att skotta. Och antagligen vara väldigt tråkigt att gå fram och till baka med.

Men jag vill inte bara snöa in mig på traktorer här, utan har ni några andra tips så säg gärna till! Och pratar vi om traktorer, så säg några "sorts" traktorer, olika märken och modeller som jag skulle kunna kolla på. Budget, gärna 10 000kr, men det kanske är omöjligt? Jag har ingen aning.

Tack på förhand!
Nu är landet jävla låååångt i norr-sydlig riktning.
Vilket innebär att man lever med helt olika förutsättningar.

Så... 
Var i landet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Jag skulle tro att det billigaste praktiska är att ha en Ferguson 35a eller liknande, men det bygger på att man kan skruva själv om behov uppstår.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Nu är landet jävla låååångt i norr-sydlig riktning.
Vilket innebär att man lever med helt olika förutsättningar.

Så... 
Var i landet?

Ja det spelar förstås roll. Södra dalarna. Det brukar inte vara så farligt mycket snö här. Skulle det hända att det kommer ett en-gång-på-tio-år snöoväder så kan jag förstås betala för en skottning, men alltsom oftast så är det en 20-30cm som behöver skottas bort.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Ja det spelar förstås roll. Södra dalarna. Det brukar inte vara så farligt mycket snö här. Skulle det hända att det kommer ett en-gång-på-tio-år snöoväder så kan jag förstås betala för en skottning, men alltsom oftast så är det en 20-30cm som behöver skottas bort.
Om du får 20-30cm snö åtgången får jag nog backa från mitt råd om FE35a,  en sådan liten lätt traktor med bakblad skulle jag säga funkar fin för 10cm snö
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Om du får 20-30cm snö åtgången får jag nog backa från mitt råd om FE35a,  en sådan liten lätt traktor med bakblad skulle jag säga funkar fin för 10cm snö
Med en slunga som den orkar med är man hemma.
Men då pratar vi om 30-50 000:-
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Ta också en funderare på vilka andra användningsområden traktorn eller fyrhjulingen kan sättas in på. Det är ju onödigt att köpa in en maskin bara för snöskottning och låta hela kostnaden belasta skottningsbudgeten, om den kan vara till nytta även när det inte är snösäsong.

Räkna med att vare sig du köper en traktor eller fyrhjuling i prisklass 10000 kr, så får du knappast något "nyckelfärdigt" i nyskick, utan du får räkna med att det är ett ganska risigt exemplar som kräver en hel del omvårdnad för att bli ett driftsäkert och pålitligt redskap.

Ska nu huvudanvändningsområdet vara snöskottning, så vill man ju vara säker på att den alltid går att starta även om det är kallt och odrägliga förhållanden. Många äldre slitna dieseltraktorer är ganska svårstartade i kyla och kräver många timmar med motorvärmare och batteriladdare innan start. Man måste lägga ner en del energi och pengar på att se till att batteri, startmotor, generator, ev förglödningssystem mm alltid är i gott skick. Och kanske kosta på en delvis motorrenovering (ventilslipning, spridarrenovering, ev ge sig på cylinderfoder och kolvringar) också.
Bensinmotorer är lättare att få igång i kyla även om inte allt är i perfekt skick, det gäller både fyrhjulingar och gamla traktorer. Men åtminstone en gammal bensintraktor har nackdelen av många gånger högre bränsleförbrukning än motsvarande diesel.

Gamla FE 35 och Volvo/BM-traktorer har tyvärr en tendens att säljas till överpriser. För vissa märken får man se upp med dålig tillgång på reservdelar. Ett tips är att titta på öststatsmärken (Zetor, Ursus, Belarus, Universal m fl), där kan man ofta få något som är 30 år nyare och åtminstone 15 år modernare än t ex en Ferguson för samma pris. Reservdelar brukar gå att köpa anmärkningsvärt billigt från östeuropeiska nasare på nätet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Fri var inne på bakblad, och fick då givetvis backa på rådet när det blev lite mer snö. Samma traktor med bladet fram istället klarar mycket mer.

En variant är att köpa en gammal fyrhjulsdriven bil och sätta ett frontblad på den. Besikta den känns onödigt för en uppfart, och även om det är en törstig v8 så blir det inte många liter per år. Fast en 35a är nog bäst.

Grannen har i unga år snöröjt vår 4 km grusväg med frontblad och grålle, och nu röjer han gården med en bensingrålle med vändbart bakblad. Min grålle är tyvärr en 4-cylindrig sommartraktor så den behöver starthjälp på vintern nu för tiden, men med skogskedjorna på så kunde den med. Körde faktiskt hela vägen en gång för att testa, och då var det lite drygt 20 cm. Det gick, men bakblad är inte riktigt bra.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Om du vill att det ska vara roligt och billigt kanske du kan hjälpa dagens snöskottare med något annat i retur? Något som du själv är bra på och gillar?

Det är svårt att hitta ett annat sätt som är lika praktiskt som att någon annan står för inköp, underhåll och jour :)

Jag köpte en skrotfärdig fyrhjuling, bytte koppling och köpte ett snöblad som var dyrare än maskin. Och ett par ledlampor så jag ser något. Sen har jag skottat gladeligen på både uppfart, grusväg och sjöis. Hoppas varje år på gott om snö så jag ska få ut och köra för det är verkligen riktigt roligt.
En nackdel är väl att fyrhjulingen är lätt och inte har så mkt tyngd och kraft när det blir blötsnö. Men 15 cm har jag tagit utan problem så för mig har det inte gjort något alls att den är lätt. Snarare underlättar när jag kör för nära diket och skär ner och kan få upp den själv :)

Om du inte bryr dig alls om vad som är roligt eller tråkigt är nog det billigaste att köpa en skaplig snöskyffel och kliva upp tidigt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland

Om du inte bryr dig alls om vad som är roligt eller tråkigt är nog det billigaste att köpa en skaplig snöskyffel och kliva upp tidigt.

Det testade jag för en eller två vintrar sedan, för både traktor och grävmaskin stod illa till. Skottade nog 5-6 timmar på raken med god fart, och märkte sedan att jag inte är så ung längre... Så kommer jag bara ihåg det nästa gång så kommer det inte att ske igen.

Satte dit en hemmagjord frontplog på en gammal Opel rekord en gång i ungdomsåren och de gick det med även om jag då körde med fart och sommardäck. Kul var det och jag lärde mig om hållfasthet på svetsar och järn ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser